Vi med pigmentfläckar/Melasma!
Jag har två stora pigmentfläckar på vardera kind plus på överläppen, har haft det i två år nu. Jag har testat allt möjligt men har inte blivit av med dem, men de har blivit lite ljusare. Jag testade IPL och det tog bort fläckarna helt efter två behandlingar men så fort det blev sommar kom de tillbaka trots att jag använder spf 50. Jag har även använt Aberela som gjorde fläckarna lite bättre nackdelen är att man blir väldigt torr, jag flagade hela tiden och det såg ännu värre ut. Men jag har ett bra knep om du bor i närheten av Göteborg. Det finns ett perukmakeri där som säljer teatersmink (sånt som man kan sminka över tatueringar mm med), man kombinerar då två olika nyanser som passar för just sin egen hudton. Jag kan fortfarande se mina fläckar när jag har sminket på om jag tittar noga men min omgivning ser dem inte, inte ens min pojkvän som tittar väldigt nära.
Vill varna lite för IPL, syror och starka krämer, ofta så gör det huden känsligare så när du väl får sol på dig så kommer de tillbaka ännu starkare.
Förstår verkligen att du tycker att det är jobbigt, jag känner precis samma sak.