Inlägg från: Anonym (FÖRBANNAD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Hur illa får en chef bete sig?

Som ni förstår så är detta ett känsligt ämne, jobb, så jag känner att jag bör vara anonym.

Idag skulle jag öppna på mitt jobb, varav min chef ringer mig några minuter efter öppning och frågar vart fan jag är någonstans.
    Jag får panik och stressar ihjäl mig, säger att jag går på tunga mediciner och som ett extra på det så har inte väckarklockan ringt! (och ja det är världens sämsta bortförklaring, men det är faktiskt sant. Min mobil gör lite som den vill och dessutom skulle min mamma ha vaknat och väckt mig)
    Hans svar blir något i stil med; men för i helvete ***** du måste ju för fan fatta att du ska vara här när vi öppnar!!!
    Jag svarar med ett enkelt jag vet.
    Sedan lägger vi på.

Jag kör alldeles för olagligt till jobbet för att komma med minsta möjliga marginal. Han var redan på jobbet och hade öppnat.
    Inte ett ord sades fram tills han öppnade käften och säger; Det har hänt alldeles för jävla många gånger det här nu, så från och med nu så tänker jag göra löneavdrag på varje sen ankomst.
    Jag sa att han inte behöver skrika och svära åt mig, jag går på tunga mediciner och jag kan inte göra med än vad jag kan.
    Han säger Ja men börjar du (vi säger) halv 7 så börjar du ju halv 7 eller hur?!
    Jaaa, säger jag.
    - Ja men dåså, då gör jag avdrag för det är alltid så här.
    Jag; Vaddå alltid?!? Driver du med mig?! Det har hänt TVÅ gånger på ett år som jag har försovit mig och missat öppning.
    Han; Ja men du börjar halv 7 och ska vara här halv 7 då, eller har jag fel?
    jag; NEJ du har inte fel, men du behöver fortfarande inte skrika och svära åt mig!
    Han; Ja men från och med nu så¨gör jag avdrag
    Jag; FINE!

Så gick han.

Men det är nu berättelsen börjar på riktigt, även om en normal chef inte skulle bete sig så där (eller skitar finns det ju överallt) så är det fortfarande inte okej att skrika på sina anställda.
    Jag har sagt upp mig, slutar 31/8 så jag skiter i hur sista tiden blir.
    De gånger han menar på att jag ska vara här 6.30 är för att då ska vi "förbereda" osv osv tills vi öppnar kl 7. (Har ett annat jobb på G med liknande rutiner men de behöver bara en kvart innan öppning) och är man där halv så finns det ändå inget att göra, utan man rullar tummar fram tills man ska öppna. Jag brukar visserligen komma 5 min sent (dvs 6.35) men det skiter jag fullständigt i. Varför kommer jag berätta längre fram.

Jag har inte en normal anställning, utan är anställd genom af på lönebidrag. Han betalar alltså 20% av min lön plus arbetsgivar avgifter, försäkring osv. Dvs några få tusenlappar/månad.
    Jag har under tiden jag jobbar här haft månadslön på 17k innan skatt, TROTS att jag har jobbat asmycket helger, kvällar, storhelger, så min lön skulle egentligen vara mycket mycket högre. När jag pratade med min af-tant så sa hon att jag självklart ska ha OB, så hon pratade med honom och hans idiotiska svar var att han trodde att det ingick i månadslönen?!?! Det säger ju mycket om vilken iq-nivå han ligger på.
    Jag ska inte hymla om att han inte är svenskfödd heller, men han är ingen sådan där "typisk blatte" (ursäkta uttrycket men det blir lättare att förklara sig så) Obestämd
    Jag har alltså slitit som ett jävla djur, och inte ens fått de pengarna ska har rätt till! Jag började få ob för två månader sedan, men det är fortfarande runt 11 månader som jag INTE har fått dem, även fast jag har försökt att prata med honom om det, så slår han dövörat till.
    Det är nyöppnat sedan förra sommaren så att ekonomin inte går runt som den ska än är ju ett faktum, men personalen har ju rätt att få den lön de ska ha.
    Jag lider av psykiska besvär vilket gör att jag äter massor med mediciner och de nya jag fick nu tar livskraften ur en. Han skrev på avtal om att jag behöver lite special, han skrev på att jag kan vara väldigt trött vissa dagar och att jag kanske inte ens kan jobba då, jag har rätt till att ringa till min chef och säga att "nu orkar jag inget mer nu måste jag ha en paus" osv osv osv. Men när jag är sjuk blir han helt tokig, det är många gånger jag har fått jobbat med svår ångest, feber, glutenallergireaktion (måste gå på toa och göra nr 2 typ var femte minut) och det går inte, för här jobbar man själv.

