Inlägg från: Anonym (FÖRBANNAD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Hur illa får en chef bete sig?

SeaDragon skrev 2012-08-15 18:23:44 följande:
    Men alltså, har alla ens LÄST ts första inlägg??? Hon är ingen vanlig anställd utan går på lönebidrag vilket betyder att chefen får bidrag för att ha henne anställd. Då kan han inte förvänta sig att hon ska kunna utföra exakt samma jobb som alla andra. Det är grovt utnyttjande, då ska hon ha riktig lön + ob! DÅ hade han kunnat skälla på henne om hon kom för sent eller slarvade (även om två ggr / år knappast är så farligt). Men som det är nu får han betalt för att - åtminstone till en viss gräns - överse med sådana saker. Lönebidrag får man för att man inte är 100 procent arbetsför, men ändå kan utföra vissa jobb. För att någon då ska vilja anställa en.

Detta är bara en sniken egenföretagare som försöker dra nytta av systemet. TS skriver att de har haft otaliga möten med AF, men det hjälper inte. Vad "chefen" inte verkar fatta att med en lönebidragare har han inte bara rättigheter utan också skyldigheter? 
    Tack för förståelsen och för att du är en av få som faktiskt läser och inte bara hymlar och plockar ut det de vill se :)
    Det just det som är ett av de största problemen mellan oss, att han inte respekterar min nedsatta arbetsförmåga utan tycker att jag ska jobba som vem som helst. Du har helt rätt i att han bara ser pengar, och därmed tappat respekten för människovärdet, ibland behandlar han mig som en slav. Jag får sköta allt, medan han inte gör mycket alls. Men snart slipper jag helvetet, bara 2,5 vecka kvar ;)
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 18:33:34 följande:
    Jag tycker uppriktigt sagt det är riktigt dåligt gjort av din handledare på AMS om dom inte tagit detta på allvar tidigare och jag skulle definitivt rikta lika mycket kritik mot dom som din chef. Jag förstår mycket väl att du känner dig illa behandlad av din chef. Och han ska följa avtal som OB och övertidstillägg precis som alla andra detta är också något du kan kräva honom på retroaktivt, ta det med ditt fack om du är fackansluten i annat fall får du väl i första hand vända dig till AMS så får dom peka dig till den instans du behöver vända dig till, du ska inte under några omständigheter acceptera att du inte fått betalt för utfört arbete sen är det skitsamma om arbetsgivaren går i konkurs för att kunna betala din lön. 

Jag är ju inte ansluten till facket då min förmedlare fick till svar att handels inte ville lägga sig i mitt ärende även om jag hade varit ansluten, så jag känner mig bedragen från alla hörn. Det är massor med pengar som jag gått miste om, och min arbetsförmedlare vet inte hur hon ska bete sig. Jag ska prata med henne förhoppningsvis i veckan så att vi får reda ut hur jag kan få ut de pengar jag inte fått. För alla schemalagda tider finns fortfarande kvar som bevis på hur jag har jobbat.

Jag skulle säga till chefen att om han inte fixar fram detta omedelbart så skulle jag skulle ringa livsmedelsverket och tipsa om detta om jag vore i din situation. Det blir betydligt dyrare för verksamheten än vad en kartong handskar kostar kan jag lova. Det finns inte ett enda argument han kan komma med för att försvara sig i det här fallet.

Ja, om han lyssnade. Han lyssnar inte på något alls. Han bråkade med livsmedelsverket för att få kunna ha sallad i köket, och han lyckas tamejfan prata sig ur allt. Är det något han är bra på, så är det på att prata och få allt till sin egen vinning.

Jag håller med om att detta låter fördjävligt om så är fallet, vad står det på din anställning att du har för arbetsuppgift? Övrigt agerande som du säger är oacceptabelt och helt ogrundat, du ska under inga omständigheter stå för eller vara mål för något du inte är skyldig till. Det låter mer som trakasseri med detta sagt. 
    Men om jag vore i dina skor skulle jag göra mitt bästa för att sköta arbetstiderna fram till du slutar, aldrig att jag skulle ge en arbetsgivare några som helst underlag för att kunna försvara sådant aggerande om det skulle bli någon vidare process av det. Och som sagt lönen du inte fått ut SKA du ha, det är inget du ska se mellan fingrarna med på någotsätt.

