Inlägg från: Anonym (FÖRBANNAD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Hur illa får en chef bete sig?

Lisa med barn skrev 2012-08-15 21:17:15 följande:
    Så chefen får inte bli förbannad på dig och säga ifrån? Du säger att din mobil gör lite som den vill men ändå skaffar du ingen vettig väckarklocka. Du går på tunga mediciner men tror att du är gravid. Bör du inte sluta med dina tunga mediciner? Du får ta ansvar för ditt jobb och din uppstigning. Att du går på mediciner förstår jag inte hur det skulle ursäkta ditt oansvariga beteende. Hoppas du sköter nästa jobb bättre så att du kan få en riktig anställning.
    Det är väl klart som fan att han får bli arg, men jag ser det som högst olämpligt att som chef skrika och svära åt sin anställda (den enda han egentligen har men inte längre eftersom jag sagt upp mig). Kan man inte ta det i normal samtalston så föregår man knappast med gott exempel och man tappar respekten totalt för någon som ska framstå som en auktoritet.
    Jag håller på att sluta med mina mediciner som jag sagt massor med gånger. Jag säger heller inte att det är enbart pga mediciner, men de spelar stor roll i mitt liv och mående från dag till dag då jag är som en jävla labbråtta dom trycker i vad som helst och hoppas på det bästa.

Är det någon som är oansvarig så är det min chef.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 21:26:32 följande:
    Läs dina egna inlägg TS. Det är inte rimligt att allt som sker inte är ditt fel, utan att det är väckarfunktionens fel, det är dina tunga mediciners fel osv. Sedan skyller du på chefen och påstår att chefen fått dig att tappa respekten. Allt är alltså chefens fel.

Om det nu så illa att du är stenad till döds på morgonen och inte vaknar av sjutton väckarklockor som ringer, då kan du ärligt talat inte jobba på morgonen öht och det är ditt eget ansvar att då skaffa ett jobb där du inte jobbar på morgonen eller att prata med chefen om det. Det är inte chefens fel om du masar dig till jobbet fast du mår piss och blir less på jobbet pga det. Din chef ska inte tvingas lida för att du spelar martyr.

Jag  är ofta på plats vid 7.40 på morgonen (börjar 8.20) för att hinna förbereda. Om jag då inte förbereder, då utför jag mina arbetsuppgifter sämre, eftersom jag måste jobba och "förbereda" samtidigt, alltså dubbeljobba och det blir hafsigt. Klart att det inte är okej! Och det är aldrig okej om man har som uppgift att låsa upp en dörr på morgonen, även om nu väldigt få skulle råka komma för tidigt. Om det nu var så.

Det är du som är psykiskt sjuk och beter dig oacceptabelt och inte din chef.
    Men herregud människa, jag skyller inte på varken väckarklocka eller mediciner, det som hände idag var ren jävla otur, det är inget som sker dagligen!
    Jag skyller inte på chefen heller, men han bryter mot vårat avtal och därav kan jag inte ta honom på allvar.
    Nej jag SKA inte jobba tidiga morgnar, men han sätter mig på det iaf trots att af har sagt att det är olämpligt.
    Jo det är visst hans fel om han tvingar mig till jobbet om jag är sjuk, det är fan inte mitt problem att han inte har folk nog för att kunna fylla ut eventuella sjukdomsfall.

och som jag har sagt en miljard gånger så ÖPPNAR VI SJU inte halv!
    Ja jag är psykiskt sjuk, är det meningen att jag ska ta det som en förolämpning? Du vet inte ett piss om vad jag har varit utsatt för under mitt liv så tack för den.
    Hade du dessutom läst hela tråden så har han gjort en massa lagbrott och avtalsbrott.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 21:48:16 följande:
    din attityd är förskräcklig!

du skriver i ts att du kommit försent 2 ggr på ett år.
    i andra inlägg skriver du att "det händer hela tiden" och "det är en dålig vana som jag såklart vill bli av med"..ahem..

