• Redaktör

GPS-övervakar du din familj?

Dagens Nyheter skriver att allt fler föräldrar väljer att använda sig av olika tjänster, ofta kopplade till mobilen, för att kunna se var deras barn/familjemedlemmar befinner sig.
    Vad tycker du om den här typer av tjänster? Är det en övervakning som kränker integriteten eller ökar den säkerheten för familjen?

Här kan du läsa artikeln.

Hälsningar Redaktionen

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?
  • Whitetrash86

programmet är ju bra, om någon skulle försvinna och inte svara i mobilen eller liknande, då kan det ju vara lätt att hitta personen.
    Men för att jag skulle bevaka mina barn och min man?! Nej, ALDRIG! 

• Mariohn

Jag vill gärna bli övervakad av min man när jag är ute och joggar i skogen på kvällarna. Det känns tryggt och bra och jag ser inget negativt alls med det. Jag ser inte heller något negativt med att hålla koll på vart barnen befinner sig.

• EvelinasSyster
    Redaktör skrev 2012-11-19 13:11:26 följande:
    Vad tycker du om den här typer av tjänster? Är det en övervakning som kränker integriteten eller ökar den säkerheten för familjen?
    Om man endast använder den när man kommit överens om det är det ingen kränkning. Börjar man följa familjemedlemmar via gps utan att de vet om det så är det absolut inte okej.

Inget jag gör och i dagsläget känns det främmande. Men vem vet hur det ser ut om några år.
  • Tealhawk

Skulle aldrig falla mig in att stalka någon via gps. Är man så paranoid att man måste följa deras minsta steg har man stora problem.

These are not the droids you're looking for
  • Mariohn
    Tealhawk skrev 2012-11-19 14:10:49 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att stalka någon via gps. Är man så paranoid att man måste följa deras minsta steg har man stora problem.
    Men va? Varför förutsätter du att någon gör det av paranoia? 
  • 2211

Ja när barnen blir äldre så skulle jag lätt göra det.

• Winterfell

Enda gången jag tycker övervakning är berättigat är när en person utgör en fara för sig själv, t ex dementa på fri fot eller tonåringar med psykiska problem eller självskadebetéende. 

Men alltså, nej, jag skulle verkligen inte övervaka min familj på det sättet.  

• läkarstudent

Ja, jag och min man "övervakar" varandra. Inte för säkerhetens skull eller något sådant, utan för att det är ett smidigt sätt att se var den andra befinner sig. När en av oss är på väg hem så får den andra t.ex ett meddelande som talar om det så att den kan börja med maten. Och tappar man bort varandra när man är på ett köpcentrum så behöver man inte stå och försöka förklara på telefon var man är. Jag är förvånad över resultatet faktisk, trodde de flesta gjorde så nu för tiden.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?