• Sooofia

KURA barnsäng/loftsäng

Hej hej!
    Vi har en tre-åring och en två-åring som delar rum. Skulle GÄRNA skaffa en våningssäng för att skapa mer utrymme för lek på deras golv. Jag har kikat på IKEA:s KURA barnsäng. Då skulle lillen ligga på en madrass på golvet och 3åringen ligga i översängen.

MEN på IKEA står det att den är rekommenderad från 6 år! Vad tror ni om detta?
    Är det dumt att låta en 3åring ligga i en översäng??? Den är ju visserligen MYCKET lägre än andra våningssängar, men fortfarande en bit ovan marken såklart.

Någon som testat till så små barn?

• Svar på tråden KURA barnsäng/loftsäng
  • Petronilla

Vi har haft den och det har gått bra. Dock ville inte treåringen ligga själv när lillasyster kom så vi sålde den
    och bytte till en familjevåningsäng med 80 säng uppe och 120 nere som föräldrarna kunde ligga bekvämt i.

• Sooofia
    Petronilla skrev 2012-09-10 11:00:01 följande:
    Vi har haft den och det har gått bra. Dock ville inte treåringen ligga själv när lillasyster kom så vi sålde den
    och bytte till en familjevåningsäng med 80 säng uppe och 120 nere som föräldrarna kunde ligga bekvämt i.
    Tack för svar!!
    Men borde inte en vuxen få plats i både över och undersängen? Åtminstone under sagoläsning och nattning? Håller den för det och finns det utrymme?

Körde ni med sänghimlen? Jag tänker att det känns lite säkrare om man har den på?

Sorry... många frågor. :)  Men funderar på att ringa på en blocketannons rätt snart.
  • Petronilla

Vi körde med sänghimmel. Det är inte så mycket säkrare för de leker med den,
     Den är lite trång att ligga i och lite knepig att komma upp i.
    Fast jag var ju höggravid;) Den höll för mina 100 kg då.

Lycka till

• Mylla

Min son låg i en sån när han var 2,5 eller så. Han har aldrig haft tendens att ramla så mycket. Han klättrade ur spjälsängen när han var ett så det var inte så mycket högre väg ner så att säga. Man får plats i den men den är ju lite skranglig, min sambo vågar inte ligga i den. Han tycker att han är för tung.

• Aprilia77

Min son har en sådan, vi har målat den vit för den är så ful i blått/träfärgat och så har jag sytt draperier till nedre sängen och lagt massa kuddar där. Jättefin och mysig har den blivit. Min son fick den när han var tre år, inga problem för honom att sova i den. Tanken var att hans lillasyster skulle sova där nere men vi beslutade att bygga henne ett eget rum. Nu används sängen där nere till sagoläsning, lek och gästsäng. Hur bra som helst! Jag kommer utan problem upp till sonens säng och inga problem med att få plats där tillsammans med honom.

• veh

Jag tror inte det är så farligt att ha en 3-åring i översängen där. Det jag skulle vara orolig för är dock huruvida barnet klarar att ta sig ner ordentligt om det vaknar på natten... Dock bör du inte lägga en madrass direkt på golvet, man behöver ha luftcirkulation under madrassen. Annars kan inte fukt från madrassen komma ut ordentligt, och det riskerar att bildas mögel både i och under madrassen...

• Topcom

Min treåring sover i den sängen och det går jättebra. Vi har ställt en stadigare lite högre pall vid stegen så att han kan gå upp själv. Han har aldrig haft tendens eller varit nära att ramla ner. Vi har den blåa sänghimmeln som lite skydd..

• marmelad

Min son fick oxå en sådan säng när han var 3 år, det var inga problem alls. Jag var höggravid och fick plats jämte honom vid nattning så det var inga problem :-P  Det jobbigaste var att ta sig ner, men det är ju lite lättare om man inte är gravid
     Vi hade ingen sänghimmel.

• yellow88

Vi köpte en KURAsäng för två månader sen ungefär.. Storebror fyllde 2 i april och lillebror 1 i augusti. De ska dela rum när lillebror börjar sova bättre på nätterna, men storebror har redan börjat sova övert och det är inga som helt problem. Vi har ställt en liten pall vid stegen för han klarar inte riktigt av att klättra upp/ner annars. Han har aldrig gått ur sängen på natten eller ens morgonen, utan ropar på oss eller väntar tills vi kommer och hjälper honom ner, detta till och med när han hade vanlig säng..

Körde ni med sänghimlen? Jag tänker att det känns lite säkrare om man har den på?
    Vi har ingen sänghimmel, funkar ändå.
    Sooofia skrev 2012-09-10 11:02:16 följande:
    Men borde inte en vuxen få plats i både över och undersängen? Åtminstone under sagoläsning och nattning? Håller den för det och finns det utrymme?
    Vi får plats att ligga bredvid honom vid nattning och läsning.
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
  • Pim
    veh skrev 2012-09-10 13:28:40 följande:
    Jag tror inte det är så farligt att ha en 3-åring i översängen där. Det jag skulle vara orolig för är dock huruvida barnet klarar att ta sig ner ordentligt om det vaknar på natten... Dock bör du inte lägga en madrass direkt på golvet, man behöver ha luftcirkulation under madrassen. Annars kan inte fukt från madrassen komma ut ordentligt, och det riskerar att bildas mögel både i och under madrassen...
    Vad ska man ha då? Ska den stå på ben, då eller hur kan man göra?
Svar på tråden KURA barnsäng/loftsäng