• Anonym (Husägare)

Köpt hus - dålig affär?

Hej därute!

Jag skulle behöva få lite hjälp. För tre år sedan köpte vi ett hus och nu undrar jag inte om vi gjort vårt livs sämsta affär. Första jag bör säga är väl att huset inte var besiktigat och det var väl vårt första misstag men jag lovar att vi vid det här laget redan insett vår dumhet. Jag har dessutom kontaktat mäklarfirman men personen vi skulle prata med är på semester till nästa vecka.

Huset vi köpte är beläget på landsbygden och har således ett enskilt avlopp. En tvåkammarbrunn med stensöga. Vi insåg att brunnen någon dag skulle behöva göras om men vad vi inte visste då var att säljaren hade fått brunnen inventerad av kommunen och fått den utdömd. Den informationen valde säljaren att inte gå ut med utan den fick vi själva reda på via kommunen för något år sedan och då fick vi även ta del av papper som säljaren hade skrivit på. Jag vet att jag som köpare har undersökningsplikt och jag vet att ett samtal till kommunen och jag hade fått veta att brunnen var utdömd. Men jag vet också att säljaren har upplysningsplikt och inte får hålla inne med såna här saker.
    Vem skulle få rätt? Köpare eller säljare?

Huset såldes till oss som nymålat och det var det. Bara det att säljaren målat huset för att sälja och inte gjort något som helst underarbete utan bara målat på vilket syns nu 3 år efter så färgen flagar från huset. Säljaren målade in ruttna plankor och allt men där vet jag att det är min plikt att typ sticka en kniv i varje bräda så det kommer säljaren undan med men själva målningen? Kan säljaren komma undan helt med att målat huset dåligt? Vi kommer få byta hela fasaden pga slarvet.

Sen kommer vi till delen där både mäklarfirman och säljaren lurat oss. Vi fick ut en lantmäterikarta nu när vi behöver planera om avloppet och då visar det sig att tomten inte alls ser ut så som den såldes till oss. Tomtarealen som mäklaren angett stämmer ju med det lantmäteriet har som uppgift men det visade sig att nästan 100 kvm av vår tomt ligger under vägen som går utanför huset. På 70-talet upprättades en vägupprättelse mellan vägverket och dåvarande husägare om att vägen lades på vår mark. Det betyder att 100 kvm av den tomt vi trodde vi hade inte går att nyttja. 
    Till det visade det sig att garageuppfarten inte alls är vår. Den ligger precis utanför vårt garage och det är planterat tujahäck vid kanten mot åkern. Det visade sig när vi pratade med markägaren, som äger marken omkring oss, att vår garageuppfart från början var en väg upp till åkern bakom oss. Den äkern har under åren slagit ihop med en annan åker och vägen har blivit till en garageuppfart enbart. När vårt hus kom ut på marknaden ringde markägaren och meddelade mäklarfirman om att den här biten, drygt 100 kvm, faktiskt är hans. Något om mäklaren aldrig berättade för oss.
    Så helt plötsligt försvann nästan 200 kvm av vår tomt vilket inte alls känns rätt!
    Vad har vi att komma med här?

Snälla hjälp oss! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 23:30
    Kan tillägga att vi gav 850 000 för huset men hade jag vetat om vad jag vet idag vet i tusan om jag ens bjudit 600 000 för huset.

• Svar på tråden Köpt hus - dålig affär?
  • Anonym (Husägare)
    GladaFrun skrev 2012-08-03 07:40:10 följande:
    Det ruttna träet hade besiktningsmannen upptäckt och avloppet hade han säkert frågat om. Oseriös mäklare som inte informerat om detta, hoppas ni kan anmäla honom.
    Ruttna träet som sagt hade nog upptäckts och då hade säkert färgen underkänts med. 
    Avloppet är nog den stora frågan. Säljaren har trots allt upplysningsplikt och den är mint lika omfattande som min udnersökningsplikt 
  • Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 08:49:14 följande:
    Ruttna träet som sagt hade nog upptäckts och då hade säkert färgen underkänts med. 
    Avloppet är nog den stora frågan. Säljaren har trots allt upplysningsplikt och den är mint lika omfattande som min udnersökningsplikt 
    Ni har ett väldigt besvärligt läge då undersökningpliken sträcker sig lång. Vill ni driva detta bör ni nog snacka med en jurist som kan fastighetsrätt och dels be om råd och eventuellt anlita inför framtida tvist.
  • Anonym (Husägare)
    Kjell2 skrev 2012-08-03 08:59:48 följande:
    Ni har ett väldigt besvärligt läge då undersökningpliken sträcker sig lång. Vill ni driva detta bör ni nog snacka med en jurist som kan fastighetsrätt och dels be om råd och eventuellt anlita inför framtida tvist.
    Fasaden har vi nog mer eller mindre gett upp redan innan jag startade tråden men tänkte att den kanske man kunde ta upp med.

Avloppet däremot är ju en mer gråzon kan jag känna då säljaren är skyldig att uppge kända fel och brister. Att avloppet är utdömt kan jag tycka är en rätt känd brist

Men vad tror du om tomten då?
    Har vi något att hämta där? 
  • Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 09:04:47 följande:
    Fasaden har vi nog mer eller mindre gett upp redan innan jag startade tråden men tänkte att den kanske man kunde ta upp med.

Avloppet däremot är ju en mer gråzon kan jag känna då säljaren är skyldig att uppge kända fel och brister. Att avloppet är utdömt kan jag tycka är en rätt känd brist

Men vad tror du om tomten då?
    Har vi något att hämta där? 
    Fastighetsrätt är komplicerat och speciellt köp. Vågar inte uttala mig. Ta kontakt med en expert. Ring någon lokal advokatfirma. Första snacket brukar vara gratis.
  • Anonym (Husägare)
    Kjell2 skrev 2012-08-03 09:14:04 följande:
    Fastighetsrätt är komplicerat och speciellt köp. Vågar inte uttala mig. Ta kontakt med en expert. Ring någon lokal advokatfirma. Första snacket brukar vara gratis.
    tack!

