• Anonym

Fortfarande ont i magen en vecka efter abort

Jag gjorde en medicinsk abort i lördags, hemma. Och den gick väl bra, men gjorde SVINONT! Fyfan vad ont det gjorde. Men, på kvällen var det lugnt igen. Sen blödde jag inte så mycket på söndagen. På måndagen började jag få mer ont, och på tisdagen hade jag riktigt ont i magen på natten och blödde massor! Men dom på gyn sa att det var normalt, att det bara var det sista som kom ut.. Jag har varit öm i "tjejmagen" mer eller mindre hela tiden, det hugger till lite ibland. Inatt vaknade jag av att det gjorde så vansinit ont! Det var samma smärta som i lördags, och jag kunde inte röra mig! Lyckades somna om och på morgonen hade jag blödit massor. Ringde gyn, men dom sa att det inte var någon fara..

Är de så? För jag känner att detta är väldigt jobbigt.. Är öm hela tiden, och riktigt ont på nätterna, och ingen verkar ta min smärta seriöst? Vad ska jag göra?  

• Svar på tråden Fortfarande ont i magen en vecka efter abort
  • Anonym

Gick på toa nu, och det kommer klumpar! Det ska det väl inte göra fortfarande? Då är det ju rester kvar!

• Annnanym

Hej! Jag gjorde en abort för tre veckor sedan, och det ÄR helt normalt att det gör ont. Jag hade galet ont till och från i upp till två veckor efter aborten (och första dygnet ska vi inte prata om), kramper som gjorde att jag knappt kunde stå upp, enda som hjälpte lite var citodon och att ligga alldeles stilla i fosterställning och krama knäna. Det du ska hålla koll på är om du får feber, då är det dags att ringa gyn och höra, men blödningar och smärta är inget konstigt eller fel. Smärtstillande och rör på dig, det hjälper för mig!

Lycka till! 

Kram 

• Annnanym

Klumparna är inget konstigt, det kommer fortfarande klumpar här. Ingen fara!

• Anonym

Tack för svaret

• Anonym

Ja det du upplever är normalt det är normalt att blöda upp till 8 veckor efter en abort. Smärta kan man ha under hela den tiden med och det är normalt.

• Anonym

Jag är bara orolig för när jag ringde in första gången jag hade så där ont (dagarna efter aborten) och blödde mycket så sa dom åt mig att komma in för att det kunde vara rester kvar och då kunde man få en infektion, man behövdes skrapa.. Om det nu är normalt att blöda och ha ont, hur vet jag då om det är rester kvar som behöver skrapas?

• Annnanym

Förstår att du är orolig... Jag åkte in akut en natt två veckor efter aborten då jag fick väldigt ont och fick feber som steg snabbt, och då fick läkarna fart. Fick träffa en helt fantastisk barnmorska som sa att infektioner är väldigt ovanligt, men visst, det kan hända. Det du ska vara uppmärksam på är feber, ta tempen varje morgon och kväll innan du tar smärtstillande. Om blödningarna börjar lukta (självklart, de luktar inte hallontårta i vanliga fall, men är det en infektion luktar det ofta EXTREMT illa), och detta ofta tillsammans med kraftiga smärtor (men smärta i sig, utan andra symptom är helt normalt, livmodern krampar ju för att stöta ut det sista, klart att det känns!). 

Klumpar och smärta är inget ovanligt, jag förstår och vet att det är jobbigt och jag gick också och var rädd men det är ingen fara. Jag tror också att om du ringer din barnmorska och säger att du är orolig och vill komma på en koll för att kunna slappna av, så kommer dom inte att neka dig detta. Vid mitt akutbesök gjordes en gynundersökning och de tog prover, det visade sig att jag inte hade någon infektion, att graviditeten var helt borta men ganska mycker rester kvar i livmodern och därför fick jag en ny dos av piller för att livmodern skulle stöta ut det sista. Detta var för 1 vecka sedan och jag blöder fortfarande relativt mycket. 

Jag antar att du redan vet detta, men undvik sålänge du har blödningar att bada, använda tampong och ha sex för att minska infektionsrisken.  

• Anonym
    Annnanym skrev 2012-02-03 18:41:02 följande:
    Förstår att du är orolig... Jag åkte in akut en natt två veckor efter aborten då jag fick väldigt ont och fick feber som steg snabbt, och då fick läkarna fart. Fick träffa en helt fantastisk barnmorska som sa att infektioner är väldigt ovanligt, men visst, det kan hända. Det du ska vara uppmärksam på är feber, ta tempen varje morgon och kväll innan du tar smärtstillande. Om blödningarna börjar lukta (självklart, de luktar inte hallontårta i vanliga fall, men är det en infektion luktar det ofta EXTREMT illa), och detta ofta tillsammans med kraftiga smärtor (men smärta i sig, utan andra symptom är helt normalt, livmodern krampar ju för att stöta ut det sista, klart att det känns!). 

Klumpar och smärta är inget ovanligt, jag förstår och vet att det är jobbigt och jag gick också och var rädd men det är ingen fara. Jag tror också att om du ringer din barnmorska och säger att du är orolig och vill komma på en koll för att kunna slappna av, så kommer dom inte att neka dig detta. Vid mitt akutbesök gjordes en gynundersökning och de tog prover, det visade sig att jag inte hade någon infektion, att graviditeten var helt borta men ganska mycker rester kvar i livmodern och därför fick jag en ny dos av piller för att livmodern skulle stöta ut det sista. Detta var för 1 vecka sedan och jag blöder fortfarande relativt mycket. 

Jag antar att du redan vet detta, men undvik sålänge du har blödningar att bada, använda tampong och ha sex för att minska infektionsrisken.  
    Det där med att blödningarna luktar, som du säger, de luktar inte hallon direkt. Men de senaste dagarna när jag drar ner byxorna och sätter mig på toan så luktar det DÖTT. Är det normalt?

Förlåt för alla dumma frågor, jag är bara så orolig och längtar tills allt är över
  • Annnanym

Jag tycker att det ofta luktar mycket mer illa när man använder bindor än tampong, testa att byta binda oftare (jag bytte nog en gång/halvtimme första veckan (men så är jag extremt blodkänslig också så klarade inte att se stora mängder blod i brallan)) Jag tycker också att du för din egen skull ska ringa och be om en koll så att du kan slappna av, säkert ingen fara alls men det är inte roligt att gå omkring och oroa sig.

• principessan

Att det kommer klumpar efter man legat ner och vilat/sovit är helt normalt. Då är det inget fall för blodet så det kommer ut lätt utan det koagulerar och blir klumpar. Alltså är det troligt vis inte fostret som kommer ut nu utan det är bara blod. Låter helt normalt att ha ont och att det kommer klumpar.

• LMVV

Jag gjorde en sen medecinskabort. gjort förgävla ont med värkarna man fick av tabletterna. allt gick bra när fostret kom ut. dom sa att allt hade kommit ut. men dagen efter blödde jag hur mycket som helst. och ibland så blir de mörka klumpar. och det gör riktigt ont när jag kissar oftast. det har gått 5 dagar sen jag gjorde aborten, och var i v17. vill gärna ha ett snabbt svar. börjar bli riktigt orolig. 

• Bibidehaas

Hej jag är en ung tjej som nyligen gjort medicinsk abort. 23 december och nu har ja haft ont i magen i 3 dagar i rad och det luktar illa. Jag skulle vilja veta om de är normalt? Är jätte rädd.

1
Svar på tråden Fortfarande ont i magen en vecka efter abort