• Magika

Hur funkade övergången sond–amning?

Hej,

jag har en liten dotter född i vecka 31+6 som är fyra veckor gammal. Alltså i vecka 35 nu. Hon har sugit bra hela tiden och vi har amningstränat flitigt ända från start och sondat med bankmjölk/ersättning och min utpumpade mjölk. 
    Jag lakterade som en mjölkko redan från början, ändå har jag supersvårt för att pumpa. Det kommer bara 5-15 ml åt gången.
    Sista dygnen har vi helammat några mål och bara puttat till 15 ml i sonden. Så har hon också gått ner 60 gram.

I dag tyckte vår hemsköterska att vi är redo att helamma och putta till med ersättning på flaska någon gång per dygn när dottern inte nöjer sig.
    Jag tycker att det är helläskigt. Plötsligt är hon seg och inte alls speciellt het på bröstet som hon varit tidigare. Vi håller på mer än en timme varje gång, sen sover hon 1,5-2 timmar. Ganska lätt sömn.

Amningsnapp har vi och håller på att fasa ut för att stimulera amningen ännu mer.

Har någon bra tips för att vi ska få det här att funka? Är inte sugen på att fastna i flaskmatning. 

• Svar på tråden Hur funkade övergången sond–amning?
  • mina12
    Magika skrev 2012-09-07 16:40:18 följande:
    Hej,

jag har en liten dotter född i vecka 31+6 som är fyra veckor gammal. Alltså i vecka 35 nu. Hon har sugit bra hela tiden och vi har amningstränat flitigt ända från start och sondat med bankmjölk/ersättning och min utpumpade mjölk. 
    Jag lakterade som en mjölkko redan från början, ändå har jag supersvårt för att pumpa. Det kommer bara 5-15 ml åt gången.
    Sista dygnen har vi helammat några mål och bara puttat till 15 ml i sonden. Så har hon också gått ner 60 gram.

I dag tyckte vår hemsköterska att vi är redo att helamma och putta till med ersättning på flaska någon gång per dygn när dottern inte nöjer sig.
    Jag tycker att det är helläskigt. Plötsligt är hon seg och inte alls speciellt het på bröstet som hon varit tidigare. Vi håller på mer än en timme varje gång, sen sover hon 1,5-2 timmar. Ganska lätt sömn.

Amningsnapp har vi och håller på att fasa ut för att stimulera amningen ännu mer.

Har någon bra tips för att vi ska få det här att funka? Är inte sugen på att fastna i flaskmatning. 
    Det känns som väldigt länge att amma i en timme. Är det barnet som vill äta igen efter 1,5-2timmar? Hon kanske inte hinner bli hungrig mellan målen? När vi sondade vår dotter, så gjorde vi det var 3:e timme, när jag sen ammade så gjorde jag det också var 3:e timme.

Jag tycker du ska vänta med att fasa ut amningsnappen, om den funkar. En sak i taget...

Har du kollat om det finns någon amningshjälp där du bor? Det brukar vara jätteengagerade kvinnor, som kan mycket och har tips och råd.

Att hon dippar lite i vikt tror jag inte är någon fara, bara det inte håller i sig för länge. Det ska vända! Var uppmärksam på att hon inte blir för slö, då kanske hon får för lite. 
  • Wallskan

Förstår att du känner att det är läskigt - jag kände likadant!

Låter som att hon äter lite ofta. Vår hemsköterska sa att det tar ca 2 timmar för brösten att fyllas till ca 75% så kanske har det inte hunnit "fyllas på" ordentligt mellan amningarna?

Min son ammade också till en början i ca en timme men sköterskan sa att då får han egentligen inte i sig mer än om han ammat typ 20min eftersom brösten tömts, det där är liksom bara snuttande på tomma bröst - särskilt då det blir så kort mellan amningarna och brösten inte hinner "fyllas på". Det vi gjorde då var att jag ammade i ca 15-20 min och sedan fick han motsvarande det han fått i sonden på flaska, inga problem alls att varava så! Vi gav honom också ett helt mål på flaska/dygn för att hjälpas åt lite min man och jag. Kändes jätteskönt att göra så för då hade man lite koll på att han faktiskt fick i sig något. Gör så lite då och då nu också (har varit utan sond i 2,5 vecka) och det har inte påverkat amningen i övrigt tycker jag, känns bara som ett bra komplement. Jag pumpar så det är min mjölk han får. 

Kan också nämna att då vi gick över från sond till helamning så tycker jag att det var på samma sätt som du beskriver; han dippade lite, var trött och inte alls lika på bröstet så att säga. Dock gick han upp i vikt men bara lite. Vår sköterska sa att det var vanligt att de stannade av i viktuppgång eller tom gick ner när man drog sonden men att det ska vända sen, vilket det också gjorde! 
    Lycka till! 

• vännen

Varför blanda in flaska om målet är att helamma ? det fattar jag inte. Har hon inte fått till det att suga på bröstet ordentligt än är risken stor att hon kommer rata bröstet för flaskan. Om du vill anma, ha sonden kvar tills hon är redo för att bli av med den. Du kan prova att helamma med sonden kvar till o med. Den behöver inte dras i onödan. Satsa på två-tre mål per dag som du endast ammar, sonda resten tills du märker att hon är pigg nog för att klara ytterligare ett mål från bröstet. Passa bara på att amma om hon är pigg. Ett trött barn orkar inte amma. V 37 började mina äta helt själva. Då hade vi tragglat med delvis amning länge, men det måste få ta tid. Att koordinera suga, svälja o att känna hunger/mättnadskänslor är ingenting de kan när de är förtidigt födda. Det tar till runt v 36. Så ta det lite lugnt du.

• Katarina76

Hon kanske har sin "trötthetsvecka" nu och gå brukar det gå sämre med amningen. Be att få behålla sonden ett tag till eller sätt in den om den tagits ut. Min ena orkade aldrig amma fullt efter att sonden drogs v.36 och blev flasklat efter en månads stödmatning. Med nästa barn (också prematur) krävde jag att få ha kvar sonden längre (v.38 kunde hon amma helt.

• Cocco

ringen hjälpmamma från amningshjälpen, snälla, de är de som är kunnigast.

Eller läs på drjacknewman.com om att amma en prematur. Flaska ska man absolut låta bli att blanda in om man vill amma.

• mowgli

Säger som andra före mig: Varför blanda in flaska alls?

Personligen tror jag att sköterskorna som förespråkar det din sköterska gör riskerar att sabotera hela amningen. Min lille kille sondades delvis till v 39 för att han inte orkade amma allt från bröstet.

Jag var iof rabiat nästan och ville amma. Men från v39+ så helammade jag i 7 månader och delammade tills han var 14 månader. Jag är så tacksam över att jag fick kämpa med amningen i lugn och ro, väga och sonda upp.

Lycka till! 

• mowgli

På den neoavdelning vi låg sa sköterskorna att: "vänta bara, plötsligt knäpper det till och de "vaknar" och blir mer alerta och orkar amma, det brukar vända på ett dygn bara".

Och jag väntade och väntade på denna "knäpp" som också inträffade för många andra bebisar och mammor, flickbebisar tenderar att "mogna" snabbare och klarar ju ofta att helamma från v 35 och framåt.

Min lille kille "vaknade" inte till förrän v 39, dvs 1 vecka innan egentliga BF. Ändå hade han inga prpblem med andning eller cyresättning etc och var helt från från C-pap och syrgasgrimma från v 28 och framåt.

(ville bara berätta lite om hur olika det kan vara.. sedan kan ju sköterskorna tycka vad dom vill) 

Svar på tråden Hur funkade övergången sond–amning?