Jag inväntar villägarnas svar och så får vi se 
  • Anonym (Bea)

Eftersom mäklaren blev kontaktad av er granne och då fick info om att er garageuppfart står på grannens tomt så borde mäklaren ha upplyst er om det. Där har ni ju också ett vittne. Att undanhålla sådan info strider mot god mäklarsed. När det gäller servitutet på vägen borde ni ha blivit upplysta om det men ni borde ju även själva ha ringt ock kollat det och kartan från Lantmäteriet. Det tar ju bara ett telefonsamtal. Att avloppet var utdömt borde säljaren ha upplyst om samtidigt framgick det kanske av beskrivningen av avloppet om ni hade ringt kommunen och kollat vilka krav som gällde för avlopp. Det har ju samtliga kommuner skärpt kraven för de senaste åren. När det gäller fasadens trä så borde ni ha undersökt det eller ställt en rak fråga till säljaren om skicket så där tror jag ni inte har något att hämta.

• Anonym (reparera!)

1) Kontakta grannen och ge ett anbud på den del av er uppfart som finns på grannens tomt. Kom överens om ett pris och köp till den del som "saknas" så att säga.

2) Kontakta 4-5 firmor som kan ge er anbud angående fasaden, eller om ni är händiga- gör jobbet själv men grundligt och fint

3) Ordna ert vatten/ avlopp innan ert vatten blir otjänligt som dricksvatten.  

Om ni inte har pengar att göra dessa korrigeringar för, så ta ett renoveringslån på banken. Jag gissar att ni fått ett lägre pris på huset om det var i ett lite sämre skick än om det varit i tipptopp skick. Så om ni investerar i det så kommer ni dels att få igen de pengarna vid försäljning eller så får ni ett bekvämt boende att njuta era liv i     

• Anonym (Husägare)
    Anonym (reparera!) skrev 2012-08-03 09:56:28 följande:
    1) Kontakta grannen och ge ett anbud på den del av er uppfart som finns på grannens tomt. Kom överens om ett pris och köp till den del som "saknas" så att säga.

2) Kontakta 4-5 firmor som kan ge er anbud angående fasaden, eller om ni är händiga- gör jobbet själv men grundligt och fint

3) Ordna ert vatten/ avlopp innan ert vatten blir otjänligt som dricksvatten.  

Om ni inte har pengar att göra dessa korrigeringar för, så ta ett renoveringslån på banken. Jag gissar att ni fått ett lägre pris på huset om det var i ett lite sämre skick än om det varit i tipptopp skick. Så om ni investerar i det så kommer ni dels att få igen de pengarna vid försäljning eller så får ni ett bekvämt boende att njuta era liv i     
    Vi kommer inte köpa loss garageuppfarten däremot kommer markägaren skriva servitut på den till oss i samband med att vi lägger infiltrationen till den nya avloppsbrunnen på grannens mark. Till den kommer så klart att upprättas ett servitut med. Men det är inget mäklaren har med att göra. De har sålt mark till oss som de inte har rätt att sälja. Eller rättare sagt, de höll tyst om att marken inte var vår. 

Fasaden kommer vi att göra själva nästa år och avloppet är som sagt en process som redan startat men det känns ändå extremt fult att bli lurade.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-03 09:46:37 följande:
    Eftersom mäklaren blev kontaktad av er granne och då fick info om att er garageuppfart står på grannens tomt så borde mäklaren ha upplyst er om det. Där har ni ju också ett vittne. Att undanhålla sådan info strider mot god mäklarsed. När det gäller servitutet på vägen borde ni ha blivit upplysta om det men ni borde ju även själva ha ringt ock kollat det och kartan från Lantmäteriet. Det tar ju bara ett telefonsamtal. Att avloppet var utdömt borde säljaren ha upplyst om samtidigt framgick det kanske av beskrivningen av avloppet om ni hade ringt kommunen och kollat vilka krav som gällde för avlopp. Det har ju samtliga kommuner skärpt kraven för de senaste åren. När det gäller fasadens trä så borde ni ha undersökt det eller ställt en rak fråga till säljaren om skicket så där tror jag ni inte har något att hämta.
    Men hör det verkligen till standard att man plockar ut en karta från lantmäteriet varje gång man är intresserad av ett hus? Ingen i min bekantskapskrets har gjort det eller ens hört talas om att man ska göra det.

• Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 10:10:45 följande:
    Men hör det verkligen till standard att man plockar ut en karta från lantmäteriet varje gång man är intresserad av ett hus? Ingen i min bekantskapskrets har gjort det eller ens hört talas om att man ska göra det.

Vad som är standard att göra eller inte spelar mindre roll. Som köpare har man väldigt stor plikt att undersöka det man kan. Man kan plocka ut karta från LM, alltså borde man ha gjort det.

Det en säljare inte får göra är att fara med direkt osanning. Säger säljaren något ska man kunna lita på det. Om det t ex i prospektet står att huset är på 100 m^2 så ska det vara det också. Visar det sig sen att det är på 90 m^2 så har man möjlighet till prisavdrag odyl.

Om däremot det inte står någon yta i prospektet så går säljaren fri.

Ett problem som uppstår i tvister är att köparen t ex hävdar att säljaren sa att det var på 100 m^2 men inget finns dokumenterat. Säljaren hävdar att de aldrig sagt något om ytan. Då har man som köpare väldigt svårt att få rätt i domstol.
Svar på tråden Köpt hus - dålig affär?