Inlägg från: MaryCaroline |Visa alla inlägg
  • MaryCaroline

Mitt barn stör grannarna??

(Har inte läst tråden).

Så din granne bor alltså ovanpå? "Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer". Brukar ju annars vara så att alla ljud hörs tydligt nedåt... Kan ju vara så att huset är väldigt lyhört... 

Vet själv hur det är att bo i ett hus med ett barn som stör... I lägenheten ovanpå oss bor en flicka på 3-4 år... Det är mycket skrik och gråt, låter som en bebis... Emellanåt låter det som elefanter som springer på golvet... Emellanåt bankar det i golvet... Emellanåt låter det som tappade kulor på golvet... Det händer ibland på morgontid, ibland på lunchtid, ibland på eftermiddag och ibland på kvällen... Det ÄR irriterande och jag har många gånger funderat på att klaga eftersom det faktiskt stör och irriterar så enormt... MEN sen vet man ju inte hur mycket man själv stör när man själv går på golvet och man spelar musik ibland och skramlar i köket och så vidare... Och vi får ju själv barn inom kort, inom ett par veckor, så det känns fel att klaga när man själv snart får en bebis som troligtvis kommer skrika och gråta när som helst på dygnet... Man vill ju inte verka överkänslig heller... Barn som är små är svårt att göra någonting åt, man får kanske lov att acceptera läget och bara vänta på att barnet blir äldre och det blir bättre:)

• MaryCaroline
    Satfläsk skrev 2012-09-24 10:23:23 följande:
    AnooYoo: Fast allvarlig? Bor man i lägenhet så får man acceptera oljud och att folk inte vill gå ut med sina barn kl 6 på morgonen.
    Acceptera och acceptera... Visst, man hyr en lägenhet i ett hus där man ska bo tillsammans med andra som också bor i lägenheter. Visst får man tåla att man hör ljud från andra, det är jättesvårt att undvika. Men bara för att man hyr en lägenhet och det är ens hem betyder det inte att man kan göra hur man vill. Och det är skillnad på ljud och ljud. Oljud och störningar ska man aldrig tåla egentligen, oavsett tid på dygnet. Och är det regelbundet gör det ju inte saken bättre, snarare tvärtom, oavsett om det är en festande granne, ett par som skriker och bråkar eller ett barn som leker och låter. I det här fallet gäller det barn... Det ÄR irriterande med lekande barn emellanåt, speciellt när det smäller och låter i golvet och när barnen skriker, speciellt om det är tidigt på morgonen och grannar försöker sova. Ska man bara bita ihop och acceptera situationen och vänta till barnet blir äldre och inte få sova ut en enda morgon på ett par år? Kanske det, men känner man själv att det är ohållbart har man nog ändå rätt att klaga. Det finns väl alltid något sätt att lösa problemet på, antingen grannar emellan eller så får värden se till att isolera bättre eller nåt...
  • MaryCaroline
    LaFontaine skrev 2012-09-24 11:46:12 följande:
    Bor man i lägenhet har man faktiskt en skyldighet att inte störa mer än nödvändigt också. Det handlar inte bara om rättigheter, barnfamilj eller inte!

Hänsyn är ett väldigt bra ord som många verkar sakna i sin vokabulär! 
  • MaryCaroline
    Satfläsk skrev 2012-09-24 11:53:39 följande:
    Marycaroline: Ja, fast ts försöker ju verkligen. Sen att han inte vill gå ut och leka med sitt barn kl 6-7 på morgonen har jag full förståelse för. Att barnet tappar en leksak eller skriker när han blir arg är svårt att förhindra. Antingen är det extremt lyhört, med tanke på att det hörs så bra i lägenheten ovanpå, eller så är grannarna extremt lättstörda/väckta. Öronproppar, vad är det för fel med öronproppar?!
    Öronproppar? Du menar alltså att alla grannar som blir störda på något sätt under sin sömn ska sova med öronproppar? Det är ingen långsiktig lösning och som jag förstått det ska man inte sova med öronproppar för mycket av olika orsaker... Och det är ju inte direkt så man vaknar av att barnet skriker EN gång eller tappar EN leksak under en fleratimmarsperiod... Det är upprepade och långvariga tillfällen man reagerar mest på... 

