• Whitetrash86

GPS-övervakar du din familj?

programmet är ju bra, om någon skulle försvinna och inte svara i mobilen eller liknande, då kan det ju vara lätt att hitta personen.
    Men för att jag skulle bevaka mina barn och min man?! Nej, ALDRIG! 

• Whitetrash86
    Muslimah84 skrev 2012-11-20 07:41:28 följande:
    Ja, jag övervakar min son via gps. När det väl fungerar då, måste hitta en annan tjänst för det.
    Jag vill ha koll på vart han är och lätt kunna hitta honom om det är något. Min man vill att jag ska lägga till honom också så att jag kan se vart han är men än har jag faktiskt inte orkat göra det.
    men varför känner du behov av att övervaka honom? Litar du så lite på honom? Är det inte trevligare att ringa och fråga vart han är? Om inte annat så lär man ju barnen att dom kan säga sanningen och att man litar på dom..?
  • Whitetrash86
    Mariohn skrev 2012-11-20 10:46:11 följande:
    Men...Ah. Englas mammas problem var att Engla var opålitlig?
    mena inte att hopp på.. undrar bara vad det är dom ger folk ett så stort behov att att bevaka vart andra är genom Gps nu för tiden.
    Och det ända jag kan komma på, när det inte gäller SOS sammanhang, är att man inte känner att man kan lita på denne person. Vare sig den personen ifråga går att lita på eller ej.
  • Whitetrash86
    Mariohn skrev 2012-11-20 14:35:58 följande:
    Jaha oj. För mig är det fullkomligt självklart att föräldrar vet var deras barn håller hus. Det är inte integritetskränkande alls. Jag såg det snarare som en god säkerhetsåtgärd. Men detta förklarar varför så många småungar springer runt och vandaliserar på skolor och vårdcentraler sent på småtimmarna osv- Föräldrar tycker alltså inte att det är normalt att veta vart deras barn befinner sig? 

Jag litar på min man och vill inte övervaka honom. Den som ger sig på honom ångrar sig nog ganska fort. Jag däremot blev överfallen i somras under en joggingtur. Jag har sprungit samma runda i samma skog i 20 år. Plötsligt hände det alltså. Jag var helt skräckslagen och det blev höst innan jag vågade börja gå ut ensam igen. Nu tycker jag att det är jätteskönt att min man, hemifrån, kan ha koll på om jag skulle avvika från min vanliga runda.  
    Fast det behövdes ingen Gps för att veta vart jag eller mina 2 bröder befann sig när vi var tonåringar.. utan vi höll oss där vi sa att vi skulle hålla oss och gick vi utanför den så sa man till på ett eller annat sätt.
    Skulle aldrig kunna sätta mig och kolla om gps:en säger att min dotter är där hon sagt att hon ska vara.
    Så vad har hänt med att idag lära barnen att inte göra dumt, att hålla sig där dom sagt? Tillit från båda hållen?

Men det är ju inte riktigt samma sak. Där har du ju bett honom att hålla koll just för att det som hänt har hänt. Det är typ det samma som när jag jobba natt och gick genom centrum och uppför ett berg kl 01,30 på natten och pratade med min man hela tiden hem.

• Whitetrash86
    Muslimah84 skrev 2012-11-20 19:12:03 följande:

Jo, jag litar på min son men jag litar inte på att alla andra är schyssta. T.ex. så har han vid två tillfällen blivit jagad av några äldre killar som velat ta hans cykel. Han berättade först vid andra försöket.
    okey, men jag förstår fortfarande inte hur det skulle hjälpa att man övervakar genom gsp. Är det inte lättare/bättre att ringa om något händer?
    Du kan ju inte hjälpa mer när han väl blir jagad bara för att du ser att han kanske är någon annanstans än där han borde vara, eller han kanske är där under den tiden du inte tittar eller kollar man nonstop?
  • Whitetrash86
    Muslimah84 skrev 2012-11-20 19:37:55 följande:

Ibland går det inte att ringa. För mig är det helt enkelt en trygghet, har ingenting med att göra med hur mycket jag litar på min son. Jag kollar någon gång då och då.
    så egentligen hjälper det inte alls att kolla upp ens familjemedlemmar genom gps. Skulle det hända något så händer det ju oavsett man ser telefonens plats eller inte.
    Bara för att det står att han är på skolområdet så betyder det ju inte att han är fri från elakheter. Så där ger ju inte gps:en någon trygghet alls.

Ser bara att gps kan vara bra när personen är försvunnen eller om mobilen är borttappad/stulen. 
Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?