Inlägg från: Anonym (FÖRBANNAD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Hur illa får en chef bete sig?

Flickanx2 skrev 2012-08-15 16:17:54 följande:
    Men vad hårda folk är här. Jag kan inte avgöra om TS har rätt att få hjälp eller inte. VAd jag däremot kan säga är att nej, en chef får inte bete sig hur som helst bara för att han är chef! Självklart finns det riktlinjer för honom att följa, precis som för vilken anställd som helst. Ett jobb är ett jobb och det är inte alltid bara roligt. Fast tiderna måste självklart också följas men om det nu är så soom TS säger, att hon bara kommit för sent två ggn, så må väl så vara. ALLA kan försova sig! Med handen på hjärtat så är vi ändå bara människor och det är mänskligt att fela. Det måste det finnas uttrymme för på ett arbete.

Chefen borde även ta hänsyn till att TS faktiskt går på tunga medicien av någon anledning och hon har inte en vanlig anställning, vad jag har läst mig till. Då måste chefen även ta detta i aktning. TS har det svårt och hon behöver lite extra hänsyn. Chefen visste vad han gick med på när han anställde henne och det måste han nog tänka lite mer på. Kanske inte TS skulle vara ensam om att vara där på mornarna? Hon behöver kanske lite hjälp på traven, så att säga. Jag kan förstå ifall chefen fick lite panik när hon inte var på plats men om det ofta är så, vilket han påstår, får han nog se till att försöka lösa detta problemet och inte bara gå till atack mot TS.

Ja, det är bara vad jag tycker i alla fall. Tycker inte heller att ni ska hoppa på TS på det sätt som vissa här inne gör. Hon har startat tråden för att få råd, inte för att få ytterligare påhopp. 
    Hjärta
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 16:34:41 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad problemet är, TS har ett jobb hon sköter uppenbarligen inte detta enligt anställningsvillkoren chefen blir irriterad och påpekar detta, jag vet inte hur mycket han svurit eller gapat eller om det är något TS uppfattat det som. Men oavsett om så chefen har svurit och varit arg så är det förståeligt han eller hon är människa som alla andra. Att skylla på mediciner osv är egentligen inte relevant, det kan vara en förmildrande omständighet men jag ser inte alls problemet med att chefen säger att det blir löneavdrag om det upprepas enligt TS har det hänt 2 gånger på ett år, det borde rimligtvis inte innebära någon större skillnad för hennes ekonomi överhuvudtaget. 

Om en person inte är fullt arbetsför så ska denne vara sjukskriven antingen helt eller på deltid, det är något man tar upp med läkaren som sjukskriver och intygar detta. Om läkaren anser att hon kan jobba 100% så är det med honom hon ska ta problemet med medicineringen inte chefen. chefen har en uppgift att bedriva en verksamhet med högsta möjliga effektivitet både mot andra anställda och mot eventuella (aktie)ägare, ett jobb är således ingen dagisverksamhet som man har någon rättighet att vara på och bete sig hur som helst som vissa verkar tro i den här tråden. 

Att försova sig kan vem som helst göra, men varför ska man då inte stå för eventuella konsekvenser? Att få en utskällning är väl inte mer än man kan förvänta sig om det upprepat händer och man har stressade kollegor som får försöka täcka upp medans det saknas en person. Jag kan inte säga att jag själv är perfekt med att gå upp och jag har haft problem med det när jag haft industriarbeten i synnerhet vid skiftomställning, men jag har alltid stått för om jag kommit försent och inte tjurat ihop trots att jag verkligen aldrig haft någon intention att försova mig.
    Jag tror inte riktigt att du uppfattat allt rätt. Självklart får han bli arg, men han behöver inte stå och svära och skrika åt mig. Det är han som bryter mot avtalet gång på gång genom att inte låta mig få det jag behöver enligt papprena. Han behandlar mig som en fullt frisk fungerande människa, när han otaliga gånger blivit påpekad och skrivit under papper ett flertal gånger på att jag inte är som "alla andra" och har vissa behov och att det ibland kan skita ihop sig med saker. Det är ju stressigt för mig också fattar du väl att vara den enda anställda förutom chefen och har två extra som aldrig kan jobba. Då är det HANS problem att hitta en lösning på att det ska finnas folk tillgängliga alt hoppa in själv när han vet vad som gäller.

