Kan jag ha detta till klädkoden "mörk kostym"?
Jag är bjuden på galamiddag nästa vecka. Tillställningen börjar kl. 18 och är på en vardagskväll. Som klädkod har det angetts "mörk kostym". Har googlat runt å kommit fram till att enligt vett & etikettregler så skall klänningen inte vara hellång utan knälång, men får vara kortare/lite längre ifall det följer gällande modetrender och materialet skall vara "festligt". Axlarna skall inte vara bara och skorna ska vara "nättare", typ sandaler.
Fotot är mitt bröllopsfoto så jag tycker ju själv att den förstås är tillräckligt festlig. Och den fyller ju alla kriterier förutom det att den är aningens kort. Den slutar ju strax ovanför knät och inte precis på/under knät. Men jag är kanske lite längre än genomsnittet, så de flesta knälånga klänningar blir så korta/långa på mig.
Har hört att vissa som ska på middagen kommer att ha hellånga klänningar och började ju då känna att mede min klänning så skulle jag vara "underklädd". Men å andra sidan så är ju hellångt, enligt alla vett&etiketssregler, helt fel. Hellång verkar ju höra ihop med smoking eller frack.
Kan jag ha denna klänning? Vad tycker ni?