• Mamma till två gullegrisar

Ngn som varit på lalandia?

Var ni i Rödby eller Billund??

Vilket av dessa ställen ligger närmast Köpenhamn?

Vad är viktigt att komma ihåg om man åker med småbarn? Får mabn ha barnvagn o sånt med in på badet/resturanger o sv?

Är det långt från badet o Monky tonky Land till stugorna?

Är det lättast att ta bil dit eller tåg dit? Billigast av dessa alternativ...

Matutbud?

Och sista, är det värt pengarna?? Var det en bra semester? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-12 00:16
    Såg att man ska betala elförbrukningen med.. vad brukar den ligga på??

• Svar på tråden Ngn som varit på lalandia?
  • VisitDenmark

Hej,

Jag kan svara på några av dina frågor :) Rödby är närmast Köpenhamn, det ligger på ön Lolland söderut och det går tåg dit. Då kommer du till Rödby och Lalandia ligger ganska centralt i den lilla byn. Det är längre till Billund, det går också tåg fast inte hela vägen. Du kommer till Vejle och sedan är det buss sista biten. Alla tåg- och busstider, samt priser hittar du på www.dsb.dk

Fördelen med Billund är att Legoland ligger 500 m bort. Fördelen med Rödby är att det är ungefär lika långt till en härlig sandstrand så det är bara att välja det lockar mest ;)

Båda Lalandia är uppbyggda på ungefär samma sätt fast de är väldigt olika utseendemässigt. Badland, Monkey-tonk-land, butiker och restauranger är samlade i en huvudbyggnad och så ligger stugorna runt omkring. Det är väldigt olika hur långt bort huvudbyggnaden ligger, det handlar helt om var du får stugan - och vilken stugtyp du väljer. Det är ett blandat matutbud- allt från pizza, pasta till finare a la carte. Dessutom är det väldigt fint utrustade stugor så det är enkelt att laga vissa måltider själv om man önskar.

Värt pengarna? Ja, det tror jag absolut, Frågar jag min 6-åriga son är det inga tvivel. Han har varit i Billund 1 gång (förra sommaren) och tjatar hela tiden om när vi ska åka tillbaka. Det var hopplöst att få upp honom ur poolen... ;)

Jag tycker själv att det passar väldigt bra för några dagar så att man hinner med att koppla av lite också :)

• evelayna

vi har varit i Rödby 4 gånger. då har jag min mamma, pappa, mormor, morfar, mina syskon, min moster med familj, 2 gånger har min mammas 2 kusiner med familjer och mammas morbror med fru varit med. barna har vart mellan 4 och 12 år sedan jag och min storebror vi är nu 23 å 25 jag tror jag var 16 när vi va där första gången.

vi tycker absolut de ä värt pengarna!

i Rödby har man som ett center med allt möjligt vid badet beroende på vart man får stugan har man nära.

• Flisis

Helt klart väft pengarna. Har varit flera gånger i både Billund och Rödby. Allt är väldigt barnvänligt. Du får tex inte ta med barnvagn in i badlandet men det finns späjsängar på hjul man kan låna.
    Elräkningen varierar väl. Vi brukar åka ca 5 dagar och skulle väl tippa på att den hamnar på ca 200kr.

• VisitDenmark

Ha en riktigt trevlig resa! Jag är övertygad om att barnen kommer att älska det :D

Berätta gärna hur ni hade det när ni kommer hem, det är alltid roligt att höra :)

Trevlig sommar!

• modestyclara

Vi har varit i Billund -två år på raken. Dit ska man absolut ha bil. Fördelen med Billund är att Legoland ligger där. Vi tycker inte att maten på Lalandias restauranger är värt priset utan brukar handla i en riktig mataffär inne i Billund (alltså int ei mataffären i Lalandia-centret) och sedan laga mat i stugan. Stugorna på Lalandia är jättefina och har fullt utrustade kök. Vi brukar dock ta med grill och grilla kött till middag

Ang. bad så finns spjälsängar på hjul inne i badet -man får inte ta med vagnen in... det finns även badbaljor till bebisar i duschen samt små barnstolar man kan spänna fast dem i när man själv duschar...

På Monky Tonky land får man ta med barnvagnen in. Beroende på i vilken stuby man hamnar kan det vara långt att gå men det går et tlitet tåg i skytteltrafik eller så köper man ett säsongkort på Lalandias parkering för 100 dkr...det är det värt...

Miljöavgifter beror ju på hur mycket man tvättar, torktumlar och kör diskmaskin exempelvis men vi betalade 2-300 Dkr på en vecka för fem personer och då tvättade vi en maskin om dagen

Jag tycker kombon Lalandia/Legoland är den absolut bästa barnsemestern men jag rek. verkligen bil och att handla i  en riktig mataffär annars blir det jättehöga matkostnader... att äta lunch inne på badet var dock prisvärt...   

• Elli 612

Hej vi funderar på att åka till Lalandia nu i sommar.
    Är det dyrt med mat, om man köper i mataffärer och tex grillar på kvällen?

Finns det någon camping i närheten så man kanske kan bo på det istället, om det är billigare tänkte jag.
    Tacksam för tips o svar. MVH Elli

Svar på tråden Ngn som varit på lalandia?