• mollyalessia

Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!

Hej,

Molly heter jag och jag går nu sista året på gymnasiet och vet redan nu att jag vill plugga vidare, men inte direkt efter utan ta ett sabbatsår, jobba och samla nya krafter och plugga SEN. Jag har även svårt att välja vad jag vill plugga till då det finns så många alternativ och jag har många intressen, och jag vill helst inte välja fel. Mina föräldrar, är helt emot detta. För dom så SKA jag plugga vidare samma höst som jag tar studenten och det finns inget mer att diskutera. Inga men finns och sabbatsår kan jag bara glömma enligt dom. Jag har sagt att jag inte vet vad jag vill, att jag helst vill jobba och resa i ett år innan jag pluggar men svaret jag får tillbaka är att jag kan resa och jobba efter jag fått min högskoleexamen samt att jag är för ung för att jobba direkt efter gymnasiet. (Vill även nämna att mamma tidigare sagt att det är läge för mig att hitta jobb så att jag får en fot in i arbetslivet, så jag vet inte hur hon tänker nu)

Jag har sagt att jag förstår att dom vill mitt bästa, att dom vill att jag ska ha den bästa framtiden som möjligt och jag får en lön där jag slipper tveka om jag vill köpa en viss sak eller inte. Men bara för att de vill mitt bästa betyder det inte att ni vet mitt bästa, har jag sagt. "Jo, det vet vi." har jag fått tillbaka då.Jag, mamma och pappa har bråkat om det här i flera veckor nu och det tar kål på mig. Jag mår så sjukt dåligt, och jag har vänt mig till alla mina vänner och de råd dom gett mig har jag tagit emot och försökt med men INGET hjälper. Jag vet vad jag vill, och det är just det här jag vill, att ta ett sabbatsår. Ett enda. Det är inte så att jag inte vill plugga, för det vill jag verkligen men mina föräldrar anser att tar jag ett sabbatsår så har jag förstört hela mitt liv. Mamma säger även att tar jag ett sabbatsår så kommer det komma konsekvenser från henne och pappa, och det skulle inte förvåna mig ifall hon slängde ut mig ur huset eller om hon sluta prata med mig fram tills jag sätter igång med skolan igen. En annan anledning till varför jag inte vill resa mycket efter jag pluggat färdigt är för att jag blir kastad direkt in i arbetslivet. Det behöver inte vara så, men helst så vill jag det så att jag kan börja jobba med det jag pluggat i flera år.

Bör även tillägga att försöka övertala mina föräldrar till något dom är emot, är som att försöka flytta på ett berg - det går inte. Så antingen blir det att lyssna på dom eller att göra som jag själv känner, och helt ärligt så lutar det åt det sistnämnda. Jag har iallafall ingen aning om vad eller hur jag ska göra! Jag kan verkligen inte sluta tänka på och ju mer tiden går desto säkrare blir jag att det jag tycker är det som är rätt. Men jag vill å andra sidan inte att mina föräldar och jag ska börja bråka om/när jag tar ett sabbatsår, och det är just dessa konsekvenser jag är rädd för. Att bli ignorerad, utkastad etc. En sak jag vet kommer och hända och det sa mamma igår kväll, att tar jag beslutet att inte plugga vidare så kommer inte vi fira min student..

Har även frågat mamma om hon skulle skämmas över mig om jag inte lyssna och då säger hon att hon aldrig skulle skämmas över sitt barn, vad barnet än gör. Men saken är den, att jag vet att hon kommer att skämmas. Hela mammas släkt är utbildade och vissa har även doktorerat i sina ämnen så då känner jag mig mer pressad. Inte nog med det så börjar JAG skämmas för mitt beslut, och det är inte det att innerst inne vet jag att jag gör fel, för det vet jag att jag inte kommer göra. Jag skäms för att mamma skäms. Jag skäms för ansiktsuttrycken mammas släkt kommer få när jag berättar att jag tänker jobba och resa i ett år för att sen plugga igen, och jag borde inte ens skämmas. Varför ska jag skämmas för något jag tycker om? Något jag vill göra? Det känns så sjukt alltihop för såhär långt ska det egentligen inte gå. 

Skulle vara jättesnällt om någon kom med råd och hjälp så jag vet vad jag kan göra, för jag orkar verkligen inte fortsätta såhär. Vill inte heller att mina föräldrar ska sluta prata med mig..