jag misstänker att det finns mer saker som du inte berättar, jag skulle nog också lacka på dig som anställd. nu är det inte ett försvar till chefens utbrott, det är inte okej att bete sig så. det är dock inte heller att bete sig som du gör ts.

att tillägga hur dumt det vore att skaffa ytterligare ett barn då du inte  direkt är någon drömanställd, utan jobb och går på tunga (vad det nu betyder?) mediciner vore väl onödigt? men ja...
    Jag har försovit mig två gånger, en gång idag och en gång för ett år sedan,
    Det händer hela tiden? Ja jag har fått det till en dålig vana den sista tiden, men det handlar om 2-5 min på morgonen alltså 28-25 min innan jag ens öppnar. Jag pendlar till och från a 12 mil, så det är inte alltid så jävla lätt att hinna precis på pricken eller innan, trots att jag åker bra mycket tidigare än behövligt då jag vet att det alltid kan förekomma förseningar etc.

Och vad får folk att jag redan har ett barn ifrån?! Jag kanske uttryckte mig otydligt, men den tidigare slutade i missfall. Jag är inte utan jobb, jag har ett jobb som står öppet när min uppsägning träder in och jag har högskolan på det. Han är inte direkt någon drömchef, för så som han beter sig, det gör man bara inte.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Lilia skrev 2012-08-15 22:21:15 följande:
    Jag förstår om don chef är sur, är du så dålig att du inte kan komma får du väl ringa i god tid innan, sedan kanske han inte uppskattar att du är rasist.
    Haha va?! Rasist?! För att jag säger att han inte är svenskfödd? Nu får du för fan ge dig, hade jag varit rasist hade jag väl inte ens jobbat för honom ^^
    Jag hör alltid av mig om jag blir sen, men det är lite svårt att ringa när man olyckligtvis har råkat sova över.
    Att döma av ditt namn är du säkert invandrare själv, så kan du snälla förklara för mig varför man är rasist för att man säger att han är iranie?! Haha!
    Då är invandrare rasister då som säger att de jobbar för svenskar? Tänk lite människa!
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym skrev 2012-08-15 22:35:50 följande:

Vänta lite, här talar du ju emot dig själv... du har svårt att vakna/börja tidigt för att du går på tunga mediciner men samtidigt skriver du att att sannolikheten att de sitter i dagen efter är liten Hur tänkte du där

F.ö så är det knappast ett "försvr" att man "bara" körde 65 på en 50 sträcka, det kanske har undgått dig men det är 50 av en speciell anledning.

Efter att ha läst hela tråden tycker jag att du kanske borde försöka ta ditt eget ansvar i det hela och inte bara skylla på chefen, tunga mediciner or what ever....
    Nej det är inte ok för en chef att bete sig på det sättet men det är heller inte ok för en anställd att bete sig som du, ett anställningsförhållande bygger på ömsesidig respekt och det vekar vara något ni båda saknar    
    Ja, jag har sömnproblem sedan barnaåren och har alltid varit trött, så det är inte medicinerna som är A och O, de är bara en bidragande faktor till att det ibland kan bli värre.

Ja, men har man en skrikande svärande chef så är det väl klart som fan att man blir stressad och känner att man måste åka dit fort som fan, för hans synsätt är inte som hos andra. Nu är nu och inte sen. Men att det undgår honom är helt okej.

Jag har alltid haft stor respekt för min chef, men allteftersom har den försvunnit mer och mer då han tydligt visar att jag inte är värd ett skit, allt jag sliter för får man inte ens ett tack för, eller får en massa skit för saker jag inte har att göra med. Konstigt att man tappar förtroendet? När han dessutom VET min problematik och har skrivit under ett avtal på att jag inte bör öppna, har rätt till pauser osv osv och ingenting lyssnar han på.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Kritik skrev 2012-08-15 22:39:25 följande:
    Verkar vara många som inte fattat konceptet med lönebidragsanställning. Det är precis som TS beskriver, att en sådan anställning har bara den som INTE anses ha full arbetsförmåga. Exakt hur mycket man förväntas jobba är förstås individuellt, men i TS fall är arbetsgivaren skyldig att ta hänsyn till att TS tar mediciner samt hennes hälsa i övrigt. På TS beskrivning - att chefen lurat henne på OB, blir arg om hon är sjuk, etc - tror jag knappast man kan neka till att chefen helt enkelt utnyttjar TS och har en person genom lönebidragsanställning bara för att det blir billigare, inte för att han bryr sig om TS. 

