• Anonym (FÖRBANNAD)

Hur illa får en chef bete sig?

Som ni förstår så är detta ett känsligt ämne, jobb, så jag känner att jag bör vara anonym.

Idag skulle jag öppna på mitt jobb, varav min chef ringer mig några minuter efter öppning och frågar vart fan jag är någonstans.
    Jag får panik och stressar ihjäl mig, säger att jag går på tunga mediciner och som ett extra på det så har inte väckarklockan ringt! (och ja det är världens sämsta bortförklaring, men det är faktiskt sant. Min mobil gör lite som den vill och dessutom skulle min mamma ha vaknat och väckt mig)
    Hans svar blir något i stil med; men för i helvete ***** du måste ju för fan fatta att du ska vara här när vi öppnar!!!
    Jag svarar med ett enkelt jag vet.
    Sedan lägger vi på.

Jag kör alldeles för olagligt till jobbet för att komma med minsta möjliga marginal. Han var redan på jobbet och hade öppnat.
    Inte ett ord sades fram tills han öppnade käften och säger; Det har hänt alldeles för jävla många gånger det här nu, så från och med nu så tänker jag göra löneavdrag på varje sen ankomst.
    Jag sa att han inte behöver skrika och svära åt mig, jag går på tunga mediciner och jag kan inte göra med än vad jag kan.
    Han säger Ja men börjar du (vi säger) halv 7 så börjar du ju halv 7 eller hur?!
    Jaaa, säger jag.
    - Ja men dåså, då gör jag avdrag för det är alltid så här.
    Jag; Vaddå alltid?!? Driver du med mig?! Det har hänt TVÅ gånger på ett år som jag har försovit mig och missat öppning.
    Han; Ja men du börjar halv 7 och ska vara här halv 7 då, eller har jag fel?
    jag; NEJ du har inte fel, men du behöver fortfarande inte skrika och svära åt mig!
    Han; Ja men från och med nu så¨gör jag avdrag
    Jag; FINE!

Så gick han.

Men det är nu berättelsen börjar på riktigt, även om en normal chef inte skulle bete sig så där (eller skitar finns det ju överallt) så är det fortfarande inte okej att skrika på sina anställda.
    Jag har sagt upp mig, slutar 31/8 så jag skiter i hur sista tiden blir.
    De gånger han menar på att jag ska vara här 6.30 är för att då ska vi "förbereda" osv osv tills vi öppnar kl 7. (Har ett annat jobb på G med liknande rutiner men de behöver bara en kvart innan öppning) och är man där halv så finns det ändå inget att göra, utan man rullar tummar fram tills man ska öppna. Jag brukar visserligen komma 5 min sent (dvs 6.35) men det skiter jag fullständigt i. Varför kommer jag berätta längre fram.

Jag har inte en normal anställning, utan är anställd genom af på lönebidrag. Han betalar alltså 20% av min lön plus arbetsgivar avgifter, försäkring osv. Dvs några få tusenlappar/månad.
    Jag har under tiden jag jobbar här haft månadslön på 17k innan skatt, TROTS att jag har jobbat asmycket helger, kvällar, storhelger, så min lön skulle egentligen vara mycket mycket högre. När jag pratade med min af-tant så sa hon att jag självklart ska ha OB, så hon pratade med honom och hans idiotiska svar var att han trodde att det ingick i månadslönen?!?! Det säger ju mycket om vilken iq-nivå han ligger på.
    Jag ska inte hymla om att han inte är svenskfödd heller, men han är ingen sådan där "typisk blatte" (ursäkta uttrycket men det blir lättare att förklara sig så) Obestämd
    Jag har alltså slitit som ett jävla djur, och inte ens fått de pengarna ska har rätt till! Jag började få ob för två månader sedan, men det är fortfarande runt 11 månader som jag INTE har fått dem, även fast jag har försökt att prata med honom om det, så slår han dövörat till.
    Det är nyöppnat sedan förra sommaren så att ekonomin inte går runt som den ska än är ju ett faktum, men personalen har ju rätt att få den lön de ska ha.
    Jag lider av psykiska besvär vilket gör att jag äter massor med mediciner och de nya jag fick nu tar livskraften ur en. Han skrev på avtal om att jag behöver lite special, han skrev på att jag kan vara väldigt trött vissa dagar och att jag kanske inte ens kan jobba då, jag har rätt till att ringa till min chef och säga att "nu orkar jag inget mer nu måste jag ha en paus" osv osv osv. Men när jag är sjuk blir han helt tokig, det är många gånger jag har fått jobbat med svår ångest, feber, glutenallergireaktion (måste gå på toa och göra nr 2 typ var femte minut) och det går inte, för här jobbar man själv.