Jag tror att jag har fått med det mesta.. Efter idag har jag bara lust att be honom att dra åt helvete och hoppas på att han sparkar mig och får ut två av de tre veckorsresterande delarna av lönen och att han då får stå för hela jävla beloppet för af kommer inte gå in med bidrag om han gör så. Samtidigt är det bara 2,5 vecka kvar, men jag är så förbannat jävla trött på hur fan han har betett sig emellanåt. Jag har RÄTTEN till att vara hemma om jag mår dåligt psykiskt, men jag har jobbat iaf vilket har fått mig att bli utbränd och pissless på jobbet.

Bäst hade jag mått om jag hade fått all min OB retroaktivt då jag har fått gå miste av tiotusentals kronor Rynkar på näsan

Jag behövde få ventilera mig lite, men att vara här hela dagen nu är typ lika skoj som att stoppa ner huvudet i en toalett och spola gång på gång. Hur fan ska jag kunna hålla mig trevlig?! Ett av mina besvär är väldigt högt temperament och att jag är fruktansvärt långdragen och inte fan ska ni tro att han kommer med en ursäkt heller, för det är ju inte hans problem... Eh..?

Oj, en liten sak till bara.. Jag misstänker graviditet hos mig, men det är för tidigt för att det ska visas på test, men är fallet så, så är det kanske inte så konstigt att humöret pendlar mer än normalt. Sist fick jag gravsymptom på en gång nästan, så jag anar nog ett litet vallmofrö i magen Solig

Död

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 22:18
    Till alla folk som inte har läst tråden och fortfarande frågar: jag är på utsättning av mediciner just pga ev grav.

Och ni som bara ska käfta, ingen idé, ni är bara oförståndiga idioter som inte vet vad psykisk ohälsa innebär.

• Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 10:41:04 följande:
    Oj, mycket information. Nej, din chef verkar ju inte vara helt sympatisk och inte så förstående... MEN, ditt "specialavtal" frånskriver ju inte dig behovet av att meddela din chef om du blir sen pga mediciner eller andra orsaker. Sen har du ganska löjliga bortförklaringar till din sena ankomst, och ditt dåliga humör. Angående att komma i tid: Du skriver att du nästan alltid kommer 5 min för sent - varför. Du har en angiven tid, och ska vara där då. Det är inte ditt problem, utan chefens, om du får stå och rulla tummarna, men VAR DÄR I TID. Funkar det inte att ha väckning via mobilen, skaffa en back-up. Väckarklockor går att få tag på löjligt billigt... Och att skylla på din mamma är bara dålig stil, det kan aldrig vara hennes ansvar att se till att du kommer upp i tid! Utebliven OB: Ta kontakt med någon som kan det, och ställ krav på att få pengar retroaktivt. Det har du rätt till, och ska du ändå sluta spelar det kanske inte jättestor roll om chefen blir litet grinig... Ditt humör: Håll dig lugn, och var saklig. Det vinner du på i längden. Om du har humörsvängningar pga graviditet, eller medicinering eller annat, så får du försöka lära dig att hantera det. Jag hade också humörsvängningar när jag var gravid, mest dock att jag blev ledsen för typ ingenting. Men det är bara att bita ihop och vara proffsig... Du verkar dock vilja att folk ska förstå att du beter dig illa, pga detta. Det är ALDRIG ok, och man ska alltid försöka undvika att bete sig illa. Om det ändå råkar ske, kan man be om ursäkt efteråt, och förklara läget. Men som sagt, du verkar använda din medicinering och din ev graviditet som legitima ursäkter att bete dig illa...?
    Nu är det ju så att du vet ju långt ifrån hur mina och min chefs diskussioner har sett ut under året jag varit här. Det är klart att jag meddelar att jag blir sen om jag vaknar.
    Jag skyller för fan inte på min mamma, ge dig! Jag skrev att om klockan HADE ringt så hade hon vaknat, men det gjorde hon inte, jag skulle aldrig sätta det på min mammas ansvar att få upp mig på morgonen.
    Jag har klart och tydligt gång på gång på gång förklarat för min chef att medicinerna ÄR väldigt påfrestande men han fattar inte, för han frågar samma sak dagen efter.
    "Det är inte mitt problem utan chefens om jag får stå där och rulla tummarna" ?! what? där hänge jag inte med. Jag har alltid varit punklig i tid, alltid kommit innan jag börjar, FRAM tills han började bete sig som ett as. Han spionerar på kamera som han satt upp utan att säga till, och när jag såg den så frågade jag när den kom upp och han sa "någon vecka sedan". Sedan hamnade jag i en dispyt med en otrevlig kund och då skulle chefen titta på det och så sa jag "ja men det finns väl inget ljud på den där?" "Eh, jo" blev svaret. Så han har inkräktat på personlig intergritet även om det är på jobbet, vilket INTE är ok. Hade han haft misstankar om tex stöld bland personalen så hade han såklart haft rättigheter, men inte rent sporadiskt!

