• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Golddigga

Jag har hittat en superbra BB cream från clinique med solskydd 30. Tror ni man kan köra med sen här och sen när man är ute när det är soligt kör man 50 på fläckarna?

Age Defense BB Cream SPF 30 är en halvtäckande creme som reducerar uppkomsten av fina linjer och rynkor, hjälper att dölja imperfektioner samt stärker huden.
    Formeln lugnar huden och skyddar mot UV-strålning och miljöförstöring samtidigt som den arbetar för att bidra till att balansera huden och hålla en fin täckning hela dagen.

VOLYM: 40 ml

• Golddigga

Md77:

Hur går det för dig?

Jag är inne på min 7e behandling och nu den sista är på 50% i styrka. Kinderna ser fina ut inte mycket kvar. Men överläppen blir bara mörkare efter varje gång känns det som. Visst kommer de upp på utan hur många ggr behövs?!!!

• MD77

Det går sådär...har nu gjort hälften av mina behandlingar och det enda som hänt är att det blivit lite bättre mellan ögonbrynen...inte tillräckligt tycker jagGlad Men det har inte blivit värre i alla fall...och det är tydligen positivt. Har fått ett par jobba utbrott med finnar på höger sida, av någon anledningGlad Men nu ska det väl vara färdigrensat hoppas jag. 
    Jag vill bara att det ska vara borta, sen ska jag aldrig mer sola! 

• Golddigga

Så känner jag med bort med skiten och sen håller jag mig i skuggan och inne på sommaren!! Hatar fläckarna!

Hoppas det går bättre för dig att du inte behöver så många behandlingar. Visst hade du oxå på överläppen? Så drygt!!

Jag fick oxå lite acneutbrott av peelingen..

Lycka till!! Vi hörs framöver:)

• Golddigga

Om man går till en hudläkare, vilken typ av behandling väljer dom? Jag har tänk gå till en efter nästa sommar om dom kommer tillbaka..eller om jag faktiskt inte blir av med dom.

Är set standard att som skriver ut aberela eller finns annat medel?

• sparven

Halloj, är helt ny i tråden men jag fick rejäla pigmentfläckar under en resa i Indien för 2 år sedan och gick då på p-piller, två stora fläckar på kinderna som såg ut som två smutsiga skuggor när jag hade smink..så de gick inte att dölja. Gjorde 2 x IPL behandlingar och efter första behandlingen så kröp fläckarna upp till ytan och liksom ramlade av. Min hy blev som ny på bara några dagar. Tyvärr vet jag inte om jag kan rekommendera laserbehandling för efter ngn månad så fick jag världens akne-utbrott som jag tror kan ha utlösts av den extrema värme som alstras av lasern. Pigmentfläckar fick jag också tillbaka till våren, dock mindre och lite mer utspritt här och var. Gick på syra-behandlingar men då pigmentfläckar sitter extremt djupt ner i hyn så krävs det nog 20+ och år av behandlingar innan man arbetat bort allt..om det nu går. Upplevde bara att hyn blev känsligare och att man var fin några dagar efter. Aknen försvann HELT efter att jag började äta LCHF..ngt jag trodde var båg men som stabiliserade mina hormoner..vilket tyder på att jag har hormonell melasma och att även aknen uppkommer främst pga hormonell obalans. Pigmentfläckarna försvann också helt under denna tid vilket var förra vintern.  

Nu är jag gravid i vecka 31 och i somras var jag extremt försiktig i solen, använde spf 50 på fläckarna och spf 20 i resten av ansiktet. Trots detta så har jag fått nya tunnare, mindre fläckar nu i september, lite i pannan och under ögonen så jag måste använda en highlighter för att inte se trött ut :(

Har en vänninna som är läkare och hon rekommenderar aberela och rätt kost för att bli av med hormonella hudproblem så när jag har ammat färdigt så kommer jag boka tid hos hudläkare för att få denna kräm utskriven..tror den heter differin i Sverige. Så kommer jag definitivt gå tillbaka till LCHF om aknen skulle få för sig att dyka upp igen. Just nu har jag strålande hy (förutom fläckarna) och kan äta vad jag vill men det är ju just för att man är gravid och tyvärr förväntar jag mig ett riktigt förfall under amningen ;)

Tror att när man väl fått hormonell melasma så kommer man aldrig ha samma förhållande till solen, aldrig vända ansiktet upp och suga i sig sol i hopp om en snygg solbränna. De där sekelskifts-damerna de visste vad de gjorde helt enkelt. Men, tycker inte man ska sluta leva sitt liv, man får helt enkelt sätta på sig hög solfaktor, använda ett bra mineralsmink som alla har spf 15, solglasögon och göra det till en vana. Men om solen råkar lysa på mitt ansikte från sidan när man sitter skönt i en stol på vårkanten så kommer jag inte vända bort som en skygg vampyr, det är inte rimligt. Tycker din hy ser fin ut TS även om det inte hjälper att ngn annan säger det och oftast är det ju så att man dömer sig själv hårdast. 

Försök att inte stirra dig blind på dina fläckar, de kanske sitter där men sålänge du sköter de som du gör kommer de inte bli värre utan kanske försvinner så småningom. Rekommenderar också att du ska testa att gå till en riktig hudläkare och säga att du mått fysiskt dåligt under en längre tid pga detta och att du vill ha aberela/differin utskrivet. Är extremt tungt för plånboken att springa till hudsalonger med jämna mellanrum. 

Kan också rekommendera Excuviance produkter som jag använt de senaste 2 åren. Men, om du är nöjd med dina egna så kör på dessa. 

• Golddigga

Ja jag har hört gott om aberela och tänkte efter denna sommar se vad som händer och boka tid hos en hudläkare. Då är det "bara" och köra igång med aberelan när hösten kommer och förhoppningsvis bli av med allt och mycket billigare. För man verkar ju leva med det här:-/ tack för dina tips!

• Golddigga

Alltså vad drygt!! Mina kinder ser jättefina ut nu allt har blekt bort nästan, men muschen sitter som berget!! Grr! Har gjort 8 behandlingar med kemisk peeling! De sista två med 50% syra!! Så himla trist:-///

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!