Inlägg från: Annette 799 |Visa alla inlägg
  • Annette 799

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Donum skrev 2012-07-31 16:50:44 följande:
    Erhum...?
    Avgör själv hur stor den ska vara?
    Är det inte utgifterna som styr hur stor den ska vara?

nej Cool en del har marginaler i sina ekonomier förstår du.

matposten är alltid 1.500kr
    men "övrigtposten" kan variera kraftigt,

som nu i juli hade jag 3.000kr i övrigt,eftersom det är semester.

i augusti kommer jag ha 1.000kr : http://metrobloggen.se/ekonomisktsinne/preliminar-augustibudget/

vissa månader behöver man inte toapapper,tvättmedel,nya böcker,nöje som kostar osv,och antingen
    drar man ner det kreftigt,som jag gjorde i augusti eller har man inget "övrigt" och endast matpengarna.

• Annette 799
    Donum skrev 2012-07-31 17:19:42 följande:
    Jodå, men marginalerna bygger rimligen på utgifterna. Om ni har fasta utgifter på, säg, 10 000 kr, så kan ni inte bägge komma på att just den här månaden så vill jag bara bidra med 1000 kr i "övrigtpeng", eftersom det då saknas 8000 kr. Följaktligen är det utgifterna som styr, inte vad ni själva har lust att bidra med.  
    va? nu är du ute och seglar nånstans...hur mycketvar och en har lstatt spara +bidra med i övrigt är upp till var och en(vi har separat ekonomi)

såhär gör vi:

Han får in sin inkomst
    han betalar sina räkningar
    han sparar så mycket som han vill spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

jag får in mina pengar
    jag betalar mina räkningar
    ja säter undan så mycket som jag vil spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

det som styr hur stor "övrigtpengen" blir är ju hur mycket man VÄLJER att spara från månad till månad!
    ena månaden kanske man väljer att spara mer,då blir ju övrigtpengen mindre såklart
    andra månade kanske man sparar mindre och då blir övrigtpengen större

sådeles har våra fasta kostnader inte med att göra varken sparandets eller övrigtpengens storlek.
  • Annette 799
    Joual skrev 2012-07-31 17:39:35 följande:
    Vi har diskuterat det här förut, har jag en känsla av. 

Om du köper en rulle toapapper för 5 kr varje månad så blir det samma kostnad som om jag köper 12 rullar för  60 kr en gång om året. Månadskostnaden  är ointressant, det är snittkostnaden på ett år (eller ibland flera år) som spelar roll. Samma sak gäller för lån. Ett exempel: jag betalar 1768 kr/mån till CSN. Om jag hade valt att betala 5304 kr/kvartal eller 10612 kr/halvår istället så hade jag i praktiken inte haft mer pengar att röra mig de månader som jag inte betalar.

jag kan berätta hur vi gör.

vi köper en bal med 64rullar toapapper varannan till var 3:e månad.
    balen kostar 70kr.
    70kr/64rullar= 1,93kr/rulle.
    balen kostar 70kr och räcker i 3månader= 70kr/90dagar= 77öre per dag.

du pratar om 12st rullar för 60kr (60kr/12= 5kr/rulle)
    dina 12rullar hur länge räcker de? inte 3månader ialfall...

jag VET illfall med stor säkerhet att jag hade 519kr mer de månader jag inte hade tv livcensen att betala.
  • Annette 799
    Kattdamen skrev 2012-07-31 18:10:46 följande:
    Själv får vi toapapper och hushållspapper. Varför gör ni inte likadant?
    men grattis,eller vad vill du att jag ska säga?
    att du är duktig eller?
    de allra flesta behöver köpa sitt toapapper.

jag hade gratis strö till mina hästar när vi bodde på gård,för min sambo(dåvarande) va truckförare där på sågverket.........
    inte för att strö är dyrt (inte ens stabens strö,www.staben.nu )
  • Annette 799
    Donum skrev 2012-07-31 18:46:07 följande:
    Aha. Ni har alltså inga gemensamma utgifter?

nej det har vi inte.Solig
  • Annette 799
    Donum skrev 2012-07-31 19:09:56 följande:
    Ok. Jag räknar inte med att man har gemensamma utgifter som särbos om man inte har barn ihop.  
    fast vi är sambos och vi skulle ha det likadant även om vi skulle skaffa barn.  Cool
    funkar kanonbra och har gjort i sju år.
    (varför sluta med nåt som fungerar?)
  • Annette 799
    Drake M skrev 2012-07-31 22:40:59 följande:
    Bara av nyfikenhet. Om ni inte har gemensamma utgifter, hur gör ni med hyran, elen, hemtelefonen, internet, tv-licens etc? Vems räkningar är det?

