• AlittleFishy

ni som haft tidig och långvarig vattenavgång

Jag skulle vilja höra om nån av er prematurmammor hade samma bekymmer då, som jag har nu. Alltså väldigt tidig vattenavgång, eller "pyspunka" som en del säger.

Jag är nu i v 27+6 och har haft läckage sedan v20-21, jag har fortfarande vatten kvar, men helt klart mindre än normalt. Funderar närmast på hur länge jag kan gå innan förlossningen startar.

Om ni finns därute, vore det kul att höra om hur eran situation var; förlossningen, neo och vad som hände sen. 

• Svar på tråden ni som haft tidig och långvarig vattenavgång
  • MolleMalin

Hej!

Hur går det? Fortfarande bebis i magen? Hoppas det!!!

Mitt vatten gick v 21+1 men sen vart det nästintill tomt tyvärr. Fyller ju på hela tiden men det var alltid dåliga värden då vi mätte. Tack o lov lyckades jag m strängt sängläge o vila vila vila dra ut på födseln till v 30+5! Nästan tio veckor m andra ord. Vad som hände sedan är en annan historia som inte hör hit då du verkar ha betydligt mer vatten men huvudsaken är att han idag är en kille på 1,5 år full av liv!

Lycka till!      

• AlittleFishy

Hej, kul att få svar! :)
    Hur startade din förlossning och hade du andra komplikationer oxå? t ex blodtryck, infektion etc.

Idag har jag kommit till v 32+3, och peppar peppar har jag inte läckt på ca en vecka.
    Däremot har jag börjat känna av sammandragningar lite då och då, och har misstanke om att slemmisen börjat släppa i omgångar..

Jag har varit utskriven från sjukan i en och en halv vecka och det har varit SÅÅÅ skönt. Får gå på kontroll 1 ggn/v på mitt hemsjukhus och än så länge har inte tappen påverkats.
    Angående för lite vatten och komplikationer pga detta, har alla jag frågat sagt att det i sig bara kan orsaka tidig förlossning, och därmed omogna lungor.  Komplikationer kan tydligen uppstå oavsett om man har mindre vatten eller ej... 
    Funderar lite på hur bebis kommer må när han kommer ut då det sannerligen börjar närma sig förlossning...
    V 34 är nu mitt mål, men känns som det kan bli när som, 

• MolleMalin

Tror dessvärre inte att jag är rätt person att svara på en del av det där då Sander var sjuk när han föddes. Jag vill att du ska känna dig lugn o inte tvärtom skrämma upp dig. Jag vet några st som haft vattenavg v 21-23 o det har varit väldigt olika för alla. Två av dom har dock varit helt friska utan några problem alls! De föddes fr v 26 o jag är den av oss som gick längst. Riktigt bra jobbat att du klarat dig såhär länge!!! 

Förlossningen bara satte igång. Fjärde barnet. Fick ökad blödning (hade tidigare haft lite ljusrosa vid några tillfällen men nu blev det ganska ordentlig blödning) på morgonen/fm o lite molvärk. Inget mer. Hade en kompis hos mig på kvällen o såg på film på sjukhuset. Under natten fick jag värkar men trodde ändå inte att det var på g. Ringde min sambo till slut o sa att han NOG skulle komma, det var NOG på riktigt men han hann inte dit tyvärr. Sander föddes i raketfart utan några komplikationer vad gäller mig el infektioner osv hos nån av oss. Helt otroligt att det gick så fort när det väl satte igång!

Jag låg på sjukhus hela tiden, o var sjukskriven ord säng hemma länge innan vattnet gick pga blödning. Bloggade mkt under tiden o är så glad för det idag.

Tror du kan vara ganska lung. Du har kommmit upp i riktigt bra veckor o har där funnits hyfsad mängd vatten borde det inte vara nån fara alls. Inte enl vad jag lärt mig. Hur mkt har det varit då de mätt? Jag hade sällan över 1,5 så det var riktigt dåligt. O läckte konstant. Slutade aldrig.

Skriv gärna igen o bärätta hur det går. Jag delar mer än gärna med mig av egna erfarenheter men vi får ta det lite försiktigt. En tjej som varit m om liknande kontakade mig via fl då jag låg inne o hennes son var så fruktansvärt sjuk. Skrämde mig rejält o jag önskade hela tiden att jag aldrig fått veta nåt av det där. I efterhand är jag ändå glad över att jag var förberedd. Att jag visste vad som kunde hända o att jag var påläst o hade koll o kunde vara delaktig o ifrågasättande i vården. Blev ju några månader där!

Du verkar ha koll på läget o jag är säker på att det kommer gå prima det här. Cortison har du väl fått för länge sedan? Vissa sjukhus fyller på om man fått det väldigt tidigt typ runt v 23-25. Har du frågat om det? På vårt sjukhus var det inte aktuellt.

Stort lycka till!!!     

• Cecilia86

Jag läckte vatten i två veckor innan Leon kikade ut i v.32+6.. Först blev jag beordrad sängläge och fick sprutor för att påskynda lungmognad och minska värkar jag tyckte att jag hade.. Men hux flux var det tydligen bara en väldigt vattnig svamp för jag hade mycket vatten och läckte inte när dom klämde på magen så som jag borde ha gjort enligt dom.. Lev som vanligt.. åkte in flera gånger och blev hemskickad gång på gång.. sen levde jag som vanligt och pang så fick jag feber och fick lov att åka in igen och då hade jag noll fostervatten kvar när jag snittades.

Fick en liten guldklimp på 1970kg och 42cm kort som har klarat sig riktigt bra.. Lite gulsot och ett ljumskbråck som måste opereras men annars har det inte varit någonting.. :)  

• SwediePie

Ser att tråden inte är dagsfärsk. Blev du igångsatt i vecka 35? Det blev jag nämligen, då man ansåg att risken för infektion var större än risken för bebisen att födas i v 35. Jag hade då läckt fostervatten sedan vecka 23, varit inlagd 5 veckor och därefter massor av kontroller.

I v 35 försökte man sätta igång förlossningen med hormonpropess men utan resultat. Blev slutligen förlöst med snitt. Väldigt ironiskt att först görs allt för att stoppa förlossningen (sängläge, värkhämmande dropp, antibiotika) och sedan går det inte att inducera förlossningen! Min man sa att dottern var en liten drama queen och det har hållit i sig kan jag säga. Hon är nu 14 månader och väldigt bestämd

Hoppas allt har gått bra om du redan är förlöst!

• AlittleFishy

Det skulle ha blivit snitt i v 34, men läkarna bestämde att vänta ytterligare då det fanns lite vatten fortfarande.  
    V 35+0 blev de planerat snitt, bebisen skrek så fort dom lyfte ut han, vägde 2320 och det va visst lagom för den veckan. Vi blev kvar 10 dagar på neo, sedan tidig hemgång. Nu är han 7 veckor och väger 3800.

Svar på tråden ni som haft tidig och långvarig vattenavgång