Arbetsuppgift; Butiksbiträde, nothing more no less typ. Väldigt diffust, men ändå förståeligt att jag inte ska slavarbeta.
    Nej du har helt rätt, jag ska vara mer än punktlig så att det inte finns några som helst grunder för honom att stå på, men oavsett så har han som skyldighet att betala mig mina ob-timmar ett år tillbaka, men som sagt, jag vetifan hur jag ska göra. Det låter som en lång och jobbig process... :( 
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 18:36:15 följande:
    Det tycker jag absolut du ska göra, men som sagt håll din del av avtalet tills anställningen upphört oavsett hur missbehandlad du känner dig. Detta är något som du gör upp i värsta fall i en rättsprocess efteråt och om han så enbart har girighet i organet mellan öronen så är det något han sannolikt inte är intresserad av att genom gå.
    Ja, men han är både girig och måstet att alltid ha rätt, han skulle aldrig ge vika för en rättsprocess då han alltid, oavsett om han egentligen vet att han gjort fel, har rätt. Han är en väldigt jobbig människa att ha i sitt liv, och jag får heller inte vara ifred på många av mina lediga dagar.. Jag är minst sagt förvånad över att han lät mig ha semester ifred, där borde jag ha ritat ett kors i taket
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    SeaDragon skrev 2012-08-15 18:32:11 följande:
    Det gör du nog helt rätt i. Han kan inte kräva fullt ansvar av dig utan full lön. Visst ansvar och vissa arbetsuppgifter ja, men han kan och FÅR inte behandla dig som vilken anställd som helst, med långa pass och samma skyldigheter!!!
    Nej jag vet, men han har alltid rätt. Lika bra att gå efter den jargongen så slipper man konflikter som inte kommer någonstans då han vägrar att ge vika för något som helst i världen :/
    Han pratade till och med omkull min arbetsförmedlare, han vet vad han sysslar med det aset :/
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Jossofräs skrev 2012-08-15 19:25:02 följande:
    Din chef är en skitstövel, men det vet vi ju redan! Om du inte härdar ut tills den sista augusti så skit it! Det är inte värt att må dåligt för futtiga stålar, så enkelt är det.

Är det så att du har bebis i magen, ännu större anledning till att skita i det. Psykisk påfrestning påverkar graviditeten i allra högsta grad. Ohöjdare om det gick åt skogen på grund av honom liksom.

Och du, gör ett test! Jag har alltid massor liggandes hemma in case of liksom, det är bra med en bunker! Skaffa en sån ;) 
    Hehehe
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 19:29:30 följande:
    Hm, undrar vem som är störd??
    Hah ja jag har det på papper iaf ;)
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (Chef) skrev 2012-08-15 20:26:28 följande:
    Man kommer i tid till jobbet så är det bara! Om man är så dålig så att man inte orkar, då får man sjuka sig. Spelar ingen roll om han får bidrag eller ej för dig. Du arbetar där och han gör samhället en tjänst som anställer dig. Annars hade du fått gå på soc antar jag.
    Jag sjukanmäler mig om jag är sjuk, men han brukar säga att det inte finns någon som jobbar, så jag måste, feber, spyor eller vilket som, jobba ska jag. Skulle du behandla dina anställda så? Vilken respekt tror du att de skulle ha för dig? Vad tror du att de och andra skulle tycka om dig?

Och för att kommentera det som alla fulingar kör som största förnedringen; NEJ jag hade inte fått gå på soc. Även om jag hade det, vad är det ditt problem? Och säg inte "för att jag betalar skatt" för det är den sämsta ursäkten som finns

• Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 20:41:38 följande:
    Arbetsförmedlingen är tyvärr inte alls uppdaterade på hur arbetslivet fungerar, tyvärr. Det är trist, men de bryr sig inte. Tycker du TS skall gå till facket, även om inte företaget har kollektivavtal, så kan de om du är med, hjälpa dig att få rätt lön med OB och vilken skitchef. Alla kan försova sig, utom signaturen chef, för den personen kommer alltid i tid, men vi är människor och alla kan göra misstag, ja utom på familjeliv förstås. Lycka till TS och hoppas att du hittar ett nytt och bättre jobb.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Pallas skrev 2012-08-15 20:11:02 följande:
    Och ändå är det inte du som framstår som störd här, det har vi svart på vitt på!
    Hah, score Skrattande
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Långstålsskrälle skrev 2012-08-15 21:17:29 följande:
    "Jag kör alldeles för olagligt till jobbet för att komma med minsta möjliga marginal."

"jag går på tunga mediciner "

Ja du, med tanke på dina medmänniskor så hoppas jag att du blir av med körkortet asap. Jag tar för givet att denna tråd är påhittad. Inte fan är man så dum att man utsätter sina medmänniskor för livsfara samtidigt som man fiskar efter medmänniskors sympati då man gjort bort sig för chefen. Nej jag har inte ens läst hela trådstarten. Kom bara halvvägs innan jag tänkte att om detta är sant så hoppas jag att du mister både jobb o körkort. Du utsätter omgivningen för livsfara och tror sen att de ska tycka synd om dig för att du försovit dig!?
    Jag har sagt upp mig för längesedan och det var idag jag körde i 65 istf 50 på tom väg, men det är olagligt enligt mig. Jag ber inte om sympati om du är läskunnig så hade du sett att jag vill ventilera mig.
    Eftersom du inte följt med i tråden så kan du lämna den lika fort du såg den eftersom du inte har hela historian med dig.
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?