Inlägg från: behedwin |Visa alla inlägg
  • behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Ja absolut, vi är uppe.... jag låter inte min treåring ränna runt i lägenheten själv medans vi sover... känns fel :)

men han är ju inte tystare för att jag är uppe med honom.
    visst kan jag säga till direkt när han väsnas, direkt när han skriker eller säga "var försiktig" när han tappar något så det brakar... men ljudet kan jag inte stoppa... så om dom vaknar av några utrop och buller så är det ju redan försent...

det är inte så att vi har en konstant hög ljudnivå på morgonen... snarare att det händer saker till och från.
    tråkigt på TV, ja då lekar han.
    lekar låter och han behöver påminnas om att inte väsnas.
  • behedwin

Nu har jag pratat med min bostadsrättsförening och styrelse. Jag fick ett glatt bemötande där styrelsens ordförande sa att barn är barn, de kan inte klaga och komma någonstans med det. Du kan ju inte binda fast barnet.... Kändes skönt. Men det är klart att vi försöker vara tysta så mycket vi kan, då de ovan oss nu är känsliga.

• behedwin

Oj denna tråd blev verkligen lång :)
    Många åsikter och många svar.

Jag hade tur, styrelsen är på min sida (i det dom vet). De hade inte fått in något klagomål från min granne.

En rolig sak är att grannens krav var att det skulle vara tyst till 09.00 på helger. Men i föreningens trivselregler står det till 08.00

Föreningen sa till mig att "ni gör säkert allt ni kan för att det ska vara lungt, ni är nyvakna och tycker det är jobbigt med hög ljudnivå och jag tror ni gör erat bästa att få det lugnt". Och så är det ju, vi gör vårat bästa att få det lungt, jag är nyvaken och trött som bara den.... Det är inte direkt så att jag trissar min son till springlekar... Det är nice när han sitter ned och tar det lungt så jag kan göra det samma :)

Såg frågan om att gå ut på morgonen...
    Jag svara på den förut, att jag inte vill behöva gå ut 06-07 på morgonen.
    Så ska min granne inte få sova för att jag inte vill gå ut?
    Ja, så är det väll om min granne inte vill använda öronproppar (vet inte om grannen gör det).
    Men ut så tidigt går jag inte, vi ska äta frukost,  planera dagen, dricka många koppar kaffe... Ska jag behöva gå ut bara för att min granne ska sova.... ord mot ord, visa hänsyn eller inte... hur långt ska man gå. Ja det är en oändlig diskussion detta.

Jag försöker följa föreningens trivselregler.
    Tyst mellan 23 - 08.
    Men det finns alltid extra ljud när man har barn.
    Hade jag spelat hög musik hade det varit enklare att sluta bara.

Det är såklart lite hårt att säga att "passar det inte att bo i lägenhet så får man flytta" (jag eller grannen).
    Det ska förstås gå att bo bredvid varandra ändå... Men då måste man vara medveten om att det kommer finnas stunder då man blir störd.

Vårat hus är INTE lyhört, visst hör jag när grannen tappar något i golvet.
    Men jag hör inte TVn, samtal, bråk eller när grannarna spolar/diskar.
    Det jag hör från grannarna är till exempel när de spelar på sitt Piano.
    När de tappar saker eller när våra grannar under oss springer (där bor små barn och tonåring, men jag hör dom sällan).

• behedwin
    MaryCaroline skrev 2012-09-24 12:07:42 följande:
    Sen att barn vaknar tidigt är ju ingenting nytt... Men det måste ju finnas något annat sätt att hålla ett barn aktivt tidigt på morgonen än att barnet ska springa runt i lägenheten och klampa som en elefant och banka och skrika och tjoa och vad det nu är som låter... 
    Vi sitter i soffan, vi tittar på TV. Visst tröttnar han och leker med bilar i soffan, vid bordet, på mattan...
    Han springer sällan runt, gör han det så är det kort stund tills jag hinner stoppa honom och säga till.
    Det är inte så att vi trissar honom till lek och stoj.
    Vi är trötta och vill ta det lungt och det ska han oxå göra på morgonen.
    Vi har film som han gillar som erbjuds på morgonen
    Vi äter frukost och gör saker som ska få tiden att gå så att vi senare kan leka och stoja.

