Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 17:48:05 följande:
Jag förstår inte varför du inte tagit upp detta med AMS tidigare, sedan förstår jag mycket väl att du inte trivs på arbetsplatsen om det är så stressigt, och det låter som ett direkt missbruk av lönebidraget också. Det är inte avsett för att ersätta helt arbetsföra människor utan för att få personer som varit utan arbete en längretid att kunna komma igång i ett hyffsat tempo och ge arbetsgivaren möjlighet att lära upp personen så den eventuellt kan anställa som en vanlig anställd på sikt. Det låter som din chef (jag misstänker han är den enda förutom du och extra arbetarna) utnyttjar systemet och detta är något jag skulle skälla ut dom på AMS för så in åt helvete. Om dom ska hålla på att frisera siffror istället för att sköta sitt jobb så kan dom räkna med att jag blir omedgörlig också, det finns media att vända sig till om dom börjar hota med att dra in bidrag osv också.
Men hur som helst lönebidraget och arbetsförnedsättningen innebär inte någon rättighet att komma och gå som man vill, utan att man kanske inte kan arbeta 100% väl på plats. Generellt spelar det ingen roll på dom flesta jobb heller om du gör 3 gånger så mycket som alla andra när du väl är där om inte arbetsgivaren känner att du är pålitlig och är på plats under hela arbetstiden. Dvs lönebidraget är inte avsett att finansiera någon form av dagverksamhet, det är ett jobb men med begränsad arbetsförmåga. Tex du pratar om dina allergier, det är bara en sak som jag blankt skulle vägra. Du har ingen som helst skyldighet att utföra en uppgift som skadar dig hälsomässigt. Det finns dessutom livsmedelslagar som reglerar hygien som att tex hantera oförpackat livsmedel utan handskar är något livsmedelverket skulle gnälla på direkt. Varför alla pizzerior kommer undan med det vet jag däremot inte, men jag har själv jobbat i livsmedelsindustrin och vet att det är sjuka krav på hygien. Så dom engångs handskar du pratar om är något som han borde ha i sitt största intresse att fixa fram omgående om det är så ni hanterar öppet livsmedel.
Vad jag tycker mig läsa är att du satt i system att komma X antal minuter försent för du anser dig ha rätt i det som kompensation mot inkomst du inte fått, det är inte så man tar tag i sådana problem. Det gör man via ett fack i förstahand, är ni inte fackanställda är det lite krångligare. OB ska betalas ut om det inte står i anställningskontraktet att OB är inräknad, jag tex har ingen övertidsersättning eller OB i mitt jobb istället har vi 6 veckor betald semester. Detta står klart och tydligt på anställningsavtalet.
Så kortfattat så förstår jag inte varför du hänger upp dig på att han var upprörd det är det lilla i sammanhanget och helt förståeligt.
Du har mycket bra argument. Jag håller med dig till 100%
Jag har otroligt många gånger pratat med arbetsförmedlingen om detta problem och de har i sin tur pratat med min chef då jag ser det tämligen omöjligt att föra en diskussion med honom då han bara ser allt från sitt sätt. Då ska även tilläggas att han arbetat inom äldrevården och har berättat för mig hur otroligt jobbigt de hade det med medicinering och mående och att han förstod att jag kan vara seg och nere, för att helt vända och inte förstå alls.
Anledningen till att jag är/var kvar är av den enkla anledningen att jag inte hade jobb på annat håll och hade planer på att flytta ihop med min pojkvän som bor i annan stad. Så jag hade jobbet kvar för att ha sysselsättning och en inkomst medan planerna sattes igång och blev verklighet.
Ja, jag har påpekat det massor med gånger att plasthandskar är ett måste, dels för min hälsa, dels för hygienen. Jag får nu ta allt i papper och tänger, jag skulle aldrig ta emot något som någon har fingrat på. Trots att jag blev väldigt sjuk av det en gång, så har han fortfarande inte brytt sig.
Jag hänger inte upp mig på enbart idag, utan det var det som fick bägaren att rinna över, jag har blivit dåligt behandlad under lång tid och är så stressad att jag är nära att få magsår, han stressar upp mig genom att inte ha koll på saker, skiter i saker, låter mig få ta skit för det han har gjort fel. Många gånger ringer sura bankmänniskor om obetalda räkningar som jag inte kan ta med dem utan att det måste de ta med chefen, och han blir i sin tur skitsur för att han har minsann ingen obetald räkning (fast jag bevisligen sett det otaliga gånger) och lägger ut hela sitt arga utlopp mot mig.
Jag har inte satt i system att komma sent, det händer ibland, och just nu känner jag att jag inte bryr mig så värst mycket att komma exakt 6.30, eftersom det drabbar inga kunder eller något. Däremot kommer jag aldrig sent för övrigt och kunderna är de som håller mig vid liv på jobbet, det är DE jag är där för, det är DE jag bryr mig om.