Angående utebliven ob, så är det ingen som vet vart jag ska vända mig. Af gav mig inte mycket alls att gå på, är heller inte med i facket då vi inte går enligt kollektivavtal.

Men det är väl klart som fan att jag inte är otrevlig mot mina kunder, jag skriker inombords såklart. Det jag menade är mer att jag blir vansinnig på chefen som hela tiden ska komma in och kolla hur det går, ringer flera gånger om dagen (nej det handlar inte om otillit) och det kan väl vara bra om det är i små mängder! Det är inte bara jag som är less på hur chefen beter sig så obefogat är det inte. Han bokstavligen tvingar mig till att jobba när jag mår dåligt, oavsett psykiskt eller fysiskt, det är hans problem som chef att lösa personalfrågan när ordinarie personal är sjuk eller dyl.
    Jag förstår inte vad du menar med att jag verkar att folk ska förstå att jag beter mig illa pga mediciner? Jag har inte påstått att jag beter mig illa, jag är frustrerad inombords och jag skulle aldrig i hela helvete vara otrevlig mot en kund.
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Och, skulle jag mot all förmodan (vilket aldrig har hänt) bete mig illa, så ber jag väl självklart om ursäkt!
    Kunderna är det viktigaste för oss, varför skulle jag då sabba det och få de att känna sig obekväma och förolämpade?

Däremot så känner jag mig kränkt när du försöker vända allt till att vara mitt fel.
    Jag VET att jag gör fel som kommer sent, men ibland kan bilköer etc etc etc inte hindras och eftersom det då ändå inte är någon här så finns det ingen att ringa till och påpeka att jag blir några minuter sen.
    Dessutom så är inte min chef så jävla punktlig han heller, många gånger har jag fått ringa till honom och fråga vart han är när han började för 20 min sen, och påstår då att han trodde att han började en timme senare. Då är det minsann okej att komma sent, ett flertal gånger, med stor marginal när det faktiskt är någon annan som får jobba in hans tid. Den där halvtimmen innan öppning är det stängt, och förberedelserna är gjort inom 3 min, jag förstår bara inte varför han inte sänker och sätter öppning 6.45 istället, för jag är helt hundra på att han inte är här 06.30 varje gång han jobbar. Han själv har försovit sig och då fick det vara stängt här i typ två timmar. Och DÅ var det jätteokej.

• Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (oxå) skrev 2012-08-15 11:59:34 följande:
    jag är oxå anställd med lönebidrag o mina arbetsgivare kan oxå vara helt jävla störda i huvudet.... jag blev sjukskriven i slutet på juni o har varit det fram tills nu... under den tiden jag har varit hemma så har jag haft värsta ångesten för att börja jobba igen....

Det lär bli möte när jag är tbx... om vad?? jaa det kan man fråga sig.... "idioten" sa: Så här kan vi inte ha det... vi måste ju ha nån vi kan lita på!

Ursäkta men jag har varit sjuk o det kan jag tyvärr inte hjälpa... olyckligt att det kom precis till semestern o jaaa jag förstår dom... men det gjorde inte mig friskare då... o vad ska dom göra??? avskeda mig el??     

Jag var sjukskriven i kanske tre år innan jag påbörjade en arbetsträning som varade i ett år, tyvärr kunde jag inte vara kvar där pga platsbrits, men aldrig har jag blivit behandlad på detta vis.
    Jag är medveten om att jag har eget ansvar, är vuxen och ska sköta mig själv. Men det är inte alltid lätt när man har varit otroligt sjuk psykiskt och inte ens gått ut utan bara legat hemma och skakat i flera dagar av rädsla för att gå ut bland folk.

Hade jag inte haft ett slut på jobbet så hade jag varit tvungen att ta en paus, för chefen gör mig utbränd, ger mig mördarscheman som ingen skulle vilja jobba, så utan mer betalt såklart. Har precis kommit tillbaka efter semestern, och att komma tillbaka till ett jobb där ingenting har skett, utan allt ser bokstavligt talat förjävligt ut så blir man matt! Ingen som städar, ingen som gör någonting, förutom jag och jag är så jävla trött på det!
    Och som med allt annat så har jag påpekat även detta x-antal gånger men inte fan lyssnar han på det. Han gör själv inte ett jävlaste skit utan det är jag som får stå för allt. Och när han inte sköter sitt jobb, som är HANS BUTIK, så är det jag som får stå som ett mongo och få skit av kunder för något han inte informerat mig om, inte fixat, inte går att få tag på osv osv osv. Så jävla trött och hoppas att tiden går SNORFORT!

Jag bor i annan stad nu också än den jag jobbar i så jag bor tillfälligt hos mamma, ibland pendlar jag de där 12 milen, så det är stor omställning med allt. Jag kan inte ha allt på båda ställena.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    viseversa skrev 2012-08-15 12:02:58 följande:
    Håller med. Ts HÅLL TIDEN!!

Hålla tiden för vad? Tid som jag ändå inte fått betalt för i ett år?
    Hade han skött sig som en chef ska (eller som vilken vanlig människa som helst) och varit ett stöd, betalat ut de pengar jag skulle ha, inte vara dagar sen med löneutbetalning osv så hade jag brytt mig. Men nu skiter jag i, jag ska ändå sluta, och ger man skit så får man inte mindre tillbaka.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 12:07:57 följande:
    Nej, han låter inte som en rolig chef.

Men ts, kör du bil trots att du går på "tunga mediciner"? Det är livsfarligt.

Nej han är inte alls rolig. Ibland är han såklart jättebra, men den sidan får man sällan se. Oftast är det bara tjat och tjat. Man får höra samma saker gång på gång, jag brukar svara med att "jaaa.... jag vet det!"

Ja, fast de tar jag på kvällen så sannolikheten att det sitter i dagen efter är liten och självklart kör jag inte om jag märker att jag är dåsig.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 12:12:09 följande:
    Du kan inte komma sent bara för att chefen gjort fel på lönen! Det får du ta via facket!

För du är väl med i fack och a-kassa?

Fel på lönen? I ett år? Hmm...
    Nej som jag skrev så är jag inte med i facket då vi inte har kollektivavtal så då hjälper de mig inte iaf, men a-kassa är jag med i.
    Så jag kan inte vända mig till facket.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 12:13:45 följande:
    Antingen är man sjukskriven, eller så studerar man ( om man inte är nöjd med de jobb som finns ), eller så sköter man sitt jobb. Det är inte svårare än så.
    Oavsett vad du själv tycker om arbetstiden, att det är löjligt att börja si och så spelar ingen som helst roll. Är din arbetstid 3,60 så ska du vara där 6,30, inte någon tid du själv av någon anledning tycker är bättre.

Med den inställningen kan man nog driva även den bäste chef till vansinne och ilsket humör.   

Som jag redan har sagt så är han själv inte en tidshållare.
    Och som jag också skrivit så slutar jag om 2,5 vecka.
    Min chef gör själv enorma snedsteg men det är ju okej, för det spelar ju ingen roll om jag fått stå här en timme xtra eller två för att han inte vet när han börjar.

Och jag ska börja plugga i höst, och extrajobba på annat jobb i annan stad, så du behöver inte propagera för mig över hur jag ska göra, mitt liv är redan planerat så.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Lillave skrev 2012-08-15 12:15:44 följande:
    Din chef har rätt TS. Börjar du 06.30 enl avtal så SKA du vara på plats då.

Jag har aldrig påstått att han har fel?
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (oxå) skrev 2012-08-15 12:19:19 följande:
    min arbetsgivare får "taket" för mig PLUS sociala avgifter.... jag är gratis!

Har en jävla skitlön.... men samtidigt har jag rätt att ta paus när jag behöver... ska börja utnyttja det från o med nu som jag inte gjort innan....   har t o m jobbat innan jag eg börjat... på mina raster.... efter jag slutat utan att ens få ett tack för det.....  

Ja, jag har också rätt till det. Men eftersom jag arbetar ensam så är det inte lätt att få paus. Jag köttar på 7-10 h/pass utan paus på riktigt. Att bara få sitta ner och känna att "nu får jag ta det lugnt". Får aldrig äta i fred, aldrig gå på toa ifred. Det är stressande att veta att man kanske måste hålla sig i två timmar till innan man äntligen får gå på toa.
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?