• Anonym (Husägare)

Köpt hus - dålig affär?

Hej därute!

Jag skulle behöva få lite hjälp. För tre år sedan köpte vi ett hus och nu undrar jag inte om vi gjort vårt livs sämsta affär. Första jag bör säga är väl att huset inte var besiktigat och det var väl vårt första misstag men jag lovar att vi vid det här laget redan insett vår dumhet. Jag har dessutom kontaktat mäklarfirman men personen vi skulle prata med är på semester till nästa vecka.

Huset vi köpte är beläget på landsbygden och har således ett enskilt avlopp. En tvåkammarbrunn med stensöga. Vi insåg att brunnen någon dag skulle behöva göras om men vad vi inte visste då var att säljaren hade fått brunnen inventerad av kommunen och fått den utdömd. Den informationen valde säljaren att inte gå ut med utan den fick vi själva reda på via kommunen för något år sedan och då fick vi även ta del av papper som säljaren hade skrivit på. Jag vet att jag som köpare har undersökningsplikt och jag vet att ett samtal till kommunen och jag hade fått veta att brunnen var utdömd. Men jag vet också att säljaren har upplysningsplikt och inte får hålla inne med såna här saker.
    Vem skulle få rätt? Köpare eller säljare?

Huset såldes till oss som nymålat och det var det. Bara det att säljaren målat huset för att sälja och inte gjort något som helst underarbete utan bara målat på vilket syns nu 3 år efter så färgen flagar från huset. Säljaren målade in ruttna plankor och allt men där vet jag att det är min plikt att typ sticka en kniv i varje bräda så det kommer säljaren undan med men själva målningen? Kan säljaren komma undan helt med att målat huset dåligt? Vi kommer få byta hela fasaden pga slarvet.

Sen kommer vi till delen där både mäklarfirman och säljaren lurat oss. Vi fick ut en lantmäterikarta nu när vi behöver planera om avloppet och då visar det sig att tomten inte alls ser ut så som den såldes till oss. Tomtarealen som mäklaren angett stämmer ju med det lantmäteriet har som uppgift men det visade sig att nästan 100 kvm av vår tomt ligger under vägen som går utanför huset. På 70-talet upprättades en vägupprättelse mellan vägverket och dåvarande husägare om att vägen lades på vår mark. Det betyder att 100 kvm av den tomt vi trodde vi hade inte går att nyttja. 
    Till det visade det sig att garageuppfarten inte alls är vår. Den ligger precis utanför vårt garage och det är planterat tujahäck vid kanten mot åkern. Det visade sig när vi pratade med markägaren, som äger marken omkring oss, att vår garageuppfart från början var en väg upp till åkern bakom oss. Den äkern har under åren slagit ihop med en annan åker och vägen har blivit till en garageuppfart enbart. När vårt hus kom ut på marknaden ringde markägaren och meddelade mäklarfirman om att den här biten, drygt 100 kvm, faktiskt är hans. Något om mäklaren aldrig berättade för oss.
    Så helt plötsligt försvann nästan 200 kvm av vår tomt vilket inte alls känns rätt!
    Vad har vi att komma med här?

Snälla hjälp oss! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 23:30
    Kan tillägga att vi gav 850 000 för huset men hade jag vetat om vad jag vet idag vet i tusan om jag ens bjudit 600 000 för huset.

• Svar på tråden Köpt hus - dålig affär?
  • Kjell2
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 13:26:57 följande:
    Jag tycker visserligen att det är skillnad på att kunna ana att avloppet måste göras om till att avloppet är utdömt och inom en fem års period (när vi köpte huset hade redan 1,5 av dessa år gått) måste avloppet göras om.

Nej, mäklaren har inte någonstans hävdat att garageuppfarten tillhör tomten men han har och andra sidan hållit tyst om att den inte gör det. Garageuppfarten är liksom anlagd på ett sådant sätt att den ser ut att tillhöra tomten.

