Slickar sig på överläppen hela tiden
Min son som är fem och ett halvt slickar sig på överläppen hela tiden när näsan rinner. Det är äckligt och jag har förklarat det för honom på ett så sakligt sätt jag kan. Han har varit förkyld ett tag nu och det är alldeles rött och nästan sårigt under näsan av allt slickande, och det är ju inte heller bra. Det är som om han nästan inte är medveten om att han gör det, han är med tungan där hela tiden. Vi har papper tillgängligt och jag uppmuntrar ofta att fräsa och torka, hjälper honom att få rent med jämna mellanrum och smörjer in med salva. Men det tar bara en liten stund, så börjar han igen.
Jag vill ju inte att andra ska tycka att han är äcklig och jag vill inte att han själv ska behöva ha ont och vara röd hela vinterhalvåret (det var så även hela förra vintern). Men hur fasen ska vi få honom att lägga av med det här? I början (förra året) fokuserade jag bara på det ur hans eget perspektiv när jag sade till, men nu på senare tid har jag också börjat säga till honom att andra tycker det är äckligt och att man inte ska ha snor i munnen (urk).
Nu har jag till och med börjat fundera på om det finns något man kan stryka på som smakar illa, så att han slutar. Men 1) han är nästan sårig där och 2) det är precis under näsan, så vad skulle man i så fall använda? Allt som är direkt illaluktande eller starkt och svidigt går ju bort. Och jag är ju inte ute efter att bestraffa honom, jag vill bara att han ska sluta med den här otäcka ovanan.
Är det någon som haft samma problem eller har någon smart idé till lösning?