Jag står för att jag försovit mig, jag har bett om ursäkt, men jag fick ingen ursäkt för hur han behandlade mig, eller hur han har behandlat mig tidigare. Detta är bara en av sakerna som har skett så det är inte det enda som gör att jag blir galen. Ingen annan som känner mig, tycker att han inte är ett bra föredöme och en väldigt dålig chefkaraktär (då inte baserat på det JAG har berättat) utan hur de har upplevt honom när de träffat honom.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Riam skrev 2012-08-15 16:59:17 följande:
    Jobbar du på donken eller?
    Nej jag skulle aldrig sätta min fot i den verksamheten, även om den verkar bra mycket bättre än det jag har nu.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 17:05:32 följande:
    Det ursäktar ingenting, sköt dina arbetstider. Om din avbytare är sen upprepade gånger så skulle jag bara gå, det är inte jag som gjort fel om jag jobbat min avtalade tid och min avbytare är försenad. Självklart gör man inte så om det inte händer frekvent, det kan ju finnas legitima anledningar att komma sent. Men normalt brukar man försöka meddela detta om det inte är av livshotande anledningar.
    Jag sköter mina arbetstider, jag låter aldrig någon få vänta om jag ska byta av. Det har hänt, pga utryckningar då jag jobbar vid en brandstation, men då ringde jag såklart och sa att jag är på andra sidan huset men jag kommer inte fram ännu. Det är en självklarhet att meddela om man blir sen. Men den kakan får inte jag smaka mycket på av.
    Jag kan inte bara gå, även om jag så önskade. Det är ändå en butik och jag har ansvar för den fram tills näste man kommer, som ofta brukar bli allt emellan 5 min till 30 min.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Supharat skrev 2012-08-15 17:07:34 följande:
    Om du misstänker att du är gravid så kanske du bör sluta äta så tunga mediciner? 
    Jag har redan kommenterat detta längre bak i tråden.
    Sista gången; Jag är på utsättning av de mediciner som KAN vara skadliga.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (Kattis) skrev 2012-08-15 17:25:38 följande:
    Tur du slutar där TS.
    Chefen verkar ha många skruvar lösa! Fyfan!

Och se till att berätta så mkt som möjligt till AF eller vart man nu gör de om hur han behandlat dig så att inte flera råkar ut för ett sånt svin!

Kram    
    Hjärta
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Shandi skrev 2012-08-15 17:38:45 följande:
    Jag tycker det låter som du har en kass attityd till arbete faktiskt...
    Skulle också göra löneavdrag om jag var chef om mina anställda hade som rutin att komma sent! 5 min eller 5 timmar spelar ingen roll, du har en tjänst som innebär ansvar, punkt.
    Jag har ingen kass attityd till mitt arbete, eller HADE ska jag väl säga.
    Jag har alltid varit punktlig, varit där långt innan mitt pass börjar för att prata igenom vad som har gjorts/ska göras osv. Jag älskade mitt jobb fram tills chefens rätta sida började visa sig.
    Jag har inte som rutin att komma fem min sent, snälla kan folk läsa så att jag slipper upprepa mig?
    Det är han som brukar ha som rutin att komma sent, och inte får jag något extra för det.
    Det  har tyvärr blivit så att jag hatar mitt jobb och går dit enbart för att jag måste, sjuk eller frisk. Hade han inte avvikit från dels avtalet och dels sin plats som chef så hade det fortfarande varit kul att jobba där, men nu är läget inte så.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 17:48:05 följande:
    Jag förstår inte varför du inte tagit upp detta med AMS tidigare, sedan förstår jag mycket väl att du inte trivs på arbetsplatsen om det är så stressigt, och det låter som ett direkt missbruk av lönebidraget också. Det är inte avsett för att ersätta helt arbetsföra människor utan för att få personer som varit utan arbete en längretid att kunna komma igång i ett hyffsat tempo och ge arbetsgivaren möjlighet att lära upp personen så den eventuellt kan anställa som en vanlig anställd på sikt. Det låter som din chef (jag misstänker han är den enda förutom du och extra arbetarna) utnyttjar systemet och detta är något jag skulle skälla ut dom på AMS för så in åt helvete. Om dom ska hålla på att frisera siffror istället för att sköta sitt jobb så kan dom räkna med att jag blir omedgörlig också, det finns media att vända sig till om dom börjar hota med att dra in bidrag osv också. 

Men hur som helst lönebidraget och arbetsförnedsättningen innebär inte någon rättighet att komma och gå som man vill, utan att man kanske inte kan arbeta 100% väl på plats. Generellt spelar det ingen roll på dom flesta jobb heller om du gör 3 gånger så mycket som alla andra när du väl är där om inte arbetsgivaren känner att du är pålitlig och är på plats under hela arbetstiden. Dvs lönebidraget är inte avsett att finansiera någon form av dagverksamhet, det är ett jobb men med begränsad arbetsförmåga. Tex du pratar om dina allergier, det är bara en sak som jag blankt skulle vägra. Du har ingen som helst skyldighet att utföra en uppgift som skadar dig hälsomässigt. Det finns dessutom livsmedelslagar som reglerar hygien som att tex hantera oförpackat livsmedel utan handskar är något livsmedelverket skulle gnälla på direkt. Varför alla pizzerior kommer undan med det vet jag däremot inte, men jag har själv jobbat i livsmedelsindustrin och vet att det är sjuka krav på hygien. Så dom engångs handskar du pratar om är något som han borde ha i sitt största intresse att fixa fram omgående om det är så ni hanterar öppet livsmedel.