Jag tror att jag har fått med det mesta.. Efter idag har jag bara lust att be honom att dra åt helvete och hoppas på att han sparkar mig och får ut två av de tre veckorsresterande delarna av lönen och att han då får stå för hela jävla beloppet för af kommer inte gå in med bidrag om han gör så. Samtidigt är det bara 2,5 vecka kvar, men jag är så förbannat jävla trött på hur fan han har betett sig emellanåt. Jag har RÄTTEN till att vara hemma om jag mår dåligt psykiskt, men jag har jobbat iaf vilket har fått mig att bli utbränd och pissless på jobbet.

Bäst hade jag mått om jag hade fått all min OB retroaktivt då jag har fått gå miste av tiotusentals kronor Rynkar på näsan

Jag behövde få ventilera mig lite, men att vara här hela dagen nu är typ lika skoj som att stoppa ner huvudet i en toalett och spola gång på gång. Hur fan ska jag kunna hålla mig trevlig?! Ett av mina besvär är väldigt högt temperament och att jag är fruktansvärt långdragen och inte fan ska ni tro att han kommer med en ursäkt heller, för det är ju inte hans problem... Eh..?

Oj, en liten sak till bara.. Jag misstänker graviditet hos mig, men det är för tidigt för att det ska visas på test, men är fallet så, så är det kanske inte så konstigt att humöret pendlar mer än normalt. Sist fick jag gravsymptom på en gång nästan, så jag anar nog ett litet vallmofrö i magen Solig

Död

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 22:18
    Till alla folk som inte har läst tråden och fortfarande frågar: jag är på utsättning av mediciner just pga ev grav.

Och ni som bara ska käfta, ingen idé, ni är bara oförståndiga idioter som inte vet vad psykisk ohälsa innebär.

• Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?
  • CAL

Håll tiden så slipper du löneavdrag. Enkelt.

• Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (Jag) skrev 2012-08-15 12:36:13 följande:
    Du ger intryck av att vara ansvarslös TS.

Fattar du inte hur viktigt det är att komma i tid till ett arbete? Fattar du inte att du inte ska köra bil på tunga mediciner? Fattar du inte att man köper en väckarklocka om den man har inte fungerar?

90-talist, visst?

Jag är allt annat än ansvarslös. Jag har skött butiken och fick sköta den i två veckor då chefen reste bort typ två veckor efter att han öppnat butiken. Jag sköter allt jag ska och mer därtill, han är väldigt nöjd med mig och vill inte att jag ska sluta, så ansvarslös? Nej.

Jag kommer i tid om jag ska lösa av någon men råkar jag komma en minut sent och slå av larmet 06.31 så är det bara onödigt att kalla mig ansvarslös.
    Jag har även skrivit att om jag känner mig dåsig så kör jag inte, och jag är fullt kapabel till att köra, jag kör inte ens om jag är trött, så det är väl klart som fan att jag inte sätter mig bakom ratten om jag är dåsig. MEN jag har inga symptom av medicinerna mer än att jag är lite slö, så. Inget fel med reaktionstid osv.
    Jag har en väckarklocka, men den ligger nedpackad någonstans hos min sambo som bor 12 mil härifrån så jag bor stundvis hos min mamma som bor kvar i denna stad. Jag har precis flyttat så att hålla koll på saker är inte det lättaste just nu, framförallt inte eftersom jag inte är klar med min gamla lägenhet heller.

90-talist? Ledsen att göra dig besviken Solig
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    CAL skrev 2012-08-15 12:43:45 följande:
    Håll tiden så slipper du löneavdrag. Enkelt.

Det är inte löneavdraget jag stör mig på -.- Läs så slipper jag kommentera gång på gång om samma sak.
    Jag har sagt att han får göra hur mycket avdrag han vill då det är mitt minsta problem med mitt jobb,
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Pallas skrev 2012-08-15 12:39:04 följande:
    Du har förstås aldrig försovit dig eller råkat ut för något på vägen till jobbet så att du blivit sen?

Det är helt ok att göra löneavdrag för sen ankomst, men man skriker och svär inte åt sina anställda för saker som är mänskliga och som TS inte kan rå för. När han dessutom inte betalat ut OB, så kanske man kan se det som att TS tjänat in lite komptid, iaf rent moraliskt. 

Tack för dem fina orden {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Morriiss skrev 2012-08-15 12:36:59 följande:

vilken jävla krass inställning.... Hon jobbar som många andra inte gör... bara lite dålig på att passa tiden.

