• heter

Gå ner i vikt utan läsk?

Om den enda skillnaden man gör är att man slutar dricka läsk, vanlig röd Coca-Cola för att vara exakt, går man ner i vikt då? Det handlar om minst en burk men som mest 1 liter per dag, så alltså 350 ml- 1 liter men oftast ungefär 500 ml per dag.

• Svar på tråden Gå ner i vikt utan läsk?
  • SoStylish

Omöjligt att svara på, men troligtvis inte. Räkna ut ditt kaloribehov och gör av med mer än vad du får i dig så kommer du att hå ner. Att sluta med Cola är en bra start!

• eulalian

Äh jag gick ner i vikt av att sluta med oboy! Ett glad morgon och ett på kvällen! Vägde 55 kg och gick ner 2! Så jag var ju inte tjock och gick ner ändå :)

Ersätter du det inte med något annat sött så kommer du gå ner i vikt. Och skelettet kommer tacka dej eftersom cola kalkar ur det och gör dej benskör. Speciellt om du är tjej!

• 111211717

Nej, men du kommer att spara massor av pengar på utebliven tandläkarbehandling i framtiden om du slutar dricka cocacola och läsk eftersom sockerbeläggningarna som blir kvar i munnen fräter sönder dina tänder, tandemaljen skadas. Drick vatten istället, och köp en burk fluortabletter på Apoteket att suga på om du blir gottesugen och vill knapra på något (finns i olika smaker - banan, lakrits osv).

Såg en kille i tunnelbanan - han var tjock som en boll - när han knäckte upp en cocacola på vägen till jobbet, på rutin och helt automatiskt, och sörplade i sig hela burken på bara några stationer. Väldigt sorgligt. Han verkade helt omedveten om att hans kosthållning orsakade den dåliga hälsan - han var verkligen tjock som en tunna -  och det var en ung kille också, kanske omkring trettio. En kandidat för hjärtinfarkt före femtio års ålder?

• Mandel

Har för mig att min smala kusin tappade 8kg när han slutade att dricka cocacola varje dag. Han blev smalare!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Flisan79

Om du dricker så mycket cola nu och håller samma vikt hela tiden kommer du gå ner. Förutsatt att du inte ökar intaget på något annat. En burk cola är ca 150 kcal och en liter ca 500. (50 kcal/100g). Låt säga att du dricker en liter varje dag. Då blir det 3500 kcal mindre i veckan vilket blir - 0,5 kg/v till ditt basala kcal behov sänkts med 500 kcal.

• heter

Det finns hopp om framtiden! Skrattande Jag är inte tjock på nåt vis men det skulle kännas bra om jag gick ner 2 kg ungefär. Jag tänkte inte ersätta colan med nåt annat sött utan dricka vatten/mineralvatten i stället och det vore ju verkligen en trevlig bonus om jag gick ner lite i vikt om jag slutade med colan. I dag är andra dagen utan så jag hoppas jag kan hålla det och sen i framtiden bara dricka det nångång vid fest enbart. Att döma av era svar så borde jag ju kanske gå ner lite åtminstone om vi räknar på 5 dl cola om dagen så jag hoppas det är så. Glad

• 111211717

Du kan ju komplettera med en eller annan kopp kaffe, för att täcka upp för koffeinet, i alla fall de första dagarna.

• 111211717

Är det inte motsvarande 30 sockerbitar i en vanlig röd cocacola förresten?

• heter
    111211717 skrev 2011-12-17 15:33:11 följande:
    Du kan ju komplettera med en eller annan kopp kaffe, för att täcka upp för koffeinet, i alla fall de första dagarna.
    Jag dricker inte kaffe men jag har inte haft några problem att vara utan koffeinet som tur är. Glad
    111211717 skrev 2011-12-17 15:33:37 följande:
    Är det inte motsvarande 30 sockerbitar i en vanlig röd cocacola förresten?
    Har inte en susning. Har för mig att det står 140 kalorier på en burk och 39 gram socker.
  • Suck och suck
    heter skrev 2011-12-17 15:17:12 följande:
    Det finns hopp om framtiden! Skrattande Jag är inte tjock på nåt vis men det skulle kännas bra om jag gick ner 2 kg ungefär. Jag tänkte inte ersätta colan med nåt annat sött utan dricka vatten/mineralvatten i stället och det vore ju verkligen en trevlig bonus om jag gick ner lite i vikt om jag slutade med colan. I dag är andra dagen utan så jag hoppas jag kan hålla det och sen i framtiden bara dricka det nångång vid fest enbart. Att döma av era svar så borde jag ju kanske gå ner lite åtminstone om vi räknar på 5 dl cola om dagen så jag hoppas det är så. Glad
    Grattis. Vad duktig du är. Du kan nog gå ner i vikt på köpet, om du inte tar något annat istället. Eller det är ju egentligen självklart att du kan gå ner i vikt. Du har vägt konstant samma vikt och druckit den där coca colan? Nästintill? Då är det ju klart att du kan gå ner i vikt om du minskar något i kosten sådär.
  • heter
    Suck och suck skrev 2011-12-17 16:33:07 följande:
    Grattis. Vad duktig du är. Du kan nog gå ner i vikt på köpet, om du inte tar något annat istället. Eller det är ju egentligen självklart att du kan gå ner i vikt. Du har vägt konstant samma vikt och druckit den där coca colan? Nästintill? Då är det ju klart att du kan gå ner i vikt om du minskar något i kosten sådär.
    Tack. Jag har vägt nästan konstant samma men sista två åren har jag gått upp ett halvt kilo per halvår ungefär. Hoppas verkligen det hjälper att sluta!
  • smultronflickan88

Jag har absolut inte gått ner något efter jag slutade :(

• SoStylish
    smultronflickan88 skrev 2011-12-18 19:24:01 följande:
    Jag har absolut inte gått ner något efter jag slutade :(
    Det beror ju på hur du äter i övrigt också. Om man bara slutar med Cola och samtidigt äta långt över sitt kaloribehov så går man inte ner i vikt.
  • Flisan79

Risken är nog stor att man äter mer av något annat ist utan att tänka på det.

• Stefan99

Vet att det är en gammal tråd men det finns väl studier som visar att folk som inte dricker läsk faktiskt äter mera per automatik. Såg bland annat ett program på TV som visade just detta. Man delade upp ett fotbollslag i 2 läger där ungefär samtliga vägde ungefär samma, dom som drack läsk tog för sig mindre mat och dom som inte drack läsk åt betydligt mera, kommer inte ihåg några siffror dock.
    Sen är det ju säkerligen betydligt bättre att äta sig mätt på mat och inte genom dricka läsk, både för hälsan och för mättnaden. Jag har själv haft uppehåll 2 veckor nu och känner mig mycket lugnare i kroppen, blir inte så där trött som förut, hade huvudvärk i 3 dagar först men sen blev det lättare och lättare och nu har jag inte haft huvudvärk på 1 vecka.

• Stefan99

Dricker läsk kanske en gång i månaden numera från att ha druckit dagligen för några år sedan. Men jag har inte märkt någon större skillnad förutom att jag inte längre har kronisk huvudvärk något man flck med läskedrickandet så fort jag försökte sluta. Så det är ju ändå en klar förbättring men kände också en viss tomhet när man slutade dricka läsk, nästan så man blev deprimerad.

Svar på tråden Gå ner i vikt utan läsk?