Tack på förhand! (och förlåt för den långa och obegripliga texten)    

• Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!
  • Themis

Men kan du få nåt jobb nu då?

Jag hade inte velat att mitt barn planerade sabbatsår om det inte hade jobbet fixat, för att som myndig leva på sina föräldrar kommer inte på fråga faktiskt som jag är uppväxt.

Jag hade inte kunnat få nåt jobb som 18-åring, jag hade inga bra kontakter, så då var det bara att plugga. Min mamma hade verkligen inte råd att försörja mig nåt mer och hon förtjänade faktiskt att få använda de få kronor hon hade till sig själv för första gången på 18 år.

Mitt råd är därför att alltid söka några matnyttiga utbildningar eller ämneskurser i alla fall, så att du inte står utan. Om du sen får ett jobb som du kan klara dig på och resa lite, fine! Men om inte så tycker jag att det mer vuxna alternativet är att studera och försöka klara dig på de pengarna- det är också något man lär sig saker av.

Jag satt precis och snackade med en kompis, hennes lillebror är nu 30 år och har inget i sitt CV. Noll. För hans föräldrar curlade honom och han behövde aldrig sommarjobba, sina utbildningar klarade han inte utan hoppade av och slank hem med svansen mellan benen. Det säger sig själv att hans liv är tämligen kört idag och det är inget skämt att det kan vara svårt att få jobb även med en fullständig examen idag, om man inte är bereddd att flytta på sig rejält.

Det är också så att dina kunskaper är fräschast just nu, och att pluggskallen faktiskt blir lite sämre med åren. Visst bygger man på med erfarenheter också men jag som har pluggat mycket för mitt nöjes skull bredvid jobbet  märkte i alla fall klar skillnad runt 25. Så därför är det bra att inte tappa för många år på vägen.

Själv pluggade jag 1.5 år först för att få pejl på hur man jobbar på universitetet, och sen stack jag iväg ett halvår utomlands, det var en välbehövlig paus då men då visste jag också att jag skulle fixa mina studier.

Du kan inte tänka dig att kompromissa och ta ditt sabbatsår under utbildningen? En del utbildningar innehåller ju  praktik som kan vara utomlands, eller kan man kanske få jobb som är inom branschen om man har lite kurser med sig?

Om Trött var en pensionär skulle jag slå den, /Themis trötta chef
  • mollyalessia

Jo det är sant, mamma har sagt exakt samma sak. Att jag kan glömma att ligga hemma ett år utan att göra någonting och bara leva på mina föräldrar. Håller med om det och har sagt det till henne med. Fyller 18 nu i december, så i början av det nya året kommer jag verkligen söka jobb hela tiden och blir det så att jag inte hittar något fram till mars, ja då blir det väll att söka till några kurser men inte en hel utbildning som mina föräldrar vill.

Har aldrig varit den som tar sabbatsår under studierna, har vänner som gjort nu så efter nian samt under gymnasietiden men har jag börjat läsa något så vill jag läsa klart det.  

• systeryster3

Jag tycker inte du ska fortsätta vidareutbilda dig om du inte vet vad du vill bli. Det är inget fel i att byta utbildning om den inte passar trots allt, men man ska nog komma ihåg att man får bara så många år av CSN-bidrag och lån. Lånen du tar är dessutom något som måste betala tillbakas så småningom.

Att ta ett sabbatsår är underbart ibland, det kan vara det som gör att du blir tillräckligt mogen i dig själv att klara studierna i början. Det är viktigt att ha motivationen där när man studerar, och ärligt talat så låter det inte som att du vara motiverad om du blir tvingad att plugga i "förtid". Sök jobb aktivt; skolor och förskolor brukar ha ett behov av timvikarier, så åk dit och presentera dig och be dom skriva upp dig på vikarie-listan!

Du har absolut ingenting att skämmas för, och dina föräldrar är löjliga om dom skäms över dig. Dom måste lära sig att du behöver hitta din egen väg i livet, och ett sabbatsår är ett år ledigt innan du vet vad du vill göra sedan och hitta dig själv. Du kommer, det är jag helt säker på, att plugga vidare efter ditt år. Skäms inte, gör det som är rätt för dig!

• PolyPond

McDonalds och en egen lägenhet?

Med tanke på hur många omogna individer utan någon som helst arbetslivserfarenhet det finns går på högskolan så tycker jag att det är en bra idé. Man tänker bättre om man har lite referensramar utanför skolan.

