• Anonym (Julia)

Varför skaffar folk med dåliga gener barn efter barn?

En sak som jag länge funderat på är varför folk som uppenbarligen inte ska blanda sina gener, skaffar barn efter barn? Jag tänker på stackars satar som är fula redan som barn och sen ska växa upp med sitt utseende. Sen också på föräldrar som skaffar barn efter barn TROTS att de barn de redan har, har diagnoser.

Folk väljer ju själv vad de vill göra med sitt liv, absolut. Men ibland kan man väl tänka på BARNET också, och inte bara på sig själv?

• Svar på tråden Varför skaffar folk med dåliga gener barn efter barn?
  • Anonym (Mila)
    MizzTez skrev 2012-03-02 03:34:46 följande:
    Hahahaha!!
    Ja det är ju ungefär som att fundera över varför dumma/korkade människor för generna vidare?! Vore det inte bäst att alla gör ett iq test innan de skaffar barn? Tänk så smart vi hade varit om några år!
    Tja isåfall hade ts INTE fått skaffa barn om det hängde på hur smart man är!
  • AMC80

Bäst vore att vänta 25 år innan man skaffar andra barnet. Om första barnet är vackert utan diagnoser och har hunnit påbörja universitetsutbildning så är det fritt fram för barn nr två

• NHult

Har oxå funderat på detta, utsende kan man ju inte styra över.
    men andra sjukdomar, och diagnoser.
    vet ett tex ett par som har 4 ungar och ingen är frisk, en salig blandning av bokstavskombinatioer och lättare CP skador mm. syndromer och allt möjligt.
    Vissa gener är helt enkelt ingen bra kombo att avla på, har man tur så stöter kroppen bort det sjuka ganska tidigt,
    men det föds ändå massa barn med defekter. Jag säger inte något om det och de barnen är minst lika älskade osv. Men tanken som TS har är inte helt fel.
    hade det  handlat om hunduppfödning tex, så hade man inte gjort mer försök med den mixen.

• Ravenna

Skönhet kommer inifrån och även fula människor kan leva underbara liv. Så den aspekten tycker jag inte är relevant. Dessutom, vad är fult? Det du tycker är fult kanske jag tycker är vackert.

Däremot så kan man ifrågasätta varför människor som har svåra ärftliga sjukdomar väljer att fortplanta sig. Om jag hade något väldigt allvarligt fel i min kropp som skulle föras vidare till mina barn så skulle jag istället välja att adoptera.

• La Lola
    Ravenna skrev 2012-03-02 08:07:26 följande:
    Däremot så kan man ifrågasätta varför människor som har svåra ärftliga sjukdomar väljer att fortplanta sig. Om jag hade något väldigt allvarligt fel i min kropp som skulle föras vidare till mina barn så skulle jag istället välja att adoptera.
    Räknar du olika cancerformer i det också?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Mila)
    NHult skrev 2012-03-02 08:02:53 följande:

vet ett tex ett par som har 4 ungar och ingen är frisk, en salig blandning av bokstavskombinatioer och lättare CP skador mm. syndromer och allt möjligt.
    Vissa gener är helt enkelt ingen bra kombo att avla på, har man tur så stöter kroppen bort det sjuka ganska tidigt,
    men det föds ändå massa barn med defekter. Jag säger inte något om det och de barnen är minst lika älskade osv. Men tanken som TS har är inte helt fel.
    hade det  handlat om hunduppfödning tex, så hade man inte gjort mer försök med den mixen.

Fast cp är INTE ärftligt vet du inte det? pinsamt isåfall. Det är en förlossningsskada och har inget med gener att göra.
  • Anonym (xxx)
    NHult skrev 2012-03-02 08:02:53 följande:

CP-skador är inte ärftliga.      
    Bokstavsdiagnoser är NPF. Inte säkerställt ärftliga.
    Syndrom av olika slag är genetiska avvikelser, men långt ifrån alla är ärftliga. En stor andel är nymutationer.

Jämförelsen med hundar är lite komisk. Dels för att människan aldrig "avlats" i förbättringssyfte utom vid ett tillfälle (andra världskriget när Hitler ville avla fram den perfekta ariern), dels för att de sk hundälskarna i vårt land är allt annat än ansvariga uppfödare allihopa.

Vill du leva i en värld där du och din älskade måste testa er och kanske förbjudas att få gemensamma barn?
  • puss

för att folk som har dåliga gener begriper det inte.

Easy cum easy go
  • sär skriven

Jag vet inte TS, fråga dina föräldrar. De vet nog.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym
    sär skriven skrev 2012-03-02 10:18:01 följande:
    antagligen inte.
    puss skrev 2012-03-02 10:11:09 följande:
    för att folk som har dåliga gener begriper det inte.
  • sär skriven
    Anonym skrev 2012-03-02 10:22:09 följande:
    antagligen inte.
    HAHAHAHAHA!
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • mliten
    antagligen inte.
    för att folk som har dåliga gener begriper det inte
    Alltså...bäst!

Varför skriver ni ÄNDA när ni menar ENDA?
  • NHult

Jag tror helt enkelt att vissa gener passar inte att blanda,
    det flesta funkar fint men ibland krockar det lite 

• Cheeses

Detta har jag också undrat faktiskt. Alltså jag är ful i ansiktet, har väldigt dålig hy, stor näsa osv. Har även en massa leverfläckar och annat fult. Jag hatar mitt utseende till och från och vill inte att mitt barn ska bli lika fult som jag, Vill inte att mitt barn ska få leva som jag och bli retad för utseendet som jag har blivit :/

• Vargaflickan
    Cheeses skrev 2017-11-09 17:51:46 följande:

Detta har jag också undrat faktiskt. Alltså jag är ful i ansiktet, har väldigt dålig hy, stor näsa osv. Har även en massa leverfläckar och annat fult. Jag hatar mitt utseende till och från och vill inte att mitt barn ska bli lika fult som jag, Vill inte att mitt barn ska få leva som jag och bli retad för utseendet som jag har blivit :/

I feel ya! Om jag nån gång i livet vill ha barn så kommer jag dra till Danmark och välja ut den absolut snyggaste karln så att ungen åtminstone får en chans att bli attraktiv.
Svar på tråden Varför skaffar folk med dåliga gener barn efter barn?