• Emy88

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag har två stora pigmentfläckar på vardera kind plus på överläppen, har haft det i två år nu. Jag har testat allt möjligt men har inte blivit av med dem, men de har blivit lite ljusare. Jag testade IPL och det tog bort fläckarna helt efter två behandlingar men så fort det blev sommar kom de tillbaka trots att jag använder spf 50. Jag har även använt Aberela som gjorde fläckarna lite bättre nackdelen är att man blir väldigt torr, jag flagade hela tiden och det såg ännu värre ut. Men jag har ett bra knep om du bor i närheten av Göteborg. Det finns ett perukmakeri där som säljer teatersmink (sånt som man kan sminka över tatueringar mm med), man kombinerar då två olika nyanser som passar för just sin egen hudton. Jag kan fortfarande se mina fläckar när jag har sminket på om jag tittar noga men min omgivning ser dem inte, inte ens min pojkvän som tittar väldigt nära. 

Vill varna lite för IPL, syror och starka krämer, ofta så gör det huden känsligare så när du väl får sol på dig så kommer de tillbaka ännu starkare.

Förstår verkligen att du tycker att det är jobbigt, jag känner precis samma sak.  

• Emy88

Jag använder allidt keps eller solhatt också, men tyvärr försvinner de aldrig helt i alla fall. 

• Emy88

Ring Agneta Augustsson på Grimmereds läkargrupp i Göteborg. Hon har semester till v.32 men sedan är hon  tillbaka. 

• Emy88
    Golddigga skrev 2012-07-22 14:01:38 följande:
    Brun utan sol kan du använda och det är inget sim triggar igång pigmentet men se till att inte ta det på fläckarna utan runt om alt. ta bort med en blöt tops eller bomull.
    Vilken brun utan sol använder du i ansiktet? 
  • Emy88

Fina bilder, jag ser en klar förbättring. Min fläckar sitter exakt på samma ställe som dina, vardera kind och överläpp. Många minipiller har kloasma/melasma som biverkning så jag skulle inte äta det om jag var du. Undvik allt med hormoner är mitt råd. Kopparspiral är ju ett alternativ. 

• Emy88

Nej, det är kopparjoner som utsöndras. Alla andra preventivmedel innehåller hormoner, skillnaden är vilka hormoner de innehåller och i vilken mängd. Det enda jag kan komma på annars är kondom och pessar, men pessar är svårt att köpa i Sverige. Du kan även googla på Billingsmetoden, den är faktiskt väldigt säker om man sköter det rätt. 

• Emy88
    Golddigga skrev 2012-10-15 19:56:11 följande:
    Nån som har erfarenhet av att åka utomlands?

Kanske man ska åka på hösten eller tidig vår när inte solen är så stark. Kan man skydda sig solen även där om man har hatt på sig hela tiden? Eller ska man räkna med att det blir värre?

Vill så gärna åka med mina barn men vågar inte för det är ju inte lätt att bli av med det, hade det varit det så skulle man kunna åkt på hösten och sen ta bort det direkt när man kommer hem. Men det gör man ju inte över en natt heller.
    Jag var på Rhodos för en vecka sedan, det var strålande sol hela tiden. Efter att inte vågat vistas i solen på 2,5 år bestämde jag mig för att börja leva så jag låg i solen utan keps och handduk ca 1 timme/dag plus att jag var ute hela dagarna, ungefär 60 % av tiden hade jag hatt. Självklart hade jag spf 50 på fläckarna och 15 på övriga ansiktet. 

Mina fläckar blev lite (observera mycket lite) mörkare. Jag ser skillnad utan smink men med smink så ser de inte mörkare ut.

Men framför allt, Jag har inte varit så lycklig på 2,5 år som jag var den veckan i Rhodos. Så skönt att äntligen kunna njuta av solen och inte tänka så mycket på sina fläckar. Kom ihåg att du lever bara en gång, du kan inte sluta leva pga fläckarna. Det är inte värt det, tro mig! 