• mollyalessia
    systeryster3 skrev 2012-11-18 20:24:46 följande:
    Jag tycker inte du ska fortsätta vidareutbilda dig om du inte vet vad du vill bli. Det är inget fel i att byta utbildning om den inte passar trots allt, men man ska nog komma ihåg att man får bara så många år av CSN-bidrag och lån. Lånen du tar är dessutom något som måste betala tillbakas så småningom.

Att ta ett sabbatsår är underbart ibland, det kan vara det som gör att du blir tillräckligt mogen i dig själv att klara studierna i början. Det är viktigt att ha motivationen där när man studerar, och ärligt talat så låter det inte som att du vara motiverad om du blir tvingad att plugga i "förtid". Sök jobb aktivt; skolor och förskolor brukar ha ett behov av timvikarier, så åk dit och presentera dig och be dom skriva upp dig på vikarie-listan!

Du har absolut ingenting att skämmas för, och dina föräldrar är löjliga om dom skäms över dig. Dom måste lära sig att du behöver hitta din egen väg i livet, och ett sabbatsår är ett år ledigt innan du vet vad du vill göra sedan och hitta dig själv. Du kommer, det är jag helt säker på, att plugga vidare efter ditt år. Skäms inte, gör det som är rätt för dig!

Önskar att iallafall en förälder tänkte som du, skulle göra allt så mycket lättare. Tack, det visste jag inte! Har tänkt och börja söka jobb i januari så lär gå till olika förskolor först då.
  • elyse

Jag bodde hemma i tre år efter gymnasiet och hade praktik i en lågstadieklass för att få koll på om lärare var en lämplig utbildning för mig. Jag fick ca 3000 i månaden via kommunen för att jag hade praktik på heltid hos dem och av de pengarna betalade jag ca 1000 kr hemma varje månad. Jag fick på så vis in en fot i skolvärlden och började få vikariat. Testade också förskola och visste då vad jag ville bli. Idag är jag utbildad förskollärare och har jobbat i snart tre år. 

• mollyalessia

PolyPond skrev 2012-11-18 20:48:34 följande:
    McDonalds och en egen lägenhet?

Med tanke på hur många omogna individer utan någon som helst arbetslivserfarenhet det finns går på högskolan så tycker jag att det är en bra idé. Man tänker bättre om man har lite referensramar utanför skolan.

Funderat på att flytta hemifrån efter studenten. Eller iallafall samma höst! Ska leta jobb nu i januari iallafall.
  • mollyalessia
    Themis skrev 2012-11-18 20:09:00 följande:
    Men kan du få nåt jobb nu då?

Jag hade inte velat att mitt barn planerade sabbatsår om det inte hade jobbet fixat, för att som myndig leva på sina föräldrar kommer inte på fråga faktiskt som jag är uppväxt.

Jag hade inte kunnat få nåt jobb som 18-åring, jag hade inga bra kontakter, så då var det bara att plugga. Min mamma hade verkligen inte råd att försörja mig nåt mer och hon förtjänade faktiskt att få använda de få kronor hon hade till sig själv för första gången på 18 år.

Mitt råd är därför att alltid söka några matnyttiga utbildningar eller ämneskurser i alla fall, så att du inte står utan. Om du sen får ett jobb som du kan klara dig på och resa lite, fine! Men om inte så tycker jag att det mer vuxna alternativet är att studera och försöka klara dig på de pengarna- det är också något man lär sig saker av.

Jag satt precis och snackade med en kompis, hennes lillebror är nu 30 år och har inget i sitt CV. Noll. För hans föräldrar curlade honom och han behövde aldrig sommarjobba, sina utbildningar klarade han inte utan hoppade av och slank hem med svansen mellan benen. Det säger sig själv att hans liv är tämligen kört idag och det är inget skämt att det kan vara svårt att få jobb även med en fullständig examen idag, om man inte är bereddd att flytta på sig rejält.

Det är också så att dina kunskaper är fräschast just nu, och att pluggskallen faktiskt blir lite sämre med åren. Visst bygger man på med erfarenheter också men jag som har pluggat mycket för mitt nöjes skull bredvid jobbet  märkte i alla fall klar skillnad runt 25. Så därför är det bra att inte tappa för många år på vägen.

Själv pluggade jag 1.5 år först för att få pejl på hur man jobbar på universitetet, och sen stack jag iväg ett halvår utomlands, det var en välbehövlig paus då men då visste jag också att jag skulle fixa mina studier.