Tycker inte alls vi har undersökt förvånansvärt lite. Det var ett gammalt hus och mycket att titta på.  
    Köper man ett gammal hus med mycket att titta på så måste man titta på mycket och fråga mycket. Framförallt ta in besiktningman,

Har ni missat saker har ni undersökt för lite.
  • Anonym (Bea)

När det gäller brunnen så borde ni ha kollat med kommunen vilka regler som gällde. Säljaren hade ju uppgett vilken typ av avloppsbrunn det var fråga om och därmed har de ryggen fria. Just gamla avlopp är ju något som kommunerna har riktat in sig på under de senaste åren varför det är viktigt att kolla upp vilka krav kommunen har. Men när det gäller tomten så har mäklaren brutit mot god mäklarsed vilket ni har ett vittne till där bör ni kunna få skadestånd från mäklarbyrån.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-03 13:43:23 följande:
    När det gäller brunnen så borde ni ha kollat med kommunen vilka regler som gällde. Säljaren hade ju uppgett vilken typ av avloppsbrunn det var fråga om och därmed har de ryggen fria. Just gamla avlopp är ju något som kommunerna har riktat in sig på under de senaste åren varför det är viktigt att kolla upp vilka krav kommunen har. Men när det gäller tomten så har mäklaren brutit mot god mäklarsed vilket ni har ett vittne till där bör ni kunna få skadestånd från mäklarbyrån.
    Fasad - inget att göra åt precis som vi misstänkte
    Avloppet - en gråzon mellan vems ansvar det är. Få se vad villägarnas förening säger om det och vad mäklarfirman säger.
    Marken - borde ligga på mäklaren 
  • Anonym (Bea)

Fick ni ingen tomtkarta alls av mäklaren? Tror aldrig jag har varit på visning utan att få planritning och tomtkarta.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-03 13:56:14 följande:
    Fick ni ingen tomtkarta alls av mäklaren? Tror aldrig jag har varit på visning utan att få planritning och tomtkarta.
    vi har inte kvar prospektet men jag tror det var en karta med eller rättare sagt ett utdrag ur typ eniro. Men det visar ju tomten såsom vi trodde vi köpte den. Kartan från lantmäteriet har vi dock aldrig sett.

Sen visade det sig finnas väldigt lite på det här huset. Säljaren lovade att ta med sig ritningarna till banken när vi skrev under men hade glömt dem och sen visade det sig att säljaren inte hade några ritningar alls på huset :/
    Det enda vi har är orginalpantbrev, vägupprättelsen från 70-talet samt ritningarna på garaget. 
  • Anonym (Bea)

Om ni kan hitta den tomtkarta ni fick av mäklaren och sen också har grannen som kan intyga att hen ringt mäklaren ang. Marken så bör ni ju ha ett case för att kunna förhandla med mäklarfirman om skadestånd.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-03 14:11:09 följande:
    Om ni kan hitta den tomtkarta ni fick av mäklaren och sen också har grannen som kan intyga att hen ringt mäklaren ang. Marken så bör ni ju ha ett case för att kunna förhandla med mäklarfirman om skadestånd.
    Den kartan finns inte kvar det kan jag säga redan. Jag har gått igenom papprena om och om igen. 
    Fast jag kan ju ändå tycka att mäklaren ska förmedla såna uppgifter. 
  • Amilie

Jag tror att oavsett vilket hus man köper så kommer man att upptäckakonstigheter längs vägen. Kanske inte så allvarliga som de med brunnen eller garageuppfarten. Men snik-renoveringar och tummen mitt i handen syndrom verkar vara mer regel än undantag. Ni råkade ut för haltaskigt målad fasad och klantigt klinkat golv. I vårdat hus har vi insett att de inte kunnat lägga in golv utan det finns springor här och var som man dolt med en extra list...inget vi såg på visningarna. Inte heller tänkte vi på att alla dörrhandtag sitter med bara en skruv, eller att det som satt golvsocklar och dörrfoder glömt bort hur en grågul används.... Vi har haft inställningen att som hus ägare blir man aldrig färdig. Det finns alltid massor man behöver göra och fixa. Sen om hus och fastigheter är en bra affär måstematchen nog se utslaget på en längre tidsperiod då det vanligtsvis rinner iväg mer pengar de första åren då man vill flytta in och boa in sig och göra huset till sist.

• Kjell2

Om ni ska ha någon vettig chans avseende tomten måste ni kunna visa på att mäklaren/säljaren gett er fel uppgifter. Att ni bara trott att garageuppfarten ingick räcker troligtvis inte.