Själv har jag gett upp hoppet om att min fläckar ska blekna så istället försöker jag bättra på det som jag kan påverka. Mitt råd till dig är att inte slänga bort så lång tid (och pengar) som jag  gjorde på grund av fläckarna. 
  • Emy88
    Golddigga skrev 2012-10-20 07:24:41 följande:
    Emy88: Ok men det låter ju faktiskt lovande! Och det är ju som du säger, man kan ju inte sluta leva och låta fläckarna begränsa sitt liv helt. Men skönt att du fick njuta under din resa och att det faktiskt gick bra. Själv kan jag ju tänka mig att åka och så får man ha solhatt som skydd, hela dagarna. Då klarar man sig nog riktigt bra. Men skönt å få sola ansiktet och bara bara normal i solen.

Jag tycker mina fläckar nästa förstärks av smink. Vad använder du?

Tack för alla dina råd. Och jag tänker redan som du att han inte vill och kan lägga ner så mycket pengar på det. Enda sättet är ju att skydda sig väl.
    Jag använder teatersmink som finns att köpa på perukmakeriet i Göteborg, kryolan heter märket. Jag åkte dit och så visade en som jobbar där hur man skulle göra för att täcka fläckarna. Fläckarna lyser igenom lite grann, men det täcker ändå ganska bra. 
  • Emy88

Jag har också even better foundation över mitt teatersmink (som bara är på fläckarna), jag kan också rekommendera den. Men de krämer som tillhör serien even better, är verkligen inte att rekommendera. Visst bleker de fläckarna, men samtidigt sprids fläckarna ut på en större yta. 

• Emy88
    Golddigga skrev 2012-10-24 21:05:37 följande:
    Emy88: vilken färg heter den du har på ditt teatersmink. Tänkte om man skulle chansa på samma färg om jag skulle beställa på nätet. Tar du bara på fläckarna eller drar du ut det lite?
    Jag har inte kvar förpackningarna, men den ljusa som man tar först heter D3 den mörka som man har över har jag tyvärr inte koll på. Jag tar på fläckarna och sedan drar ut det lite så att det inte blir så skarpa gränser. 
  • Emy88
    Nifi skrev 2012-10-25 10:24:10 följande:

Det har jag aldrig hört, var har du fått det ifrån?
    Jag har testat dessa produkter själv och på mig blev fläckarna större men ljusare. Krämerna ska ju "krossa upp" själva pigmentfläcken och ge en jämnare hudton. Tyvärr blev resultatet för mig att de spred ut sig över en större yta. 

• Emy88

Jag ska åka utomlands om ca 2 veckor. I höstas när jag åkte utomlands klarade jag mig bra men nu är jag även gravid i v.22 när jag kommer åka, så jag är minst sagt nervös. Men man kan ju inte sluta att leva. 

• Emy88
    Golddigga skrev 2013-04-22 09:42:27 följande:
    Emy88: Du har så rätt! Bara läskigt att göra det första gången..man har ju ingen kontroll direkt..Men sen när man åkt en gång ich set gått bra så är Det inte lika läskigt..Hur skyddade du dig i höstas? Märkte du något att de mörknade? Berätta gärna hur det gått sen när du åkt nu i vår:)
    Jag hade spf 50 i ansiktet och hade solhatt när jag var ute, ibland vågade jag mig på att ta av solhatten under korta stunder. När jag solade kroppen hade jag fem vita småhandukar över ansiktet. Jag tror att de blev aningen mörkare men efter någon vecka gick de tillbaka till så de brukar vara. Med smink kunde man inte se att de hade blivit mörkare. Jag hoppas på lika mycket tur nu i år, jag återkommer :) 
  • Emy88

Hmm jag tror inte det spelar så stor roll om du åker på våren eller hösten, solen är ungefär lika stark. Jag har valt att sluta behandla mina fläckar (har inte gjort det sedan förra våren) för jag tycker att det tar så mycket negativa energi att hela tiden fokusera på fläckarna. Men eftersom du behandlar dina fläckar kan det ju vara en fördel om du åker på hösten så att du kan börja behandla direkt om det blir värre. Sedan är det ju en risk man tar om man åker utomlands, det kan ju bli värre. 

