• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Nifi

Mina fläckar sitter i pannan och på kindbenen. De kom tillbaks igen när jag vart gravid förra sommaren & så nu då också när jag ammat. Ofta är det nog så att man får tillbaks dem men man kan klara sig bättre om man verkligen skyddar ansiktet med hög SPF.

~Carpe Diem~
  • Tess77

Hej!
    Ny i tråden Skrattande
    Fick oxå pigmentsfläckar när jag väntade min dotter, det är snart 6 år sedan. Så himla trist, ansiktet är ju liksom det första man ser, och det syns precis hela tiden...
    Blev värre och värre under graviditeten. Hon föddes i augusti och sommaren försvann strax därefter, och fläckarna började sakta blekna (lycka!) Men glädjen blev kort - redan när vårsolen kom så började dom komma tillbaka och bli starkare igen.
    Sen hade jag två somrar som inte var kul, fläckarna var starka och hade blivit större.
    Sen bleknade dom delvis, och jag gick för ca 2 år sedan på en hudslipning (3 gånger under ca 1,5 månads tid), och efter det blev det faktiskt något bättre, plus att jag fick en fantastisk friskhet och lyster i hyn. Så himla skönt!! Fick dessutom tipset att använda bra hudprodukter, som hjälper att bygga upp ny frisk hud snabbare, vilket krävs för att fläckarna skall försvinna. Tålamodsprövande dock
    Blev gravid igen i februari i år, och jag har varit manisk med solskyddsfaktor 50 - även i mulet väder! Har nog hållit det i schack någorlunda, men fick nya fläckar igen Rynkar på näsan. Har varvat solskydd 50 med brun utan sol för att jämna ut fläckarna, hahaha - shit vad man håller på.... Skrattande
    Men nu går vi mot vinter och förhoppningsvis bleknar dom och med samma behandling och bra produkter så hoppas jag bli helt kvitt dom, kanske inte till sommaren men iaf nästa....

• Golddigga

Tess77: ja man får väl acceptera att dom kommer tillbaka när vårsolen kommer men glädjas åt att man får vara lite fläckig och sen att man kan ta bort dom till hösten.

När dina fläckar kom tillbaka hade du skyddat dig då med solskydd och keps? Eller var det efter hudslipen du började skydda dig på riktigt?

Jag är inne på min 4 behandling med kemisk peeling och fläckarna är ljusare och ny hud har kommit upp. hon har tagit det försiktigt men idag bad jag henne bränna på lite valuta för pengarna måste man ju få

Jag kommer göra allt i min makt att fläckarna inte kommer tillbaka. Jag vägrar ha dom! Men jag ska väl vara glad att mina faktiskt inte synts direkt enligt omgivningen. Många undrar vad tusan är det jag suttit och gråtit över.

• Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-11 17:49:28 följande:
    Tess77: ja man får väl acceptera att dom kommer tillbaka när vårsolen kommer men glädjas åt att man får vara lite fläckig och sen att man kan ta bort dom till hösten. När dina fläckar kom tillbaka hade du skyddat dig då med solskydd och keps? Eller var det efter hudslipen du började skydda dig på riktigt? Jag är inne på min 4 behandling med kemisk peeling och fläckarna är ljusare och ny hud har kommit upp. hon har tagit det försiktigt men idag bad jag henne bränna på lite valuta för pengarna måste man ju få Jag kommer göra allt i min makt att fläckarna inte kommer tillbaka. Jag vägrar ha dom! Men jag ska väl vara glad att mina faktiskt inte synts direkt enligt omgivningen. Många undrar vad tusan är det jag suttit och gråtit över.

Efter din kemiska peeling, flagar inte huden väldigt då?
    ~Carpe Diem~
  • Golddigga

Ne hon har tagit det försiktigt eftersom jag inte klarar av några stors förändringar i ansiktet just nu. Och jag var även rädd för att det skulle bli värre. Men man behöver inte flaga utan färgen lossnar ändå eftersom cellerna ändå förnyas.

• Golddigga

Är det nån som vill tipsa om bästa solskyddet? Vilka använder ni?

Jag blir så jäkla fet i ansiktet. Har dock alltid haft problem med fet hy men nu är den extrem. Alltså inte bara blank utan flottig i hela ansiktet.

• Golddigga

Jag kom på en sak, ni som alltid får tillbaka melasman varje vår/sommar har ni ätit p-piller eller haft spiral då? För då är det ju inte så konstigt att det återkommer då hormoner triggar igång det. Själv tänkte jag inte äta nånting för att minimera risken.

• Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-14 09:16:15 följande:
    Jag kom på en sak, ni som alltid får tillbaka melasman varje vår/sommar har ni ätit p-piller eller haft spiral då? För då är det ju inte så konstigt att det återkommer då hormoner triggar igång det. Själv tänkte jag inte äta nånting för att minimera risken.

Jag har bara kopparspiral
    ~Carpe Diem~
  • Golddigga

Man åh!!! Och du fick tillbaka skiten ändå... ja det är bara å ställa in sig på fläckfejs (((

• Amber

Nu har jag fått remiss skickad till hudmottagningen, skulle få komma inom 8 veckor stod det... Bara att vänta nu...

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!