• Redaktör

GPS-övervakar du din familj?

Dagens Nyheter skriver att allt fler föräldrar väljer att använda sig av olika tjänster, ofta kopplade till mobilen, för att kunna se var deras barn/familjemedlemmar befinner sig.
    Vad tycker du om den här typer av tjänster? Är det en övervakning som kränker integriteten eller ökar den säkerheten för familjen?

Här kan du läsa artikeln.

Hälsningar Redaktionen

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?
  • Muslimah84
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 09:52:59 följande:
    men varför känner du behov av att övervaka honom? Litar du så lite på honom? Är det inte trevligare att ringa och fråga vart han är? Om inte annat så lär man ju barnen att dom kan säga sanningen och att man litar på dom..?

Jo, jag litar på min son men jag litar inte på att alla andra är schyssta. T.ex. så har han vid två tillfällen blivit jagad av några äldre killar som velat ta hans cykel. Han berättade först vid andra försöket.
  • Whitetrash86
    Muslimah84 skrev 2012-11-20 19:12:03 följande:

Jo, jag litar på min son men jag litar inte på att alla andra är schyssta. T.ex. så har han vid två tillfällen blivit jagad av några äldre killar som velat ta hans cykel. Han berättade först vid andra försöket.
    okey, men jag förstår fortfarande inte hur det skulle hjälpa att man övervakar genom gsp. Är det inte lättare/bättre att ringa om något händer?
    Du kan ju inte hjälpa mer när han väl blir jagad bara för att du ser att han kanske är någon annanstans än där han borde vara, eller han kanske är där under den tiden du inte tittar eller kollar man nonstop?
  • Muslimah84
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 19:24:55 följande:
    okey, men jag förstår fortfarande inte hur det skulle hjälpa att man övervakar genom gsp. Är det inte lättare/bättre att ringa om något händer?

Du kan ju inte hjälpa mer när han väl blir jagad bara för att du ser att han kanske är någon annanstans än där han borde vara, eller han kansxke är där under den tiden du inte tittar eller kollar man nonstop?

Ibland går det inte att ringa. För mig är det helt enkelt en trygghet, har ingenting med att göra med hur mycket jag litar på min son. Jag kollar någon gång då och då.
  • Whitetrash86
    Muslimah84 skrev 2012-11-20 19:37:55 följande:

Ibland går det inte att ringa. För mig är det helt enkelt en trygghet, har ingenting med att göra med hur mycket jag litar på min son. Jag kollar någon gång då och då.
    så egentligen hjälper det inte alls att kolla upp ens familjemedlemmar genom gps. Skulle det hända något så händer det ju oavsett man ser telefonens plats eller inte.
    Bara för att det står att han är på skolområdet så betyder det ju inte att han är fri från elakheter. Så där ger ju inte gps:en någon trygghet alls.

Ser bara att gps kan vara bra när personen är försvunnen eller om mobilen är borttappad/stulen. 
  • Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 19:24:55 följande:
    Du kan ju inte hjälpa mer när han väl blir jagad bara för att du ser att han kanske är någon annanstans än där han borde vara, eller han kanske är där under den tiden du inte tittar eller kollar man nonstop?
    Men allvarligt. Förstår du på allvar inte att det inte går att ringa alla gånger? Jag tappade all respekt för dig nu. Ska jag dra upp Engla igen? Eller den tioåriga flickan som försvann förra veckan? Sicka stolpskott som inte bara ringde någon. Skärp dig nu tack. 

Det är inte fårga om att inte lita på eller skita i att uppfostra. Det är fråga om att ha möjlighet att lägga märke till om barnen avviker från den plats de bör befinna sig på ofrivilligt.  
  • Winterfell
    Mariohn skrev 2012-11-20 19:51:30 följande:
    Men allvarligt. Förstår du på allvar inte att det inte går att ringa alla gånger? Jag tappade all respekt för dig nu. Ska jag dra upp Engla igen? Eller den tioåriga flickan som försvann förra veckan? Sicka stolpskott som inte bara ringde någon. Skärp dig nu tack. 

