Förlåt alla att jag varit lite offline - haft fullt upp med min intensivkurs på körskolan! Anonym (Minh) skrev 2012-04-01 19:23:07 följande:
Här är en till som haft upprepade mf. Mitt 3:e mf skedde i början på feb -12.
( Dom andra två i v4+ och 6+3.)
Enigt uträkningar va jag i v 7+4 sista gången, men tydligen mättes de hela till v 5+ bara .
Dessutom hade jag som sparsam mens halva graviditeten.
Den 20 mars fick jag lämna blodprover, lämnade hela 10 rör. Som skulle skickas till både uppsala och karolinska.
Min pojkvän fick lämna ett rör med blod. alla provsvar får jag om 4 v.
Vi har alltså påbörjat en utredning. Till råga på allt så tar de alltid ca 1 år för mig att bli gravid, något som känns otroligt frustrerande när de hela tiden slutar dåligt :(
Så vi kör på nu :), och ser vad som händer. Läkaren på gyn pratade om att ge mig progesteron om jag blir gravid nu.
Jag har försökt hänga med i andra trådar också angående mf, men oftas ramlar de in så mkt folk så man inte kan hålla reda på alla, något som känns drygt när man vill försöka minnas alla och peppa ! :)
Hej du! Först stor kram till dig - otroligt jobbigt med missfall!
Oj - tar det så lång tid att få tillbaka provsvaren från blodproven? Hade hoppats på att vi efter vår läkarundersökning nu den 17:e april fick börja försöka igen. Längtan efter en liten är så stor! Men känns kanske lite dumt att börja försöka innan proven kommit in antar jag. Förstår också att det i din situation känns otroligt jobbigt när det tog ett år att bli gravid.
Ja - var här och peppa/prata om allt kring detta! Igen - ber om ursäkt att jag varit så inaktiv! Denna tråd är mig till mycket hjälp och stöd och hoppas den ska vara detsamma för andra!
Anonym (kemisk grav) skrev 2012-04-02 16:45:41 följande:
Jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år och har senaste året haft 4 kemiska graviditeter, dvs. sen mens, symtom, svaga plus och sen blödning så nu känner jag mig mer rädd att bli gravid än glad för jag vet hur det slutar.. kommer inte längre än ca vecka 4+3 :(
Nu har jag precis haft ägglossning och nu ska jag testa ta en liten dos acetylsalicylsyra för att se om det kan hjälpa, eftersom blodomloppet och moderkakan börjar bildas kring vecka 4 så kanske det är små proppar som orsakar att embryot dör. Jag verkar ju ha lätt att bli gravid men den stannar inte kvar. Vår utredning visade normalt för mig men låg spermieproduktion för min man men alla kromosomtest och hormoner var normala så det ska inte orsaka problemet och befruktningen har vi ju lyckats med flera gånger trots testresultatet. Vi ska nog påbörja ivf till hösten men ska testa lite olika "kurer" fram tills dess.
Jag är glad att mina graviditeter har slutat så tidigt innan jag ens hunnit förstå det ordentligt, känner med er som hunnit ställa in er på bebis och så blev det inte så :(
Ah, är de så de kallas när det blir så? Min senaste gång nu var sådan - ingen mens, jättejättesvaga plus och sen missfall. Förstår så väl känslan när du säger att du är rädd att bli gravid. Man vågar inte tro på de där tecknerna som utebliven mens och plus på stickan (om än svaga)
Vart kan man få tag på acetylsalicylsyra? På apoteket? Kanske skulle jag inhandla det också. Hm. Har ju också ganska lätt för att bli gravid så undrar om det inte kanske är att jag får sådana proppar. Får se vad de säger nu den 17:e. Hålla mina tummar för er benhårt!
Anonym (2 sena missfall) skrev 2012-04-02 18:15:25 följande:
Hej på er.
Jag har också sökt efter en sådan här tråd men inte hittat någon.
Jag har också haft 2 Sena Missfall. I vecka 20+ båda gångerna.
Båda graviditeterna var med IVF då vi är ofrivilligt barnlösa som det nu så fint heter när man inte kan få barn på egen hand och man inte hittar något fel på någon av partnerna.
Gjorde vårt första IVF i Nov 2010 och blev gravid direkt och i Mars 2011 så gick vattnet hemma och vi fick åka in akut och dom konstaterade att de inte fanns något fostervatten. fick sedan ligga inne på sjukhus och patienthotell i 2 veckor i strängtsäng liggandes men sedan blev det ett missfall. Blev skrapad eftersom att moderkakan inte vill komma ut efter fostret hade kommit ut.
Åkte hem dagen efter.
Sedan blev vi gravida igen i Maj 2011 och fick missfall av att jag hade så ont här hemma så vi åkte in och hinnsäcken buktade utt och fostret hade glidit ner. levde på sjukhus i hopp att få behålla barnet igen men tyvärr slutade de också i missfall även denna gång med skrapning.
Så nu har vi valt att bara leva livet och njuta för varje sekund innan vi planerar in ett till graviditet som kommer att vara sjukt jobbig tror jag. Att gå vara orolig till vecka 12 el 13 kan jag ta men ite till vecka 23 el 24. Usch dagarna kommer bara att krypa sig fram. Men man måste tänka possetivt tyvärr annars går de absolut inte tror jag.
Jag har gått hos sjukhus psykolog båda gångerna men jag valde att bara gå en gång för jag tycker inte att det har gett mig något. De enda som gett mig något det är bilderna på fostret som är så fina :) Tjejjer båda gångerna.
Har vart på efterkontroll i oktober och allt såg bra ut. Jag har en försvagad livmoder så nästa gång jag blir gravid så ska man sätta ett extra band runt livmoderna "cerclage" och hoppas verkligen att detta hjälper.
Tack för att jag fick skriva av mig i denna trdå det behövs kan jag säga.
Ha en fin dag. Kram på er och kämpa på säger jag bara.
Hej!
En stor megakram till dig!! Oh så jobbigt att få missfall så pass sent!
Det där med att tänka positivt - det har jag hört mig less på av alla människor runtomkring mig. Har det gått så dåligt tidigare så är det jäkligt svårt att inte springa och kolla trosan så fort det kniper i magen och att avfärda molvärk och småkramper i magen. Jag kan inte det längre. För att jag innerst inne nästan vet att det kommer gå åt skogen. Går och väntar på att missfallet ska komma och vågar inte ställa in mig på att jag är gravid. Det är verkligen otroligt jobbigt psykiskt den här resan och jag trodde inte - i mitt naiva sinne - att jag skulle behöva genomgå det här.
Jag är så otroligt glad för er - jag hoppas ni stannar kvar och berättar hur det går med er och vår "kamp" om att få ett barn en vacker dag.