Och jag förstår inte heller vad det är som är så svårt med att gå ut med sitt barn tidigt på morgonen? Om ett barn vaknar tidigt, ska man hellre låta barnet vara instängt i lägenheten i många timmar och leka och bli rastlöst där istället för att gå ut i friska luften där barnet kan springa av sig och kanske hitta andra barn att leka med och där barnet får leka obehindrat utan att tänka på att störa grannarna? Många småbarnsföräldrar jag känner är ute redan före klockan 8 på morgnarna och är ute flera timmar i lekparken eller skogen eller vad de nu hittar på... Förstår inte varför det skulle vara ett problem att komma ut?

• MaryCaroline

Sen att barn vaknar tidigt är ju ingenting nytt... Men det måste ju finnas något annat sätt att hålla ett barn aktivt tidigt på morgonen än att barnet ska springa runt i lägenheten och klampa som en elefant och banka och skrika och tjoa och vad det nu är som låter... 

• MaryCaroline
    Jag1977 skrev 2012-09-24 12:10:36 följande:
    fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
    Precis! Man ska inte störa grannar även utanför tiderna som hyresbolaget satt upp... Det är mest riktlinjer, det är inte "lagar" även om det står i kontraktet... Man har rätt att klaga de andra tiderna också och det håller även Hyresgästföreningen med om... Man kan få varningar i vilket fall, oavsett om det är inom tidsramen eller inte... Visst måste man få leva normalt i sitt hem även i lägenhet, men det gäller att alltid visa hänsyn med tanke på grannarna eftersom man på sätt och vis lever tillsammans i samma hus och alla måste ha en chans att få leva i lugn och ro... Visst finns det folk som är extremt känsliga och så där, men vad ska man göra?
  • MaryCaroline
    Fenrisulven skrev 2012-09-24 12:15:41 följande:

tex att du skriver att du inte har LUST att gå ut när ditt barn vaknar och för liv......
    Jag tror inte alla föräldrar som faktiskt går ut tidigt på morgonen har lust att gå ut... De gör det ändå för att de känner att de måste av olika orsaker... Det kan ju faktiskt handla om just grannarna men också att barnet ska få vara UTE och leka och springa av sig och få frisk luft och stora ytor istället för att vara instängd i en lägenhet.... Många småbarnsföräldrar får bita i det sura äpplet och gå ut även tidiga morgnar och även om det är tråkigt höstväder och även om man är trött... Det är bara klä på sig och packa matsäcken och gå ut och traska dit man ska... Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet? Ska man inte gå ut med sitt barn bara för att man själv inte har LUST?

Oavsett om man har LUST eller inte finns det ju massor av saker man kan göra med sitt barn ute... :) 
  • MaryCaroline

TS: Har du frågat övriga grannar vad de tycker och om det är fler som blir störda? Det är ju inte alla som klagar även om de blir störda... 

• MaryCaroline

Jag fick inte svar på min fråga, kanske du missade den:

MaryCaroline skrev 2012-09-24 12:23:45 följande:
    TS: Har du frågat övriga grannar vad de tycker och om det är fler som blir störda? Det är ju inte alla som klagar även om de blir störda... 

Om det inte är fler som blir störda är det kanske så att just den här grannen du pratat om är överkänsliga och att de överreagerar... Men om det skulle visa sig att det är fler som blivit störda kanske det faktiskt är så... Det är kanske svårt att enbart lyssna på vad en enda granne säger och tycker...
  • MaryCaroline
    behedwin skrev 2012-09-24 13:05:34 följande:
    ang andra grannar.
    vi har pratat med de som bor under oss. De har aldrig nämnt något om störning, men vi har inte heller frågat rakt ut. Vi kanske ska ta reda på det... De som bor under, borde störas mer skulle jag tro ?!
    För er själva kan det kanske vara värt att fråga dem. Ljud leds ofta nedåt. Om man stör brukar det ju vara grannen under som råkar ut allra värst för alla ljud. Som granne under hör man i princip allt och är det så att ni stör borde ju de bli störda. Visar det sig att de faktiskt inte blir störda har ni ju i så fall dem som "back up" så att säga ifall ni skulle få fler klagomål från den andra grannen. Och visar det sig att de blir störda de också finns det ju säkert saker man kan göra, även om man aldrig kan ta bort alla ljud till 100 %...
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??