• Mariohn

GPS-övervakar du din familj?

Jag vill gärna bli övervakad av min man när jag är ute och joggar i skogen på kvällarna. Det känns tryggt och bra och jag ser inget negativt alls med det. Jag ser inte heller något negativt med att hålla koll på vart barnen befinner sig.

• Mariohn
    Tealhawk skrev 2012-11-19 14:10:49 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att stalka någon via gps. Är man så paranoid att man måste följa deras minsta steg har man stora problem.
    Men va? Varför förutsätter du att någon gör det av paranoia? 
  • Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 09:52:59 följande:
    men varför känner du behov av att övervaka honom? Litar du så lite på honom? Är det inte trevligare att ringa och fråga vart han är? Om inte annat så lär man ju barnen att dom kan säga sanningen och att man litar på dom..?
    Men...Ah. Englas mammas problem var att Engla var opålitlig?
  • Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 14:15:49 följande:
    mena inte att hopp på.. undrar bara vad det är dom ger folk ett så stort behov att att bevaka vart andra är genom Gps nu för tiden.
    Och det ända jag kan komma på, när det inte gäller SOS sammanhang, är att man inte känner att man kan lita på denne person. Vare sig den personen ifråga går att lita på eller ej.
    Jaha oj. För mig är det fullkomligt självklart att föräldrar vet var deras barn håller hus. Det är inte integritetskränkande alls. Jag såg det snarare som en god säkerhetsåtgärd. Men detta förklarar varför så många småungar springer runt och vandaliserar på skolor och vårdcentraler sent på småtimmarna osv- Föräldrar tycker alltså inte att det är normalt att veta vart deras barn befinner sig? 

Jag litar på min man och vill inte övervaka honom. Den som ger sig på honom ångrar sig nog ganska fort. Jag däremot blev överfallen i somras under en joggingtur. Jag har sprungit samma runda i samma skog i 20 år. Plötsligt hände det alltså. Jag var helt skräckslagen och det blev höst innan jag vågade börja gå ut ensam igen. Nu tycker jag att det är jätteskönt att min man, hemifrån, kan ha koll på om jag skulle avvika från min vanliga runda.  
  • Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 14:46:26 följande:
    Fast det behövdes ingen Gps för att veta vart jag eller mina 2 bröder befann sig när vi var tonåringar.. utan vi höll oss där vi sa att vi skulle hålla oss och gick vi utanför den så sa man till på ett eller annat sätt.
    Skulle aldrig kunna sätta mig och kolla om gps:en säger att min dotter är där hon sagt att hon ska vara.
    Så vad har hänt med att idag lära barnen att inte göra dumt, att hålla sig där dom sagt? Tillit från båda hållen?

Men det är ju inte riktigt samma sak. Där har du ju bett honom att hålla koll just för att det som hänt har hänt. Det är typ det samma som när jag jobba natt och gick genom centrum och uppför ett berg kl 01,30 på natten och pratade med min man hela tiden hem.

Ah. Nu tänkte jag på lite mindre barn om kanske är stora nog att gå ensamma till och från skolan eller mellan kompisar nära. 
  • Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 19:24:55 följande:
    okey, men jag förstår fortfarande inte hur det skulle hjälpa att man övervakar genom gsp. Är det inte lättare/bättre att ringa om något händer?
    Du kan ju inte hjälpa mer när han väl blir jagad bara för att du ser att han kanske är någon annanstans än där han borde vara, eller han kanske är där under den tiden du inte tittar eller kollar man nonstop?
    Men allvarligt. Förstår du på allvar inte att det inte går att ringa alla gånger? Jag tappade all respekt för dig nu. Ska jag dra upp Engla igen? Eller den tioåriga flickan som försvann förra veckan? Sicka stolpskott som inte bara ringde någon. Skärp dig nu tack. 

Det är inte fårga om att inte lita på eller skita i att uppfostra. Det är fråga om att ha möjlighet att lägga märke till om barnen avviker från den plats de bör befinna sig på ofrivilligt.  
Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?