• Pärla

Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?

Hej alla mammor!

Jag har en undran..

Ni som ammar, hur snabbt efter förlossningen märkte ni att ni började rasa ner i vikt? När bebisen var 4 veckor? 3 månader?
    Man hör att man rasar ner i vikt av amning, men nu  har det gått 9 veckor för mig men jag går ner jättesakta!!!
    Börjar man märka viktminskningen efter några månader eller redan på första månaden?

Hur ligger det där till egentligen?

Ju större bebisen blir, ammar den mer näring av mig, och jag går ner i vikt snabbare då?
    Har bara hört nåt sånt här på FL...

Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?
  • I Väntans Tider

Jag gick upp totalt 25 kg med sonen! 10kg var bebis de hade jag gått ner när jag kom hem från bb 8kg var vatten som hade försvunnit efter 9 dagar resterande 7kg tog mig kanske 3 månader att bli av med och då var det inget jag försökte med utan åt mer godis och mat än när jag var gravid men amningen som gjorde jobbet!! Så det verkar väldigt olika, en del rasar i vikt och andra inte! :/

• Llimen

Jag gick inte upp så mycket under graviditeten, kanske tio kilo, det var borta efter tre veckor. När hon var 8 månader vägde jag 10 kg under "startvikten", så lite har jag aldrig vägt i vuxen ålder.

Tror att det är väldigt individuellt när och om vikten försvinner av amning.

• Egendomligt

Jag tror att jag gick ned 20 kg på 6 månader, räknat från när vi kom hem från BB. Men då hade jag också gått upp väldigt mycket under graviditeten, vilket innebar att jag efter de 6 månaderna precis var nere på normalvikt (BMI 25). Sen gick jag ned ett par kg till bara, och så stannade det där. Det handlade dock inte om att rasa i vikt, det gick snabbare första veckorna, men det var för att jag hade så mycket vätska i kroppen sedan graviditeten.

• Kvackismamma

Tror som andra skrivit att det är väldigt olika. Jag har alltid varit smal och mina 10 gravid kilon var borta på 2 månader, efter 6 mån kom jag i kläder från 9:an. Den senaste månaden har det stabiliserat sig, som tur är och jag har inte gått ner mer trots att jag fortfarande ammar mycket. Känns tyvär som att de som tappar mest av amningen är de som inte vill, jag älskade att ha ett normalt BMI i några månader (22 i 9e månaden)

• Mozzy

Enligt en amningsbok jag läser handlar amning om ca 500 kalorier per dag.

• Natulcien
    Kvackismamma skrev 2012-04-30 19:39:23 följande:
    Tror som andra skrivit att det är väldigt olika. Jag har alltid varit smal och mina 10 gravid kilon var borta på 2 månader, efter 6 mån kom jag i kläder från 9:an. Den senaste månaden har det stabiliserat sig, som tur är och jag har inte gått ner mer trots att jag fortfarande ammar mycket. Känns tyvär som att de som tappar mest av amningen är de som inte vill, jag älskade att ha ett normalt BMI i några månader (22 i 9e månaden)
    Ja, så är det nog i många fall. Jag har alldeles för lätt att gå ner, d.v.s. jag blir benrangel av en magsjuka t.ex. Och jag blev benrangel även av amningen fastän jag åt, åt och åt, som ett helt stall. Inte så kul. I synnerhet inte när det predikas om hur farligt det är att tappa för mycket, hur mycket gifter som frigörs etc.
  • MissNewIdentity

Om man bortser från de stackars 6 kilona som jag tappade i samband med förlossningen så gick jag inte ner ett jota under amningen.  "Viktraset" kom inte förrän jag började motionera ordentligt (löpträning 4 dagar i veckan) när min son var ca 8 månader, så nu äntligen är det på rätt väg :)

Gör om, gör rätt.
  • Grizabella

Jag gick upp 11 kg vid andra graviditeten, 9kg försvann direkt vid förlossningen, de andra 2 försvann på någon vecka, fast ändå passade inte de kläder jag hade innan jag var gravid, gick ner några kg till av amningen men gick upp de igen så fort jag slutade att amma efter 18 månader, första graviditeten var nog detsamma tror jag, får se vad som händer nu vid tredje graviditeten, har redan gått upp lite mee än vid de två första men hoppas att amningen skall fungera lika fint även denna gång och att vikten rasar fort

• daimstrut

Nio månader upp, nio månader ner har gällt för mig efter båda barnen ungefär. Då har jag ammat hela tiden men inte försökt gå ner aktivt utan ätit normalt. Gick upp mellan 15-18 kg. De första 8-10 kg försvann relativt fort men sen har det gått trögare neråt men så helt plötsligt har jag hoppat ner ett par kg på vågen.

• Saltiss

Jag gick upp 15kg och hade gått ner dem efter två månader fast kom fortfarande inte i mina kläder. Efter tre månader hade jag gått ner 18kg sammanlagt och nu 6 månader efter förlossningen har jag totalt gått ner 22kg. Har helammat och var inte överviktig innan, känner dock att jag har gått ned för mycket då alla kläder är för stora.

Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?