Och om ni får barn, vems barn skulle det vara rent ekonomiskt? Ditt eller din sambos?
    allt det där du räknar upp är min sambos räkningar,eftersom det är sambons lägenhet.

om vi få barn,så skulle ju barnbidraget automatiskt gå till mig som mamma.
    och vi skulle ju hjälpas åt precis som nu,det skullealltså inte bli någon skillnad ekonomiskt från hur vi har det nu utan barn.vi skulle fortsätta likadant som nu.
  • Annette 799
    Drake M skrev 2012-07-31 22:40:59 följande:
    Bara av nyfikenhet. Om ni inte har gemensamma utgifter, hur gör ni med hyran, elen, hemtelefonen, internet, tv-licens etc? Vems räkningar är det?

Och om ni får barn, vems barn skulle det vara rent ekonomiskt? Ditt eller din sambos?
    dubbla svar på detta har jag visst gett # 150
    och # 155.
  • Annette 799
    Drake M skrev 2012-08-01 07:45:13 följande:
    Ok, då förstår jag bättre.
    Men hur hjälps ni åt nu? Det är ju din sambo som betalar allt gemensamt. Det normala brukar väl vara att man bidrar till hushållet med sin inkomst, även om den är liten?
    jag har flera gånger frågat om han vill ha halva hyran,mendet vill han inte.
    jag betalar halva maten 1.500kr och har en övrigtpost" som jag själv bestämmer hur stor den ska vara som jag bidrar med.det är vi bägge nöjda med. alla har olika sätt i olika familjer,vi har hittat vårt sätt som i är nöjda med.
  • Annette 799
    Kattdamen skrev 2012-08-01 08:31:13 följande:
    Ni kan fixa så barnbidraget går till din sambo.
    Det skulle inte bli någon skillnad alls, om ni hade barn alltså? Det gäller allt alltså?
    nej det skulle inte bli någon skillnad från hur vi har det idag ,nej.
  • Annette 799
    ogidin skrev 2012-08-01 13:27:53 följande:
    För de allra flesta är det betydligt mer än 1000 kr i inkomst varje månad som försvinner när någon är föräldraledig. Alltså räcker inte barnbidraget för att täcka upp. När båda sedan jobbar krävs barnomsorg som oftast kostar över 1000 kr/mån. (För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

Då har vi ju inte ens börjat räkna på blöjor, eventuell ersättning, kläder osv. 
    1.260 är det inte typ MAXTAXAN??? varför betalar ni det om du bara jobbar halvtid?
  • Annette 799
    ogidin skrev 2012-08-01 13:27:53 följande:
    För de allra flesta är det betydligt mer än 1000 kr i inkomst varje månad som försvinner när någon är föräldraledig. Alltså räcker inte barnbidraget för att täcka upp. När båda sedan jobbar krävs barnomsorg som oftast kostar över 1000 kr/mån. (För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

Då har vi ju inte ens börjat räkna på blöjor, eventuell ersättning, kläder osv. 
    ursäkta ,men är du så trångsynt så du inte kan se att i alla familjer jobbar inte bägge två???
    i vårat fal är jag sjukpensionär och hemma,varför ska jag ha barnet på dagis då???
    exempelvis....
  • Annette 799
    Leone i Västerås skrev 2012-08-01 14:37:00 följande:
    Arbetstiden har inget med maxtaxan att göra. Dt ehar däremot inkomsterna, som ju mycket väl kan överstiga taket även om man inte arbetar heltid.
    vem har 34.000kr på halvtid???
  • Annette 799

i inlägg 167 står:

För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

jag fattar det inte...

• Annette 799
    Joual skrev 2012-08-01 15:46:30 följande:
    Om den som skriver tjänar 24 000 kr så förlorar de 12 000 kr om hen går ner på halvtid.
    men hallå hur läser du?

"barnomsorgen kostar oss 1.260kr,men vi vill inte att barnet ska gå heltid 7-17 ,därför jobbar jag havtid"

då är u frågan varför de betalar 1.260kr för halvtid???
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...