• Anonym (Bea)

Ja, har mäklaren inlett er i villfarelsen att ni äger en bit tomt som mäklaren vet ej tillhör fastigheten så har ju mäklaren agerat fel. Och det måste ju ha funnits en anledning till att er granne kontaktade mäklaren. Troligen för att grannen ville klargöra hur det låg till med äganderätten till garageuppfarten och då är det solklart att mäklaren brustit när hen underlåtit att informera er om det. Kontakta grannen och red ut exakt varför och när hen kontaktade mäklaren samt även vad som då sades. Därefter kontaktar ni mäklarbyrån och ev även Mäklarsamfundet.

• Indianica

Kanske ni ska kontakta en jurist också. Tomtritningar etc finns ju hos lantmäteriet och måste väl ingå i undersökningsplikten även om det inte får stå fel siffror i dokumenten, men vi har själva haft helt fel siffror på själva huset, men det gick bra att bo där ändå . Sedan är frågan hur viktiga dessa 200 kvadrat är för er egentligen och att det inte handlar om panik över brunnen och att ni därför börjar anmärka på allt möjligt för att kunna få ersättning...?  Jag menar, någon slags garageupfart har ni väl t ex ändå?

Om denna tråd på Byggahus, se har rätt är det inte heller så att brunnen är ett dolt fel, eftersom tydligen alla tvåkammarbrunnar är utdömda. Bara ordet tvåkammarbrunn borde fått er att undersöka det närmare, ungefär som att ordet "krypgrund" vid en husbeskrivning innebär att man sannolikt får problem med mögel och fukt och därför bör vara på sin vakt.

www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/154439-avlopp-utdomt-dolt-fel.html

• Anonym (F)

Desto äldre huset är desto större är undersökningsplikten. Ni kan inte i princip hävda nåt som fel som ni borde ha upptäckt vid en besiktning utförd med hänsyn till fastighetens ålder och beskaffenhet.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 08:49:14 följande:
    Ruttna träet som sagt hade nog upptäckts och då hade säkert färgen underkänts med. 
    Avloppet är nog den stora frågan. Säljaren har trots allt upplysningsplikt och den är mint lika omfattande som min udnersökningsplikt 
    Tyvärr är undersökningsplikten större än upplysningsplikten.
  • Lavish
    Anonym (Husägare) skrev 2012-08-03 14:12:58 följande:
    Den kartan finns inte kvar det kan jag säga redan. Jag har gått igenom papprena om och om igen. 
    Fast jag kan ju ändå tycka att mäklaren ska förmedla såna uppgifter. 
    Men då kan det bli svårare. Hur ska ni bevisa att mäklaren gav er felaktiga uppgifter om tomten?
  • pingvin

Ni har köpt ett hus med tomt som ni älskar och betalat mindre än man ger för en halvcentral 1:a i en större stad. Jag tycker ni verkar ha gjort en bra affär.  Nästan alla som köper hus upptäcker saker de inte visste om när de skrev på.

• Anonym (Husägare)
    Lavish skrev 2012-08-04 14:55:34 följande:
    Men då kan det bli svårare. Hur ska ni bevisa att mäklaren gav er felaktiga uppgifter om tomten?
    Nä jag inser ju att det i stort sett blir omöjligt. 
    Första steget är att se vad villägarnas förening säger och sen får vi se. 

Men vi har pratat lite här hemma under de senaste dagarna och kommit fram till att vi har lärt oss en läxa och nu får vi ta det därifrån.
    Huset behöver rustas upp och det får vi helt enkelt göra. Det kommer bli ett fint hus när det väl är klart. ibland blir det bara övermäktigt när allt kollapsar och man inser hur lurad man blivit och hur frustrerande det är att inte kunna göra något åt det. 
  • Anonym (Bea)
    Lavish skrev 2012-08-04 14:55:34 följande:

Grannen är ju vittne på att han kontaktat mäklaren ang. marken, detta måste han ha gjort av ngn anledning.
  • Lavish
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-04 19:07:58 följande:
    Grannen är ju vittne på att han kontaktat mäklaren ang. marken, detta måste han ha gjort av ngn anledning.
    Jo men mäklaren kan ju bara säga att han tog till sig av den informationen och aaaaldrig sa till TS att marken till uppfarten ingick...
Svar på tråden Köpt hus - dålig affär?