• Emy88
    Golddigga skrev 2013-04-28 18:50:08 följande:
    Jag önskar oxå jag kunde sluta fokusera på fläckarna.. Och jag tror jag överdriver problemet en del oxå.. Samtidigt tror jag att det är för färskt att bara skäppa det.. Om några år kanske men jag blir glad när jag hör hur klokt du tänker.. Önskade jag kunde göra likadant... Eller jag vet att jag måste släppa det...
    Hur länge har du haft dina? Jag har haft mina sedan 2010/2011 och i början hade jag jättesvårt för att acceptera dem. Jag kan fortfarande bli väldigt ledsen vissa dagar när jag tittar mig i spegeln eller när jag tittar tillbaka på gamla kort där jag var brun och inte hade några fläckar, men jag försöker att tänka som så att nästan alla har någon brist och att fokus bör ligga på det som är bra istället . Men det är svårt! 
  • Emy88

Nu har jag kommit hem från sol och bad semestern i Kreta. Jag hade på mig en hatt varje dag och när jag låg och solade (vilket jag gjorde ganska mycket) så hade jag hatt och vita handdukar över ansiktet. På fläckarna hade jag spf 50 och i övriga ansiktet spf 15. Än så länge kan jag inte märka att fläckarna har blivit värre :) 

• Emy88
    Arwen77 skrev 2013-05-12 19:54:46 följande:
    Jag har ju testat ipl laser tidigare flera gånger mot ytliga blodkärl i ansiktet och gjorde det igen här nu för två veckor sen. Det har blivit mkt bra, tror det är viktigt att gå till en seriös klinik där legitimerad personal, sjuksköterska eller läkare, utför behandlingen. Det enda som kan hända är att fläckarna inte försvinner. Men jag har gått där typ en gång om året under flera år, eftersom nya kärl uppkommer i ansiktet, så jag litar på henne som gör det. Dock säger hon ju att alla fläckar kanske inte försvinner, men jag har goda förhoppningar ändå önskar bara att jag kunde göra det NUUU Men ingen mening innan sommaren. Sen kanske nya uppkommer pga hormonerna.
    Jag har också gjort ipl och mina fläckar försvann helt, problemet för mig (och för många andra) var att de kom tillbaka på en gång så fort jag var ute i solen trots att jag hade spf 50. Dessutom blev huden runt om fläckarna påverkade av ipl:en (eftersom det är svårt att endast träffa det skadade området) så mina fläckar blev dessutom större. Man jag kanske har haft otur, hoppas du har bättre tur! 

• Emy88

Jag skulle nog tror att den har börjat lugna ner sig för dig. Min hudläkare säger att man ska vara försiktig i solen i 5-6 efter att fläckarna har blossat upp och sedan kan man successivt börja vänja ansiktet vid sol igen. 

• Emy88
    FinaLina1979 skrev 2013-06-16 10:04:48 följande:
    Hej på er! Är glad att jag hittat denna tråden!! Nu till mina funderingar...

Jag fick min dotter i april 2012. I februari 2013 så upptäckte jag att jag har fått pigmentfläckar i pannan och på kundbenen. Jag har alltså inte haft några innan. Jag ammar fortfarande min dotter, men har tänkt att sluta nu till sommaren.

Varför kom pigmentfläckarna så sent efter förlossningen? Borde dom inte kommit under graviditeten om det är melasma? Kan dom bero på att jag fortfarande ammar? Beror dom på UV ljuset?? Fattar nada! Har nu köpt en kräm från clinique som ska bleka mörka fläckar... får se om det funkar. Mår jättedåligt pga detta och ser skitig ut i ansiktet ju Gråter

Vad tror ni??
    Man kan få melasma när man ammar också på grund av hormonerna som finns i kroppen. Är det krämen "even better"? Den använde jag i några månader och för mig blev fläckarna mycket värre efter krämen. Visst blev fläckarna en nyans ljusare men istället spred de ut sig så att de blev jättemycket större. 
  • Emy88
    FinaLina1979 skrev 2013-06-16 14:02:30 följande:
    Ok då antar jag att det är därför. Mycket hormoner i gungning helt enkelt...
    Ja det är krämen "even better" . Använde du den på endast pigmentfläckarna eller i hela ansiktet? Har annars hört väldigt gott om krämen och att många blivit hjälpta. Tradigt att det blev så för dig ju :(
    Har någon annan här provat den krämen?? Hur har den funkat för er?
    Nu var det ett bra tag sedan jag slutade med den, men jag minnas att det var två olika krämer som man skulle kombinera. Den ena skulle man bara ta på fläckarna (måste ha varit den som är blekande) och den andra skulle man sedan lägga över hela ansiktet. 
Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!