• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • duntäcke

Ahhh. Jag bodde i lägenhet bredvid en barnfamilj när jag var 19-21. Hemskt, när jag flyttade dit skrek ungen varje jävla natt, och innan jag flyttade därifrån väckte hen mig varje helgmorgon (på vardagarna kvittade det ju, jag skulle ändå upp). Jag kan säga att det inte var jättemysigt att bli väckt ca 06.30-06:00 om man kommit hem kanske tre-fyra på natten. 
    Nu har jag dock egna ungar, och tycker att det är jättelyxigt att få sova till sju, haha. Men vi har bott i lägenhet med våra ungar också, och det går faktiskt utmärkt att förklara för en treåring att denna ska vara tyst för att inte väcka grannarna. Om man förklarar pedagogiskt går det mesta in. 

• behedwin
    Adonis skrev 2012-09-23 16:51:29 följande:
    Visst kan ni förklara för er son att andra grannar sover och att man ska försöka dämpa sig lite på morgonen men samtidigt måste man få leva. Är det så att man inte klarar minsta ljud från grannar så är kanske inte lägenhet den boendeform man ska välja. Att bli vräkt för störande ljud är t ex mycket svårt. Det bästa är nog att försöka prata med grannarna och förklara att ni gör ert bästa. Är de fortfarande avigt inställda så skulle jag skita i dem.
    Det är väll lite så jag känner innerst inne.
    Jag ska gå till styrelsen och be dom om hjälp så att jag visar att jag vill lösa problemet och att jag gärna ger dom numret så de kan ringa direkt när något stör, så vi vet.

• OOU
    behedwin skrev 2012-09-23 16:50:19 följande:
    Om kommentaren "gå ut och leka"

Nja... Jag vet inte om jag tycker att vi ska behöva gå ut vid 06-07 på morgonen.
    Jag är nyvaken och inte speciellt pigg på det... Men ja, det kanske är enda lösningen för att blidka grannarna...
    Tänkte inte främst på grannarna utan på grabben som verkar ha en hel del energi.
  • behedwin
    duntäcke skrev 2012-09-23 16:53:30 följande:
    Ahhh. Jag bodde i lägenhet bredvid en barnfamilj när jag var 19-21. Hemskt, när jag flyttade dit skrek ungen varje jävla natt, och innan jag flyttade därifrån väckte hen mig varje helgmorgon (på vardagarna kvittade det ju, jag skulle ändå upp). Jag kan säga att det inte var jättemysigt att bli väckt ca 06.30-06:00 om man kommit hem kanske tre-fyra på natten. 
    Nu har jag dock egna ungar, och tycker att det är jättelyxigt att få sova till sju, haha. Men vi har bott i lägenhet med våra ungar också, och det går faktiskt utmärkt att förklara för en treåring att denna ska vara tyst för att inte väcka grannarna. Om man förklarar pedagogiskt går det mesta in. 
    Ja men som sagt så går det att förklara för våran son att han ska vara tyst. Men det är klart han låter ändå... Det är klart att han inte kommer ihåg det hela tiden. Det blir utrop då och då.

• LinneaJosie

Är man oerhört lättstörd får man sova med öronproppar eller flytta till skogs. TS- gör vad du kan för att förklara för din son om störande ljud, och prata med grannarna o förklara att du gjort vad du kan. Funkar detta inte så är det inte ditt problem, då får de lösa det på sitt håll, med tex öronproppar.

• behedwin
    LinneaJosie skrev 2012-09-23 16:58:56 följande:
    Är man oerhört lättstörd får man sova med öronproppar eller flytta till skogs. TS- gör vad du kan för att förklara för din son om störande ljud, och prata med grannarna o förklara att du gjort vad du kan. Funkar detta inte så är det inte ditt problem, då får de lösa det på sitt håll, med tex öronproppar.
    Tack

Det låter så enkelt när alla skriver att "det är bara att förklara för din son att inte störa, han förstår, han är ju ändå tre"....

Om jag inte hade försökt... ja då hade det varit mitt fel

Jag har jobbat med barn i 12 år (förskola/förskolelärare)
    Jag har lite erfarenhet av hur man är pedagogisk...
  • Lizette80

MEN ÄRLIGT TALAT!!!!