Du kan inte tänka dig att kompromissa och ta ditt sabbatsår under utbildningen? En del utbildningar innehåller ju  praktik som kan vara utomlands, eller kan man kanske få jobb som är inom branschen om man har lite kurser med sig?
    Jo det är sant, mamma har sagt exakt samma sak. Att jag kan glömma att ligga hemma ett år utan att göra någonting och bara leva på mina föräldrar. Håller med om det och har sagt det till henne med. Fyller 18 nu i december, så i början av det nya året kommer jag verkligen söka jobb hela tiden och blir det så att jag inte hittar något fram till mars, ja då blir det väll att söka till några kurser men inte en hel utbildning som mina föräldrar vill.
    Har aldrig varit den som tar sabbatsår under studierna, har vänner som gjort nu så efter nian samt under gymnasietiden men har jag börjat läsa något så vill jag läsa klart det.
  • systeryster3
    mollyalessia skrev 2012-11-18 20:50:35 följande:

Önskar att iallafall en förälder tänkte som du, skulle göra allt så mycket lättare. Tack, det visste jag inte! Har tänkt och börja söka jobb i januari så lär gå till olika förskolor först då.
    Jag kan säga att jag har nog lärt mig själv lite. Jag går själv ut gymnasiet nu, men har gott om erfarenheter som stödjer det jag säger, om man säger så.

Min pappa pluggade till ingenjör, hade bra betyg och "driftig". Mina två äldre systrar har i princip alltid gjort allting rätt och jobbat hårt och alltid varit friska, bra betyg etc. Jag, däremot, har haft medelmåttiga betyg, ofta sjuk och mycket läkarbesök, ganska lat även om även jag har sommarjobbat och så. Åkte även hem tidigare från mitt utbytesår i USA (en månad tidigt) pga stora problem med familjen jag bodde i.

Jag har med andra ord aldrig riktigt levt upp till min pappas förväntningar och förhoppningar, och absolut inte varit den lätta dottern, men han har accepterat det. Det tog ett tag, men det är okay. Jag har varit duktig på att sätta mig på tvären när han, eller något, försökt bestämma saker jag inte vill. Men som sagt, pappa har sänkt sina krav lite grann, och nu går allt som på smort. För mig har det varit viktigt att följa mitt hjärta, för ingen vet vad som är bäst för mig bättre än jag själv. Mitt liv, mitt val.

Ibland är det vårt jobb att uppfostra våra föräldrar ;)
  • mollyalessia
    systeryster3 skrev 2012-11-18 21:02:08 följande:
    Jag kan säga att jag har nog lärt mig själv lite. Jag går själv ut gymnasiet nu, men har gott om erfarenheter som stödjer det jag säger, om man säger så.

Min pappa pluggade till ingenjör, hade bra betyg och "driftig". Mina två äldre systrar har i princip alltid gjort allting rätt och jobbat hårt och alltid varit friska, bra betyg etc. Jag, däremot, har haft medelmåttiga betyg, ofta sjuk och mycket läkarbesök, ganska lat även om även jag har sommarjobbat och så. Åkte även hem tidigare från mitt utbytesår i USA (en månad tidigt) pga stora problem med familjen jag bodde i.

Jag har med andra ord aldrig riktigt levt upp till min pappas förväntningar och förhoppningar, och absolut inte varit den lätta dottern, men han har accepterat det. Det tog ett tag, men det är okay. Jag har varit duktig på att sätta mig på tvären när han, eller något, försökt bestämma saker jag inte vill. Men som sagt, pappa har sänkt sina krav lite grann, och nu går allt som på smort. För mig har det varit viktigt att följa mitt hjärta, för ingen vet vad som är bäst för mig bättre än jag själv. Mitt liv, mitt val.

Ibland är det vårt jobb att uppfostra våra föräldrar ;)
    Vad kul, skönt att allt blev som du ville iallafall! Och att du är nöjd, för det är ju det viktigaste!

Så är det, föräldrarna vet ju inte alltid vad som är bäst och vad som är rätt. Men just mina föräldrar tror det och mamma har redan målat upp hur min framtid ska se ut och även sagt att hon bestämmer. Inte lika kul, och gjort att jag varit trotsig under mina år men en sak jag ärvt av mamma är min envishet, så jag tänker inte acceptera det hon tycker utan hon får acceptera hur jag vill leva mitt liv!  
Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!