• Tikka

Vi ska bli med kanin! Toalett-råd!

Ja, vi ska köpa kaniner till midsommar. Vi har planerat för detta ett tag och känner väl att vi har koll på läget. Vi har innebur, min man bygger en utebur på 9kvm och vi har en vinterbonad bur för vintern att ställa i uteburen som skydd om det blir dåligt väder i sommar. Annars är tanken att de inte ska bo utomhus, vill gärna ha dem inne i vinter så de håller sig tama och man kan hålla ett bättre öga på dem. Jag hade kaniner och gud vet allt för smådjur när jag var liten, men det känns som om det är lite mer stök nuförtiden??? Är det så??? Jag har funderat på att prova ha toalett åt de små damerna. Mina kaniner jag hade höll sig alltid till ett hörn av buren för att göra sina behov och jag tänkte att man kanske kan ta en katt låda och fylla med nåt material och se om de använder den som toalett, det blir ju mycket mindre städning i den övriga buren då. Nån som provat, som har tips, råd, funderingar, kanske till och med finns folk som gör så här?? Delge mig gärna er visdom! :) 

• Svar på tråden Vi ska bli med kanin! Toalett-råd!
  • Tikka

Ja men jag har ju hunnit kolla flera sidor nu som säljer såna, haha... jag har verkligen ingen koll på nåt. Tack för tipset. 

Vill gärna veta mer, vad använder du/ni i botten på toaletten? 

• Millan1984

När jag hade kanin hade jag sågspån och hö i toaletten (lådan). Fick honom när han var liten så det gick snabbt att toalettträna honom, i början försökte han dra bort lådan, men efter ett tag gick han på samma ställe (där lådan stod).

• Tikka

Tack för tipset. Jag tänkte att jag kanske kunde blanda kattsand och spån... Får se vad jag hinner tänka ut, det är ju några veckor kvar. :)

• Sixxty

Vi använde papperspellets, Toa-lätt. Billigare än vanlig kattsand och det föll sig kvar i lådan. Kan gissa att spån och sand lätt dras med tillbaks ut i buren,
    animail.se/varumarke/toa-latt

• Ståaldrigstill

En sak som jag upplevde med min kanin var att den, när den väl haft sin toalett på ett ställe, fortsatte få till samma ställe även efter att vi flyttat på både bur och toa. Nu kanske inte alla gör så men mitt tips är alltså att noga välja plats. Vi hade buren i vardagsrummet i några månader och flyttade den sedan. Så fort han var ute ut buren, vilket han oftast var, sprang han till hörnet där bur och toa stått och gjorde sina behov på golvet. Inte så fördelaktigt.

• Den vita staden
    Sixxty skrev 2012-06-01 10:28:57 följande:
    Vi använde papperspellets, Toa-lätt. Billigare än vanlig kattsand och det föll sig kvar i lådan. Kan gissa att spån och sand lätt dras med tillbaks ut i buren,
    animail.se/varumarke/toa-latt?gclid=CMKYuJ_Pr...
    Verkar ju smart, har er(a) kanin(er) spån o. hö/halm i resten av buren då?
  • Sixxty
    Den vita staden skrev 2012-06-01 10:52:15 följande:
    Verkar ju smart, har er(a) kanin(er) spån o. hö/halm i resten av buren då?
    Mest halm och lite spån. Spånet var nog mest för min skull för det kändes mjukare. Han krafsade undan det och la sig på burbotten istället. . Han var lejonhuvad så det det fastnad en hel del spån i pälsen.
  • riboflavin

Hejsan.

Låter som om era kaniner kommer ha det toppen. Jag vill bara ge ett råd angående att ta in utekaniner inför vintern. Kaniner ansätter vinterpäls ganska tidigt och man kan antingen behöva slussa in dem försiktigt (via ett svalt uterum eller liknande) eller plocka in dem redan innan de sätter vinterpäls.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Pallas

Om ni inte har problem med platsbrist så rekommenderar jag torv som strö i kanintoaletten. Jag använder det och det har kostat mig kanske 20 kr för hela vintern. Jag har häst på torvbädd, så jag har tagit från stallet, men har man plats att förvara en torvbal så kan jag rekommendera det. Jag betalar 74 kr per bal.

Jag strör lådan med torv och sedan plockar jag bara bort bajspluttarna med en kattlådsspade och strör på lite torrt, jag tar inte bort något kiss. Det blir som en permanentbädd och det luktar inte. Har bytt ut hela lådans innehåll kanske tre gånger i vinter. Det gäller en ensam kanin på en fullstor kattlåda, så har du två kaniner på en mindre låda går det säkert åt mer.

