• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Golddigga

Har kört med yellowcream från dermaceutic i två veckor och det är nog den enda som gett resultat! fantastiskt!!Dyr Kemisk peeling släng dig i väggen!!

• MD77
    Golddigga skrev 2013-01-21 10:52:52 följande:
    Har kört med yellowcream från dermaceutic i två veckor och det är nog den enda som gett resultat! fantastiskt!!Dyr Kemisk peeling släng dig i väggen!!
    Oj! Vad har hänt? Glad Hur pass bra är den?
  • Golddigga

Alltså den gör inte så det flagnar men jag har läst att på vissa gör det det och viss rodnad och irritation kan uppstå eftersom den är ganska stark. Skincity.se där jag köpte den rekommenderade dom varannan till var tredje dag men jag använder varje kväll. På andra sidor står det att man kan använda den varje dag. Jag måste ha väldigt tålig hy för det går bra lite lätt känns det på kinderna men då hoppar jag bara över en dag och smörjer in med bra fuktcreme. På överläppen kör jag varje kväll och ja det har blekts/försvunnit inte allt men så pass mycket att det går mycket snabbare att sminka mig

• Golddigga

Är det nån som vet vad man kan skydda ansiktet med när man solar solarium? Jag är äckligt blå vit just nu och skulle vilja sola kroppen lite i alla fall. Jag har hört att jeans är det ända som skyddar helt mot uv? Eller? Vågar ju inte riskera ansiktet för lite färg på kroppen.

• Golddigga

Tjejer?? Måste man ha solskydd på sig om man bara går till och från jobbet?? Har spf 15 i pudret dom väldigt täckande. Blir så blank i hyn av alla krämer? I vår kommer jag börja med keps igen. Mina jobbtider är ca 9-16/19

• MD77

Nu använder jag inget, men så fort det blir vår så åker 50 på! Glad

• Nattsvart

Hej! Jag favoritar eran tråd i hopp om att hitta någon bra kräm eller så. Har en skugga på överläppen sedan jag fick barn. Nu är jag gravid igen och är orolig om det ska bli värre. Jag kör solskydd 50 året om, solar aldrig ansiktet och använder ID mineralpuder.

Ni som provat lite, vad är det ni tycker funkar bäst? Är det yellowcreamen? Jag är inne på att köpa cliniqes pigment serie, vet ni om den fungerar på just hormonfläckar?

• Golddigga

Nattsvart: när fick du första barnet och pigmentförändringen? Jag började med pigmentlugnande produkter i våras när jag upptäckte fläckarna och i aug började jag med kemisk peeling. 6 behandlingar utan direkta resultat sen hade jag ett uppehåll på en-två mån och i dec bytte jag hudterapeut och gjorde två stycken behandlingar med 50% glykolsyra och innan jag började med dom hade jag sett resultat på kinderna men efter dessa två hände det inget med överläppen. Hade en paus och nu i jan slutade jag med alla produkter och köpte yellow cream från dermaceutic och ja jag ser definitivt resultat på överläppen. Denna kräm tar man bara på kvällen och min omgivning säger att det knappt syns nu. Om det beror på alla behandlingar jag gjort tidigare eller på krämen vet jag inte. Men glad att det blivit bättre:)) min övriga hy blev bättre när jag slutade med alla skrubb och krämer blev extremt fet i hyn det är jag inte lika mycket längre, även om jag är det.

Vilket solskydd har du?

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!