• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag jublar!! I går hade vi 35 grader varmt i solen och jag var ute hela dagen med solskydd 50 och keps. När jag aktivt solade kroppen smetade jag på extra solskydd på kinder och överläpp med behöll såklart kepsen på och satt ca 2timmar. Och fläckarna blev varken fler eller värre!!! Två vänner till mig så har deras fläckar blivit värre för...:-/ men jag är så glad att det gått bra hittills! Underbar känsla!!

• Golddigga

Vad skönt för dig med!!:) ja oron finns såklart
    kvar men att jag klarat mig bättre än förra året är ett gott tecken hoppas jag känns så skönt! förra året räckte det med en promenad på Valborg så blev fläckarna hysteriskt sämre. Och sen börjar jag jobba nästa vecka efter ha varit mammaledig i ett och ett halvt år.. Tråkigt men skönt för fläckarna

• Golddigga

Ja Jag har oxå hört att laser/ipl kan förvärra fläckarna och tom göra att nya fläckar kommer upp. Mina fläckar har inte blivit värre jag kör solskydd 50 just nu bara på fläckarna blir så fet i hyn och så har jag alltid keps ute när solen skiner. Och även när det är mulet/molnigt men provat att vara utan några gånger och det har inte blivit värre. Skönt å slippa platt frisyr och tryckmärke av kepsen nån gång jag har gjort 9 kemiska peelingar utan direkts resultat på överläppen. Kunderna såg fina ut efter 9 gånger och i januari började jag med yellow cream på överläppen och såg sakta resultaten nu har jag faktiskt slutat med den hade tänkte köra över sommaren men orkar inte. Och eftersom fläckarna inte blivit värre och de knappt syns då låter jag det va. Ibland undrar jag om man håller på för mycket med fläckarna så blir det värre. Får se hur det ser ut i höst och om jag kommer behandla något då. Har inga hormoner i kroppen och kopparspiral funkar utmärkt på mig:) har du klarat dig från att randen på överläppen kommit tillbaka? Den är värst! Skulle lätt byta den mot fläckar i pannan i stället för det kan ju inte förväxlas med en musche en vän till mig som har fläckar har blivit mycket värre redan trots solskydd( jon har oxå gjort laser/ipl) men mina har faktiskt inte blivit det, hittills, sommaren är ju inte slut ännu peppar! Peppar!

• Golddigga

Aa milt sagt så suger det!! Jag lider med dig! Blev muschen mycket värre?det är så taskigt att det ska se ut som en musche! Kunde det inte bara räckt med lite fläckar i pannan/kinderna!!! Jag har klarat mig hittills, men imorn vill en kompis släpa iväg mig till stranden, men blandade känslor.. Vågade aldrig åka dit förra sommaren när jag fick fläckarna... Lovar att uppdatera

• Golddigga

Ja och det är jag rädd för att den bara ska explodera över att varit en kort stund i solen.. Man har ingen kontroll.. Ja bara å beklagad dig här,därför jag startade tråden min stackars vän som dock har samma bekymmer men lärt sig leva med det så lyssna på mig varje dag när solen skiner haha jo jag uppdaterar om jag får en snyggare "Super Mario-musche" imorn:-S hihi

• Golddigga

Ligger på stranden nu tjejer solskydd 50 och kepsen är på och väl nerdragen! Extra tjockt lager med solskydd på överläppen får se hur fläckarna blivit när jag kommer hem. Nervöst!

Det enda man kan skydda sig mot melasma är att skydda sig. Men solskydd 50 och keps eller hatt. Att bara använda solskydd i solen hjälper inte, man måste ha keps eller hatt. Gärna zink och titanoxid i solskyddet. alltså både kemisk och fysiskt skydd. Laser och ipl kan göra fläckarna värre eller att nya kommer upp till ytan. Så ända rådet är att skydda sig och behandla till hösten. Men jag tror nästan bäste att låta fläckarna va.

• Golddigga

En dag på stranden, solbränd mage och bröst, blekt ansikte men inga förvärrade fläckar!!! Live My life just nu!!!❤

• Golddigga

Så, nu har min kollega gått samma öde och fått melasma..vanligare än man om det nu är till nån tröst. Men så länge min supermario musche fortfarande är lugn så är jag glad!

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!