• Den vita staden
    Sixxty skrev 2012-06-01 10:58:54 följande:
    Mest halm och lite spån. Spånet var nog mest för min skull för det kändes mjukare. Han krafsade undan det och la sig på burbotten istället. . Han var lejonhuvad så det det fastnad en hel del spån i pälsen.
    Tack, jag vet hur mycket spån en lejonhuvad sprider runt omkring sig , det är en sådan vi har o. jag är inte riktigt nöjd med det. Ska nog pröva att ha det så som du hade det, hos vår kanin.
  • Dr Mupp

Tänk på att välja en tung låda till kanintoaletten, annars är risken att det blir som hos oss, toaletterna kastades runt av kaninerna. Sen blir heller inte alla kaniner rumsrena. Vår ena kanin kissar och bajsar i ett hörn, supersmidigt, Tyvärr har hon iväg alla vad toaletter heter, så vi låter henne hålla sig med hörnet och gör rent detdagligen. 
    Vår andra kanin kissar och bajsar överallt, det ser ut som en svinstia i buren nästan direkt.  

Vi använder lättströ till våra kaniner, köper det på storbal. Det är dammfritt till skillnad från halm, kutterspån och torv. Det innehåller inte teprmentin så som kutterspån gör, (terpentin är cancerframkallande och många smådjur dom levt på kutterspån utvecklar tumörer) och det har en bra uppsugningsförmåga och luktar mycket mindre än de flesta andra strö.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tikka

Tack för alla tips.
    Vi har inte platsbrist, bor på landet och har en ladugård som vi kan ställa allt i. vi har blivit lovad att köpa hö i säck av grannen som har häst, vi får även ta spån där till självkostnadspris.
    Har två kattlådor som vi tänkte ställa en i inneburen för att se vilken reaktion det får. De blir ju ganska tunga om de är fyllda. Sen tänkte vi ha en som vi ställer ner på golvet när de är lösa inne... om de nu använder den...
    Kaninerna är vana att vara ute så de kommer antagligen få bo ute tills sensommaren då vi tänkte slussa in dem och ställa dem på altanen. På så vis är de ute och man kan släppa lös dem och ändå ha koll samtidigt som de "slussas" in i mer värme allt eftersom då de kommer att kunna springa in och ut som de vill i hallen. Hon som vi ska köpa av tyckte att de kunde bo ute på altanen hela vintern eftersom vi hade en så bra utebur. (den står på höga ben, i två våningar med ett varmbonat hus i ena gaveln.) På altanen skulle de dessutom stå mer skyddade och man slappa allt stök inne med dem. Hon sa att släppte man ut dem på altanen nån timme varje dag var det mer än tillräckligt. Men jag vet inte ja... Vill gärna ha dem inne, är rädd att de glöms bort annars... Om ni förstår vad jag menar...
    Vi ska till att bygga den stora uteburen  så fort det blir bättre väder. Vi har ställt vinterburen efter väggen på lekstugan och ska hänga in runt om på gräsmattan. Tänkte att det blev skydd mot vädret så. Dessutom kan man ha mat och sånt i ett skåp i lekstugan så man har nära till hands. 

• BookLady

Vi har en innekanin som går på låda i sin bur, vi har inget strö i buren utan en matta på burgolvet och ToaLätt i lådan. Provade med spån mm men vår är en Teddykanin så det var helt hopplöst vad det fastnade i pälsen. Vi har inte någon kattlåda för att den är för stor i buren men de där trekantiga "kaninlådorna" är på tok för små, så har en fyrkantig eller rund plastbalja med halvhöga kanter. Kaninen är jätteduktig och har inte kissat på sin matta en enda gång utan bara i lådan. I början satte vi honom där då och då och han fattade galoppen väldigt snabbt. Bajsar absolut mest i lådan också men det kan komma några pluttar i övriga buren. Vi skakar mattan varje dag och byter ToaLätt i lådan, funkar utmärkt. När kaninen är ute hoppar han in i buren och går på lådan, fast det har hänt att han kissat när vi haft något mjukt på golvet som en kudde, så vi ser till att inte ha det.

• Vendy94

Jag använder Toa-Lätt i min kanins toa. Sen har jag fleesefilt på botten i resten av buren! Fungerar utmärkt. Han äter inte på filten, och buren blir betydligt mindre dammig och är därmed bättre för kaninens lungor.

Svar på tråden Vi ska bli med kanin! Toalett-råd!