Det är inte fårga om att inte lita på eller skita i att uppfostra. Det är fråga om att ha möjlighet att lägga märke till om barnen avviker från den plats de bör befinna sig på ofrivilligt.  
    Och därmed ändrar jag min ståndpunkt. Vid närmare eftertanke så är det ingen dum idé, vi lever i ett hårdare klimat än när man själv var yngre, och jag hade inte tagit med det i beräkningen.
    Jag kommer nog ha detta på barnen när de börjar röra sig ensamma mellan hem och skola, upp till tonåren någon gång. Därefter får man diskutera saken med dem. 
  • Muslimah84
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 19:47:26 följande:
    så egentligen hjälper det inte alls att kolla upp ens familjemedlemmar genom gps. Skulle det hända något så händer det ju oavsett man ser telefonens plats eller inte.
    Bara för att det står att han är på skolområdet så betyder det ju inte att han är fri från elakheter. Så där ger ju inte gps:en någon trygghet alls.

Ser bara att gps kan vara bra när personen är försvunnen eller om mobilen är borttappad/stulen. 
    Hade de lyckats sno hans cykel så jo då hade jag märkt det då det hade tagit mycket längre tid att ta sig från punkt a till b. På skolgården så är det personal jämt och det är deras jobb att se till att barnen är trygga.

Ja, men självklart så händer det saker oavsett om man gps-övervakar eller inte, men med gps så kan man upptäcka det snabbare och det gör att jag känner mig tryggare.

Det är andra tider i dag än när jag var liten. Lite intressant är det att Engla har tagits upp som exempel, då just hennes fall är en bidragande orsak till att jag och min man har valt detta. Hennes kropp hittades nära mitt barndomshem. Sen har vi några andra fall i närheten av mord, grov misshandel, förföljelse m.m. som gör att för mig är det ett mycket enkelt beslut.
  • Enter Sandman

Jag får nog lov att erkänna att jag skulle vilja, men får inte.
    Mina barn är 23 och 17, dom skulle definitivt finna det integritetskränkande. 
    Hade dom varit små dock då hade jag nog gjort det, i synnerhet på sonen som hade en tendens att trava iväg och försvinna, vilket gav hans mamma hjärtsnörp varenda gång. 
    Han har aspergers syndrom.

Däremot har vi funderat på att övervaka mig, jag är ofta ute i skogen och går offroad med hunden, långt ute i skogen och jag har noll lokalsinne, så det har hänt att jag hamnat där jag inte alls tänkt mig och fått en rejäl promenad tillbaka.
    Det skadar ju inte, men det hade kanske känts tryggt om åtminstone någon hade vetat vart jag var, när jag inte vet själv. Skrattande       

• lillamy1976
    Mariohn skrev 2012-11-20 19:51:30 följande:

Jag har en gps för mina barn idag från trygga föräldrar. Jag måste säga att om något skulle hända mina barn så finns det inte något gräns för hur mycket skydd jag kan ge dem, så jag förstår inte ens att några ens kan ifrågasätta om man vill ha en gps. Har ni ens barn ni som tycker det är att övervaka? Jag har lärt mig att en mobiltelefon spårar man, men om barnen har med sig en gps så behöver man inte hela tiden se vart de är. Om det däremot händer något så kan jag sätta på gpsen hemifrån och se var mina barn är. Jag övervakar inte mina barn hela tiden men de får ha med sig varsin gps när jag inte kan vara med dem. Tänk om nästa barn som råkar ut för något är just mitt!! 
  • Linablom

Hej! 
    Har ni hört om Trax? Det är en superliten GPS som man sätter på sitt barn eller tex. lägger i en ficka. Produkten är för barn mellan 2-7 år, som själva oftast inte vill försvinna från sina föräldrar heller.
    Denna GPS är kopplad till din egna smartphone, där du kan se riktning, hastighet och fall av ditt barn. Även sätta osynliga staket vid områden du inte vill att ditt barn ska passera utan ytterligare tillsyn.
    Se en film om produkten här:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Jag är med i en studentförening som heter Marknadsakademien på Stockholms Universitet. Vi ska hjälpa Trax att nå föräldrar inom sociala medier och forum för att kunna se hur de agerar på nätet, för att få en hint om hur de ska kunna marknadsföra sin produkt bättre. Svara därför gärna på vår snabba enkätundersäkning: https://www.surveymonkey.com/s/quickconsumersurvey

Känner du andra med barn i rätt åldersgrupp eller även har hund, dela gärna med dig av denna länk och denna information.

Tack på förhand. / Lina 

Svar på tråden GPS-övervakar du din familj?