FÖRST O FRÄMST....Du bor UNDER grannen???????
    HUR i HELVETE kan han då höra er son?????
    Kan lova att han ligger med ett glas mot golvet för att lyssna efter ljud...ja då kanske han kan höra lite, men tror knappast att er son kan störa honom med ljud på det sättet..

För det andra, bor man i flerfamiljshus så får man räkna med att man kan "störas" om en barnfamilj bor där.
    Vaddå ta sitt ansvar som förälder, nu blir jag förbannad..
    Så man tar inte sitt ansvar för att barnet leker??

Tycker inte alls du ska be din son va tyst....HAN ÄR ETT BARN....3ÅR....HERREGUD!!!!
    Du ska absolut INTE ge idioten till granne ditt nr, det kommer resultera i att han kommer messa o ringa er dagarna långa!!
    Om grannen UNDER er inte klagar (för att dem förmodligen är mänskliga nog att förstå att barn kan låta) så ska FAN inte grannen ÖVER er klaga som knappast hör mer än grannen under..

Min bror hade samma problem med en tjurig gammal gubbe, tom klagade på dem när min brorson var nyfödd, att han grät för högt..
    Jag sa till min bror att fullständigt skita i tjurgubben, vilket dem gjorde o tillslut slutade han klaga..!!

Att det finns regler i huset att man ska vara tyst osv tror jag knappast inkluderar barn, självklart om ungen slänger hårda leksaker hårt i golvet ja..
    Men inte om en liten leksaksbil ramlar ner på golvet...nej!!

Min son har alltid oxå lekt och varit livlig i sina lekar, skulle en granne komma upp o klaga jämt o ständigt på honom skulle jag bara stänga dörren..

Ring till föreningen o förklara för dem ifl tjurgubben ringer till dem så att dem vet vad som sker, så kanske dem kan förklara för honom hur det faktiskt ser ut!!
    Tycker det är idiotiskt att han stressar upp er som småbarnsföräldrar.
    Man försöker ju alltid det bästa man kan redan att dem inte SKA störa allt för mkt, förstår att du känner dig kränkt o påhoppad..

Vissa människor förstår helt enkelt inte att barn faktiskt kan låta, tycker synd om hans tre döttrar om inte dem fick låta ngt som barn, kul barndom lixom!!

Nä, låt ungen va en unge o skit i gringubben!!!!

• Lizette80
    behedwin skrev 2012-09-23 16:52:17 följande:
    Jag tror snarare att de ovan oss är väldigt känsliga, att de måste ha det TYST när de sover.
    Jag hör sällan grannarna... jag hör de ovan oss på dagarna då de spelar Piano.
    De under oss har barn, hör dom ibland men inte så att man hör TV och samtal eller musik.

Om dem ovan er spelar piano om dagarna så kan dem fan inte klaga på barnljud!!
  • Sanjos

Ni får väl kanske börja lägga honom lite senare på helgen. Har själv barn och de har nästan aldrig vaknat så tidigt på helgerna. Har kanske med att de somnat runt 20-21 och har man vart borta så har man kanske kommit hem än senare.
    Skulle själv bli störd på grannarna om de börja föra oväsen så tidigt på helgerna. Alla är inte vakna vid 8 tiden och är de då väldigt tyst i övrigt i huset så hör man ju mer. Sen får man ju faktiskt tänka på att trots de är helg så kan de finnas de som jobbar på helgerna och då även natt. På vardagar är väl de oftast inga problem att sova på förmiddagen då de flesta jobbar och barn är på förskola/skola.

• katja1

Vet du var de har deras sovrum? Kanske ni kan vara i andra änden av lägenheten på mornarna? Våra grannar har 2 småbarn i åldern 2-4 och de låter en hel del. Men det är bara när de är i rummet intill vårt sovrum som vi vaknar på morgonen. Dock är det främst mamman i familjen som väcker oss när hon skäller på dem... Hemskt att höra. T.ex. en morgon tappade ena barnet handtaget till ytterdörren så dörren flög upp i vår dörr. Dunsade till lite grann men inget som gjorde att vi blev klarvakna precis.. Dock utskällningen efteråt av mamman gjorde att morgonen var förstörd. Ironiskt att skälla på en unge för att den väsnas...Lite off topic för så är det ju inte i ditt fall.

Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??