Hmm... Jag fattar inte varför sjukvården är så invirad i den där jävla myten att man inte kan få mens om man helammar.
Efter min första förlossning kom mensen igång exakt 8 veckor efter förlossningen, trots helamning.
Efter min andra förlossning kom mensen igång efter 6 veckor. Trots helamning. Jag hade mens under efterkontrollen, och barnmorskan frågade om jag ville att hon skulle undersöka stygnen eftersom dom inte hade släppt än och jag sa att "Nej, idag vill jag inte ha någon undersökning, eftersom min mens började i förrgår, men jag har bokat tid för att sätta in spiral om två veckor, så dom kollar stygnen då också, om dom inte försvunnit" min barnmorska tittade chockat på mig, började skratta och sa "men du sa ju att det aldrig går mer än två timmar mellan amningarna?" "Ja, det stämmer" "hahaha, men då kan det inte vara mensen som kommit, utan blödningarna måste bero på något annat" och jag sa "men det beror inte på något annat, det ÄR mensen som dragit igång, jag fick dessutom positivt på ett ägglossningstest för ungefär två veckor sedan" och så förklarade jag att mensen kom igång snabbt efter första barnet också, och barnmorskan börjar skratta nästan hysteriskt och säger "jaja, vi får väl se. Är det mens så kommer den om fyra veckor igen, men det har jag ju vääääldigt svårt att tro. Du får gärna ringa till mig sen när du inser att det inte är mens, så gör jag en undersökning på dig"
Det är så fruktansvärt att vissa barnmorskor inte vet att människors kroppar "läker" olika snabbt. Om sjukvården i Sverige kunde förstå att det inte finns något samband mellan amning och mens, så skulle kvinnor slippa tänka "men huuuur har jag kunnat bli gravid igen? Jag HELAMMAR ju!"
Inkompetens på hög nivå!