Sen håller jag med er som påpekar att man inte kan komma försent i tid och otid och skylla på väckarklockan. TS borde dock ta upp hela situationen med AF/FK så att inga fler med länebidrag blir placerade hos den här människan.

Hoppas du hittar ett nytt jobb TS, och att du kanske då slipper de tidiga morgnarna  
    Det är precis det han gör, utnyttjar systemet. Hans min när jag sa att jag ville säga upp mig var obeskrivlig, så jävla rädd för att han måste anställa någon fullt ut för han har inga pengar att sätta på det. Han försöker få en av våra två extra att få till något med AF enbart för att komma billigt undan, men det kommer inte att gå.
    Jag ska se till att ingen mer lönebidragare ska få jobba hos honom, ingen är värd den skiten, inte ens de idioter här som inte fattar ett skit.

Jag har ett nytt jobb och skola, så jag har full sysselsättning efter augusti :)
  • Anonym (FÖRBANNAD)

Ajust, ett tillägg.. Han sa innan jag började att om det skulle saknas pengar i kassan så skulle de två som jobbat på dagen dela på det som fattades då man inte kunde avgöra vem som gjort fel (vi har bara hans inlogg i kassan och det är inte lagligt det heller utan varje person måste kunna identifiera sig om kontroll utförs) bara det att JAG fick stå för en summa under två gånger (alltså hela) trots att jag inte ens hade jobbat de dagarna. Men det var ingen idé att börja tjafsa om det utan jag betalade och folk i min närhet blev asförbannade, men jag orkade inte, verkligen.
    Sedan har jag räknat kassan efter att min chef stängt och då kan vi snacka om att det har saknats pengar ibland. Men nej nej han hade ju räknat så rätt så det var fel, fast det tydligt var det.

• Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 23:08:07 följande:
    Som sagt helt galet, du skulle sagt ifrån redan då. Jag kan inte förstå hur du kan ignorerat så mycket.
    Anledningen; Jag var otroligt rädd för att vara arbetslös och inte ha någon inkomst. I efterhand inser jag ju hur sinnessjukt allt är, och hur han faktiskt har behandlat mig, men du vet man går i sin lilla bubbla och låtsas att allt är skitbra. Arbetsförmedlingen har dessutom varit alldeles för fega i konfrontationer med min chef, fast jag kan samtidigt förstå varför. Jag har varit med när han blivit konfronterad och jag har varit så rädd för vad som skulle hända härnäst. Jag kände till och med ett fruktansvärt stort obehag över att säga upp mig, då jag inte visste hur han skulle reagera, han kunde lika väl ha skällt ut mig och sagt att jag är otacksam, likväl som han kunde reagera, som han gjorde, med ett "jaha....?" och trodde inte på att jag verkligen menade det.
    Semestern fick jag heller inte spikad förrän en vecka innan, för han skulle "prata med någon för att se hur mycket semester jag är berättigad till", och det tog alltså i princip två månader...
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 23:07:05 följande:
    Det är ingen som ifrågasatt det heller, men som sagt lönebidrag handlar inte om reducerad arbetstid och det borde du veta som arbetsgivare. Nu har TS berättat annat som tyder på att hennes arbetsgivare gravt missbrukar henne som en extra 100%ig anställning. Men just vad det gäller arbetstiderna så är det solklart TS som gör fel även om det kanske kan ses som en förmildrande omständighet, men som sagt om hon har svårigheter att komma upp och medicinsk anledning till detta borde hon vara deltidssjukskriven och kanske jobba 80% eller dyl istället.
    Det med att sänka procenten var jag inne på jättemycket då jag verkligen höll på att bli riktigt utbränd, min familj och vänner påpekade ett flertal gånger att jag inte gör något annat än jobbar och det kändes precis så. Jag arbetade mer än jag skulle, för inget mer betalt.
    Men jag visste att han aldrig skulle gå med på 100%-ig lön (20% för honom) om jag sänkte tiden, trots att arbetsförmedlingen uppmanade till att jag borde. Men jag ville ju visa hur bra jag jobbade och hade jobbet som ett andra hem. Sedan rullade allt utför och eftersom jag heller inte fick uppskattning för allt slit så slutade jag sakta men säkert att sänka tempot och inte jobba lika hårt.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Barbamamah skrev 2012-08-15 23:24:25 följande:
    Du ska vara på din arbetsplats under din betalda arbetstid oavsett om det finns något att göra eller inte och oavsett vad du tycker om det. Din arbetsgivare betalar dig lön för den tiden och har rätt att kräva din närvaro. Jag skulle kunna anställa en person att sitta i min trädgård dagarna i ända utan en enda arbetsuppgift men så länge jag betalar lön så har jag rätt att kräva att den anställda befinner sig i min trädgård under sin betalda arbetstid.
    Ja, fast saken är ju att jag inte fått betalt för ett års OB-tillägg, plus massa andra timmar jag jobbat men som han låtsas om att jag inte har jobbat. Påpekar jag det så säger han att det är fel.
    Varför haka upp dig på lönen? Jag har sagt att löneavdrag är fine för min del, men om du läst de jag skrivit om hur han är och hur mycket lagar han bryter emot så skulle tonen vara en annan från din sida-
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Barbamamah skrev 2012-08-15 23:24:25 följande:
    Du ska vara på din arbetsplats under din betalda arbetstid oavsett om det finns något att göra eller inte och oavsett vad du tycker om det. Din arbetsgivare betalar dig lön för den tiden och har rätt att kräva din närvaro. Jag skulle kunna anställa en person att sitta i min trädgård dagarna i ända utan en enda arbetsuppgift men så länge jag betalar lön så har jag rätt att kräva att den anställda befinner sig i min trädgård under sin betalda arbetstid.
    Och vad ska jag göra med all övertid jag inte får betalt för eller får ta ut i komp? Respekten är brusten och jag lämnar helvetet på jorden till arbete med glädje!
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Anonym (rullen) skrev 2012-08-15 23:44:24 följande:
    Gissar att du arbetar på 7-eleven. Min vän har exakt samma problem som du!! Och samma tider osv! 
    Har hört andra med samma problem som du och min vän också som arbetat inom den branschen tyvärr.
    BYT jobb. Kram 
    Nej men liknande bransch. Det är skitjobb, alltihopa :/
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Heffa skrev 2012-08-15 23:50:35 följande:
    Har bara läst TS och undrar vad "en typisk blatte" är? Och vad har din chefs ursprung med det hela att göra?
    Just därför skrev jag inom "" för att folk definierar olika och jag låter det stå för sig själv. Mångfalden av personer har en vision om hur man uppfattar "dem".
    Kulturkrock är ett enkelt svar, de har andra synsätt än vad vi kanske är vana vid och att arbeta för en invandrare
    är faktiskt annat, iaf i mitt fall. Och om det var det du hängde upp dig på, så tänker jag inte besvara dig mer i den frågan. Det är inte bara jag som har haft problem med att arbeta för just invandrare, MEN med det sagt så innebär det inte att svenskar är änglalika, för svin finns det överallt oavsett kön, ålder, ursprung eller uppväxt.
  • Anonym (FÖRBANNAD)
    Barbamamah skrev 2012-08-15 23:41:40 följande:
    Att chefen må göra fel ger inte dig att också göra det. Man ska göra det rätta oavsett vad folk runtomkring en gör

Jag har inte planerat att komma sent heller, utan jag känner bara att just nu så bryr jag mig på ett annat sätt....
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?