BLÄ för såna som du! 

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 12:54:41 följande:
    Men ts, om du börjar 6.30 så måste du ju vara på plats innan, för att vara klar att sätta igång arbetet kl. 6.30. Det förstår du väl?

Men för femtielfte gången, VI ÖPPNAR SJU!!!!!!!!!!! De 30 min innan är till för att FÖRBEREDA INNAN VI ÖPPNAR vilket tar MAX 10 min!
  • Waldo

Problemet ligger i att du har ett lönebidragsarbete och att AF inte har lyckats kommuninicera med din arbetsgivare vilka skyldigheter han har, när han har sagt jag till detta

Han får bidrag för att du ska kunna , som i ditt fall, gå ifrån arbetet, i bland komma senare osv.
    Då kan han inte heller förvänta sig att sätta dig på en tjänst där det ingår ansvar som omöjliggör detta
    Om han vill ha detta måste han betala full lön och få en fullt frisk och arbetsför person.
    Inget är gratis här i världen, inte ens lönebidragare.

Att du sedan bara får 17 tkr beror på att du har en snål jävla arbetsgivare och att du själv har varit en dålig förhandlare
    Gränsen för lönebidrag ligger runt den summan, därutöver får han betala allt själv och det vill han ju inte.
    Hade du däremot krävt din rätt till OB från början så hade han blivit tvingad att betala för det som du har rätt till

I fortsättningen behöver du duvara ordentligt påläst på dina rättigheter och skyldigheter.
    Du måste vara på det klara med att din nya arbetsgivare vet precis vad som gäller för dig och vad gäller för denne

• Pallas
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 12:52:22 följande:

Tack för dem fina orden {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det löser sig för dig, vet alltför väl hur det är att arbeta för oförstående chefer när man äter tunga mediciner och har dolda funktionshinder. Jag äter ibland en tilläggsmedicin som gör att jag sover ofantligt djupt, men vid de tillfällena så har jag en kommunikation med min chef, han vet om mina svårigheter och har backup om det skulle skita sig. Jag har försovit mig tre gånger på 2½ år pga medicinering och kommit försent några gånger pga trafikhändelser (har tre mit till jobbet på en olycksdrabbad vägsträcka) samt någon gång pga att schemat hade blivit ändrat och jag kollade på det gamla. Tack och lov gör min chef ingen affär av det hela utan jag får ta igen tiden en annan gång. Det är otroligt viktigt för mig att ha den här öppna komminukationen, annars skulle en massa energi gå åt till oro för att komma någon minut för sent.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 12:49:52 följande:
    Jag är allt annat än ansvarslös. Jag har skött butiken och fick sköta den i två veckor då chefen reste bort typ två veckor efter att han öppnat butiken. Jag sköter allt jag ska och mer därtill, han är väldigt nöjd med mig och vill inte att jag ska sluta, så ansvarslös? Nej.

Jag kommer i tid om jag ska lösa av någon men råkar jag komma en minut sent och slå av larmet 06.31 så är det bara onödigt att kalla mig ansvarslös.
    Jag har även skrivit att om jag känner mig dåsig så kör jag inte, och jag är fullt kapabel till att köra, jag kör inte ens om jag är trött, så det är väl klart som fan att jag inte sätter mig bakom ratten om jag är dåsig. MEN jag har inga symptom av medicinerna mer än att jag är lite slö, så. Inget fel med reaktionstid osv.
    Jag har en väckarklocka, men den ligger nedpackad någonstans hos min sambo som bor 12 mil härifrån så jag bor stundvis hos min mamma som bor kvar i denna stad. Jag har precis flyttat så att hålla koll på saker är inte det lättaste just nu, framförallt inte eftersom jag inte är klar med min gamla lägenhet heller.

90-talist? Ledsen att göra dig besviken Solig
    Jo, det är ansvarslöst att komma för sent.

Slö = sämre reaktionsförmåga. Då är det ansvarslöst att köra bil.

Att din väckarklocka ligger nerpackad 12 mil från dig borde inte hindra dig från att köpa en ny. Det är ansvarslöst. Lam inställning.

Du gör mig inte alls besviken om du inte är 90-talist. Varför skulle jag bli det liksom?
  • Anonym
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 12:57:36 följande:

Men för femtielfte gången, VI ÖPPNAR SJU!!!!!!!!!!! De 30 min innan är till för att FÖRBEREDA INNAN VI ÖPPNAR vilket tar MAX 10 min!
    När ni öppnar spelar ingen roll. Din arbetstid börjar 6.30, så då ska du stå redo och börja arbeta 6.30. Punkt.
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?