• behedwin
    behedwin skrev 2012-09-24 12:10:09 följande:
    Vi sitter i soffan, vi tittar på TV. Visst tröttnar han och leker med bilar i soffan, vid bordet, på mattan...
    Han springer sällan runt, gör han det så är det kort stund tills jag hinner stoppa honom och säga till.
    Det är inte så att vi trissar honom till lek och stoj.
    Vi är trötta och vill ta det lungt och det ska han oxå göra på morgonen.
    Vi har film som han gillar som erbjuds på morgonen
    Vi äter frukost och gör saker som ska få tiden att gå så att vi senare kan leka och stoja.

Precis, om vi skulle gå ut tidig morgon.
    Säg att vi vaknar 06.30.
    Ska äta frukost etc... Jag behöver vända ryggen till, göra kaffe och mat etc.
    Sedan ska det äta, sedan ska det klä på sig, gå på pottan, borsta tänder....
    Alla som har en tre åring i trottsåldern vet att allt går inte smärtfritt...
    När detta är färdigt  så kanske klockan är 07.30
    Då går vi ut.

08.00 enligt föreningens trivselregler är gränsen då det inte längre behöver vara "tyst"
    Ja då är det typ så att hela morgonen har gått.
    Våra förberedelser att ta oss ut har kanske väckt grannen som inte kan somna om??

Löser det problemen....
  • behedwin
    Winterfell skrev 2012-09-24 12:11:57 följande:
    Tycker det är otroligt tragiskt att så många föräldrar tror att världen bara är till för dem och deras barn. 

Vad är det som gör att du tror att vi inte försöker visa hänsyn till våra grannar?

• behedwin
    Jag1977 skrev 2012-09-24 12:10:36 följande:
    fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
    Se inlägget ovan...
    Risken är ju att vi ändå väcker grannen om de sover lätt....

• behedwin
    MaryCaroline skrev 2012-09-24 12:14:49 följande:
    Precis! Man ska inte störa grannar även utanför tiderna som hyresbolaget satt upp... Det är mest riktlinjer, det är inte "lagar" även om det står i kontraktet... Man har rätt att klaga de andra tiderna också och det håller även Hyresgästföreningen med om... Man kan få varningar i vilket fall, oavsett om det är inom tidsramen eller inte... Visst måste man få leva normalt i sitt hem även i lägenhet, men det gäller att alltid visa hänsyn med tanke på grannarna eftersom man på sätt och vis lever tillsammans i samma hus och alla måste ha en chans att få leva i lugn och ro... Visst finns det folk som är extremt känsliga och så där, men vad ska man göra?
    Vi bor i bostadsrättsförening. Inte i hyresrättsförening....

Vad är skrivet som påpekar att vi inte försöker visa hänsyn?
  • behedwin
    Fenrisulven skrev 2012-09-24 12:15:41 följande:

tex att du skriver att du inte har LUST att gå ut när ditt barn vaknar och för liv......
    Jag anser att vi inte för liv och oljud.
    Att gå ut innebär ändå en hyffsad lång process inne, dvs äta frukost etc.
    Det kanske väcker grannarna... Vem vet.
  • behedwin

jösses... jag säger att vi är tveksamma till om det hjälper att gå ut.
    att jag mer än en gång skrivit att vi visar hänsyn och självklart försöker ha det tyst...
    vi drar inte på högväxeln 1 minut efter 8 och röjer på bara för att vi kan.
    precis som att vi inte spelar hög musik till 23.

tror att denna kommunikation här inte får fram rätt saker.

det jag gjorde nyligen var att argumentera mot att gå ut, om det hjälper.
    det är ändå en del morgonrutiner som ska genomföras... men ingen har kommenterat på det.
    alla valde att peka på att "de vill inte gå ut" "de skiter i alla andra än sig själva"

lite trist att det (hoppas jag) feltolkades....

Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??