Vad jag tycker mig läsa är att du satt i system att komma X antal minuter försent för du anser dig ha rätt i det som kompensation mot inkomst du inte fått, det är inte så man tar tag i sådana problem. Det gör man via ett fack i förstahand, är ni inte fackanställda är det lite krångligare. OB ska betalas ut om det inte står i anställningskontraktet att OB är inräknad, jag tex har ingen övertidsersättning eller OB i mitt jobb istället har vi 6 veckor betald semester. Detta står klart och tydligt på anställningsavtalet.

Så kortfattat så förstår jag inte varför du hänger upp dig på att han var upprörd det är det lilla i sammanhanget och helt förståeligt.
    Du har mycket bra argument. Jag håller med dig till 100%
    Jag har otroligt många gånger pratat med arbetsförmedlingen om detta problem och de har i sin tur pratat med min chef då jag ser det tämligen omöjligt att föra en diskussion med honom då han bara ser allt från sitt sätt. Då ska även tilläggas att han arbetat inom äldrevården och har berättat för mig hur otroligt jobbigt de hade det med medicinering och mående och att han förstod att jag kan vara seg och nere, för att helt vända och inte förstå alls.
    Anledningen till att jag är/var kvar är av den enkla anledningen att jag inte hade jobb på annat håll och hade planer på att flytta ihop med min pojkvän som bor i annan stad. Så jag hade jobbet kvar för att ha sysselsättning och en inkomst medan planerna sattes igång och blev verklighet.

Ja, jag har påpekat det massor med gånger att plasthandskar är ett måste, dels för min hälsa, dels för hygienen. Jag får nu ta allt i papper och tänger, jag skulle aldrig ta emot något som någon har fingrat på. Trots att jag blev väldigt sjuk av det en gång, så har han fortfarande inte brytt sig.

Jag hänger inte upp mig på enbart idag, utan det var det som fick bägaren att rinna över, jag har blivit dåligt behandlad under lång tid och är så stressad att jag är nära att få magsår, han stressar upp mig genom att inte ha koll på saker, skiter i saker, låter mig få ta skit för det han har gjort fel. Många gånger ringer sura bankmänniskor om obetalda räkningar som jag inte kan ta med dem utan att det måste de ta med chefen, och han blir i sin tur skitsur för att han har minsann ingen obetald räkning (fast jag bevisligen sett det otaliga gånger) och lägger ut hela sitt arga utlopp mot mig.
    Jag har inte satt i system att komma sent, det händer ibland, och just nu känner jag att jag inte bryr mig så värst mycket att komma exakt 6.30, eftersom det drabbar inga kunder eller något. Däremot kommer jag aldrig sent för övrigt och kunderna är de som håller mig vid liv på jobbet, det är DE jag är där för, det är DE jag bryr mig om.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 18:10:09 följande:
    Oj, väl inte så genomtänkt om du går på starka tunga psyk mediciner som kan skada barnet.
    Nej och därför som jag sagt många många gånger i denna tråd, så är jag under utsättning på mediciner!
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 18:22:31 följande:
    Vad du inte verkar uppfatta är att TS är en anställd person, skillnaden är att den privata arbetsgivaren enbart betalar en del av hennes lön resterande betalar staten, tanken med detta är som sagt att personer som varit långtidsarbetslösa ska kunna komma ut i arbetslivet igen och att arbetsgivare ska våga anställa en person som dom vet inte nödvändigtvis kan prestera lika högt som dennes andra anställda. Det innebär inte på någotsätt att TS har rätt att enbart jobba 20% om dagen, hon har en 100%ig anställning men statligt subventionerad och utan krav på full effektivitet när hon är på jobbet. I annatfall hade hon varit deltidssjukskriven.
    Jag jobbar 100% ja, men har kravet på mig att jobba som en fullt frisk människa. Han tappade respekten för avtalet och mig på vägen, det enda han ser nu är pengar. Han är dessutom otroligt orolig över hur han ska göra när jag slutar, för vem vill inte ha nästan gratis arbetskraft när pengarna i företaget tryter? Dessvärre kommer han nog aldrig mer någonsin att få bidrag mer, då jag tänker berätta allt för af så att ingen annan stackare ska behöva gå igenom samma skit som jag har.
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?