• Emmeliina

En fråga till er föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning.

Jag kom att tänka på en sak härom dagen som man själv tar för givet.

När min dotter ligger och sover på natten och vaknar och skriker hör man ju det direkt och går in till henne och kollar vad som står på. Men hur gör ni som är döva eller har krafitg hörselnedsättning? Finns det några hjälpmedel för er så att ni märker om barnet vaknar på natten?

Nicole 110322
  • Svar på tråden En fråga till er föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning.
  • Michan

jag är inte döv men har en vänninan som är det. Hon har ett rörelse och ljud alarm som är kopplat till en typ kudde som vibrerar när barnet rör på sig mer än bara en eller två små sparkar samt vibrerar när barnet skriker....

Dag tid har hon ett annat alarm som är kopplat till vissa lampor som börjar blinka (precis som när det ringer på dörren, osv)

• Emmeliina

Aha vad smart! Precis det jag tänkte att det måste ju vara nåt som vibrerar så man känner det.

Tack för ditt svar! :)

• Eliasmamma

När vår son sov i samma rum så hörde jag det trots att jag lagt av hörapparaten för natten.

Nu sover han i eget rum (5 mån nästa vecka) och jag har fått en babyvakt av sjukhuset, trådlöst hela alltet så han har en del i fotändan i sängen och jag har andra delen på nattduksbordet, den kan man sen ställa in på en vettig ljudnivå så man hör, samt att den blinkar när han skriker. Går även att ställa in att han typ ska skrika i 30 sekunder innan man går in så man inte går in bara för han typ hostar osv Väldigt bra.

• Toker

Vi samsov och jag gör det fortfarande med minsta . Jag är helt döv på just "skrikfrekvenserna" men då vaknar jag ändå eftersom vi sover tillsammans. Stora tjejen vet ju att jag inte hör  (snart 7 år) och om det är nåt på natten (vilket det bara har varit vid ett enda tillfälle) får hon peta på mig.

Det finns annars hjälpmedel man lägger i spjälsängen om man inte samsover och sen reagerar den dosan när barnet skriker och så har man en vibrator i kudden eller i sängen som vibrerar när barnet skriker.

• Toker

Hehe såg nu att det blev lite upprepning Men är lite kul ändå när såna här trådar dyker upp Sorry TS!

• Emmeliina

Haha det gör inget :) kul att veta hur det funkar för andra. Speciellt när man själv tar för givet vissa saker som att höra barnet när den skriker. Men sen när man tänker efter så är det ju inte lika självklart för alla.

Man slutar aldrig lära sig :D

• fyrabarnsmor4

Jag är döv.
    Har fyra hörande barn, de väcker mig om det är nåt de vill mig. Det kan vara..att de inte hittar napp i sängen,  har svårt att somna om eller så har en av storbarnen kissat på sängen.

När de var mindre hade vi babyvakt, precis som Toker beskrev.
    Den var vi nöjda med.

• Natali84

Finns hjälpmedel som vibrerar så du känner det och blinkar. Både för barnskrik telefon och dörren

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Angelg

Jag är gravt hörselskadad,nästintill döv med starka hörapparater på båda öronen - men min man hör bra.

På nätterna vaknar han och de gånger jag har vart själv på natten så har jag haft en apparat på medan jag sover.  Jag har självklart vibrerande babylarm hemma med. Funkat super bra men när jag är själv vill jag ha dubbel "försäkring" så att jag inte missar att hon vaknar. (min dotter är 10 månader)

Men det är skillnad mot hur jag hanterar det mot hur mina normal hörande vänner gör - jag måste ju hela tiden vara medveten om att jag kanske missar när hon gråter och det gör att jag aldrig riktigt kan slappna av till 100% när jag är själv.  Å andra sidan så är det ju bara fram till hon själv kan krypa ur sin säng som detta innebär något problem alls och det går ju fort =)

Svar på tråden En fråga till er föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning.