• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Golddigga

Md77: har du nåt kul att uppdatera? går det bra med peelingen? Hur många har du gjort? Har de försvunnit nåt?

• MD77

Det går bra, har nu gjort 2 st, gör peeling varannan vecka. Nackdelen är att man blir rätt så torr fläckvis i ansiktet...men det ska det tydligen göra så det är bara att stå ut Glad

Hon som gör det säger att det ser ut att gå åt rätt håll, hon tycker att det ser ut att jämna ut sig. Men man kan tydligen aldrig veta hur det blir när man "jobbar sig ner i huden", som hon säger. Pigment är tydligen som isberg, svårt att veta hur stora de är och hur de breder ut sig... Men eftersom att det inte blivit värre för mig så tror hon att det kommer att bli en lyckad kur.
    Så jag hoppas och håller tummarna att hon har rätt!Glad

Hur går det för dig?

• Golddigga

Just nu lägger jag fläckarna på is. Orkar inte och jag hade tänkt byta produkter men kör på med mina gamla. Man är rädd att förvärra nåt med att flippra runt med olika behandlingar och produkter. Så jag kör på och kommer nog vänta till efter jul alt nästa sommar. Vi får se..ja de verkar milt sagt sitta som berget!! Mina försvann inte utan blev lite mörkare så jag hade nog behövt 6 behandlingar mer. Men det har jag inte råd med ber till Gud att det läker it med tiden:-/ håll mig gärna uppdaterad om hur det går kram och lycka till

• Golddigga

Nån som har erfarenhet av att åka utomlands?

Kanske man ska åka på hösten eller tidig vår när inte solen är så stark. Kan man skydda sig solen även där om man har hatt på sig hela tiden? Eller ska man räkna med att det blir värre?

Vill så gärna åka med mina barn men vågar inte för det är ju inte lätt att bli av med det, hade det varit det så skulle man kunna åkt på hösten och sen ta bort det direkt när man kommer hem. Men det gör man ju inte över en natt heller.

• Emy88
    Golddigga skrev 2012-10-15 19:56:11 följande:
    Nån som har erfarenhet av att åka utomlands?

Kanske man ska åka på hösten eller tidig vår när inte solen är så stark. Kan man skydda sig solen även där om man har hatt på sig hela tiden? Eller ska man räkna med att det blir värre?

Vill så gärna åka med mina barn men vågar inte för det är ju inte lätt att bli av med det, hade det varit det så skulle man kunna åkt på hösten och sen ta bort det direkt när man kommer hem. Men det gör man ju inte över en natt heller.
    Jag var på Rhodos för en vecka sedan, det var strålande sol hela tiden. Efter att inte vågat vistas i solen på 2,5 år bestämde jag mig för att börja leva så jag låg i solen utan keps och handduk ca 1 timme/dag plus att jag var ute hela dagarna, ungefär 60 % av tiden hade jag hatt. Självklart hade jag spf 50 på fläckarna och 15 på övriga ansiktet. 

Mina fläckar blev lite (observera mycket lite) mörkare. Jag ser skillnad utan smink men med smink så ser de inte mörkare ut.

Men framför allt, Jag har inte varit så lycklig på 2,5 år som jag var den veckan i Rhodos. Så skönt att äntligen kunna njuta av solen och inte tänka så mycket på sina fläckar. Kom ihåg att du lever bara en gång, du kan inte sluta leva pga fläckarna. Det är inte värt det, tro mig! 

Själv har jag gett upp hoppet om att min fläckar ska blekna så istället försöker jag bättra på det som jag kan påverka. Mitt råd till dig är att inte slänga bort så lång tid (och pengar) som jag  gjorde på grund av fläckarna. 
  • Golddigga

Emy88: Ok men det låter ju faktiskt lovande! Och det är ju som du säger, man kan ju inte sluta leva och låta fläckarna begränsa sitt liv helt. Men skönt att du fick njuta under din resa och att det faktiskt gick bra. Själv kan jag ju tänka mig att åka och så får man ha solhatt som skydd, hela dagarna. Då klarar man sig nog riktigt bra. Men skönt å få sola ansiktet och bara bara normal i solen.

Jag tycker mina fläckar nästa förstärks av smink. Vad använder du?

Tack för alla dina råd. Och jag tänker redan som du att han inte vill och kan lägga ner så mycket pengar på det. Enda sättet är ju att skydda sig väl.

• Nifi
    Golddigga skrev 2012-10-20 07:24:41 följande:
    Emy88: Ok men det låter ju faktiskt lovande! Och det är ju som du säger, man kan ju inte sluta leva och låta fläckarna begränsa sitt liv helt. Men skönt att du fick njuta under din resa och att det faktiskt gick bra. Själv kan jag ju tänka mig att åka och så får man ha solhatt som skydd, hela dagarna. Då klarar man sig nog riktigt bra. Men skönt å få sola ansiktet och bara bara normal i solen. Jag tycker mina fläckar nästa förstärks av smink. Vad använder du? Tack för alla dina råd. Och jag tänker redan som du att han inte vill och kan lägga ner så mycket pengar på det. Enda sättet är ju att skydda sig väl.

Jag använder en underlagscrème från Clinique som är utjämnande och hjälper till att reducera just pigmentfläckar. Ska kolla vad den heter, men den är faktiskt jättebra och fläckarna syns nästan inte alls.
    ~Carpe Diem~
  • Emy88
    Golddigga skrev 2012-10-20 07:24:41 följande:
    Emy88: Ok men det låter ju faktiskt lovande! Och det är ju som du säger, man kan ju inte sluta leva och låta fläckarna begränsa sitt liv helt. Men skönt att du fick njuta under din resa och att det faktiskt gick bra. Själv kan jag ju tänka mig att åka och så får man ha solhatt som skydd, hela dagarna. Då klarar man sig nog riktigt bra. Men skönt å få sola ansiktet och bara bara normal i solen.

Jag tycker mina fläckar nästa förstärks av smink. Vad använder du?

Tack för alla dina råd. Och jag tänker redan som du att han inte vill och kan lägga ner så mycket pengar på det. Enda sättet är ju att skydda sig väl.
    Jag använder teatersmink som finns att köpa på perukmakeriet i Göteborg, kryolan heter märket. Jag åkte dit och så visade en som jobbar där hur man skulle göra för att täcka fläckarna. Fläckarna lyser igenom lite grann, men det täcker ändå ganska bra. 
  • Golddigga

Nifi: ja kolla gärna upp det ))

Emy88: ja så länge man kan dölja skiten gör det ju inget. Jag provade nån täckande från dermablend men det blir bara kakigt och ändå gråa fläckar.

Just nu använder jag kanebo total finish puderfoundation blir väl ok.. Men jag är väldigt kritisk. Som sagt man får titta noga och ofta man gör det.

• Golddigga

Nifi: har du kollat upp vilken kräm du använder? Jag köpte en concealer från clinique even better. Eller kör du foundationen? Jag har så fet hy att foundation blir så tungt. Men concealern funkar faktiskt rätt bra.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!