• EMAS

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

Hej alla som kämpar!

Jag har hängt med lite på olika trådar om missfall och upprepade missfall. Själv har jag inget biologiskt barn och försöker få det nu. Snart ett år har gått sedan jag fick mitt första missfall och sedan dess har jag haft tre till, alltså fyra totalt.

Jag skulle vilja att vi här samlade alla idéer och förslag som vi kan komma på samt, om vi själva har testat dem, även skriver om hur det gått. Än så länge har jag provat följande:

Levaxin (jag hade lite förhöjt värde på sköldskörteln när jag gjorde en missfallsutredning)
    Trombyl (ska hindra tex små blodproppar)
    Progestoron (dessa ska jag "föra upp" två gånger om dagen när jag väl är gravid)
    Akupunktur (har precis börjat och vitsen är att förkorta min menscykel, men just nu verkar det bara ha förlängt den)
    Örter (något kinesiskt örtextrakt som jag ska ta varje dag under de första månaderna av akupunktur)

Detta är var jag provat, vad har ni provat? Jag skulle vilja prova Prednisolon men har inte hittat någon läkare som vill ge mig det. Ännu . Efter fyra missfall är jag beredd att prova lite vad som helst, känns det som...!

Sedan vore det ju förstås bra med ett forum där vi kan peppa varandra så mycket som möjligt!!!

• Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall
  • Pimpinellan

E-vitamin kan ev. hjälpa,aldrig skada i vart fall
    Fragmin/Innohep som är starkare och verkar annorlunda än Trombyl
    Sluta med kaffet helt. För mycket koffein kan orsaka m.f

• wickan11

Hade två missfall 2011, varav ett sent. Fick trombyl av en dr som lyssnade på allt jag hittat och läst om.
    Körde dessutom med starkaste d vitamin (hälsokostaffär) som också är känt att vara bra för oss med "för högt immunförsvar" och som vill ha bebis och haft upprepade missfall.
    nu har jag min bebis :))

• EMAS

Tack för svar, jag börjar bli lite utmattad av  hela situationen att aldrig få behålla en graviditet.

Pimpinellan, vet du varför E-vitamin ska vara bra?
    Wickan11 vad menar du med starkaste D-vitaminen från hälsokostaffär? Jag äter ett piller nu som ska innehålla många olika vitaminer (bla D) och folsyra, men det finns alltså någon "bättre"?

• Bambi2

Hej! Om dina m.f. beror på överaktivt immunförsvar kan förutom trombyl, prednisolon och D-vitamin även Intralipiddropp hjälpa. Till skillnad mot kortison eller andra immunsänkande medel, är Intralipid utan nackdelar och biverkningar. Jag har läst om kvinnor som har fått hjälp via Sophiahemmet för att ta sina intralipiddropp. Jag vet inte om man kan få hjälp med det från annat håll. Kruxet är ju att för att få diagnos och behandlingsplan måste man gå till privata kliniker utomlands. (Se tråden "Vi som snart är gravida efter behandling i Aten" eller nåt sånt).
    Du gör rätt i att höja Levaxinet (för gravida ska TSH ligga kring/under 1,0)
    För att veta vilken dos av D-vitamin du ska ta bör du ta ett blodprov för att veta ditt D-vitaminvärde, man kan ta allt från 400ie till 5000ie! Har du brist så kan du få det på recept. Kolla även olika b-vitaminer.
    Lycka till!

• Pimpinellan

E-vitamin bygger upp alla slemhinnor i kroppen och om det är enbart det som kan förhindra missfall eller även andra effekter vet jag inte,men jag äter det jämt. Börjat med d-vitamin också,12,5 -är det uq eller mg?

• Bambi2

Ang.D-vitamin verkar det som att det finns 2 olika sätt att ange styrkan. De receptbelagda anger alltid i "ie" och rek dos är från 400ie till 5000ie, så det är ett stort spann, beroende på hur stort behovet är.
    Ang. E-vitamin tror jag att det inte är bra att ligga för högt heller. Även om vitaminer kan verka bra. ju mer man har, så är det inte alltid fallet. Det är viktigt att ta blodprover, att säga till läkaren att man försöker bli gravid och har försökt ett bra tag. Sedan ska man även begära att få ut alla provresultat i handen.
    Dricker thé med färsk ingefära i, som beryktas ha så många gynnsamma effekter, inom så vitt skilda områden att man nästan blir lite skeptisk. Men det kan ju inte skada.
    Bidrottninggelé talar många om men personligen har jag aldrig varit så sjuk som under de 3 månader som jag tog det!! Jag hade även vaccinerat mig mot höstinfluensan och jag har någon egen teori om att mitt immunförsvar gick bersärkagång. Efter tre månader av feber och förkylningssymptom, fick jag en megakur med två olkia antibiotika och intralipid och blev långsamt bättre. Det här med immunförsvaret är en komplex fråga. Det är bra med ett stark immunförsvar men om immunförsvaret angriper den egna kroppen är det inte bra att ytterligare göra immunförsvaret mer aggressivt. Det som verkar nytt inom forskningen, är att det inte enbart är personer med uttalade autoimmuna sjukdommar, som kan ha dessa problem, men som sagt testerna görs inte i sverige. Dessutom verkar det som att Intralipid och D-vitamin stärker immunförsvaret men inte på ett sådant sätt att det blir överaktivt. Jag ska fråga min läkare om detta.
    Acetylsalicylsyra (typ magnecyl) ska ha antiinflammatorisk verkan och om man tolererar preparatet, kan man självbehandla ender några veckor. Men se upp; jag tog Aspirin i 1,5 månader för några år sedan, innan jag förstod att mina symptom inte berodde på förkylning utan allergi mot acetylsalicylsyra!

• EMAS

Bambi2, vad är intralipiddropp för något?
    Jag har fått min missfallsutredning på Sophiahemmet, men tycker inte att jag blev väl behandlad där. De gjorde vad de skulle men när väl standardtesterna var klara så ansåg de att de också var klara. Så mitt sista (fjärde) missfall fick jag med trombyl, progestoron  och levaxin. Läkaren på Sophia vill inte ge mig något annat som prednisolon, intralipiddropp eller något annat. Inte heller fick jag något tips på vad jag kan prova själv i form av vitaminer och sådant utan han sa bara att det är bara att bli gravid igen och hoppas på det bästa. Det känns ju sådär. Jag vill höja chansen att få behålla nästa graviditet och om då e- och dvitamin kan hjälpa vore det ju superbra. Jag har en känsla av att mitt immunförsvar är för bra, jag blir aldrig sjuk och har två autoimmuna sjukdomar, psoriasis i hårbotten samt en överkänslighet mot en massa mat och dryck, dock inte utvecklat allergi. Men inte heller detta togs på allvar på Sophia. Så nu känner jag mig lite beredd på att prova nästan lite vad som helst...!

• Bambi2

EMAS! Din psoriasis gör att du definitivt borde fundera på om det är ditt immunförsvar som är boven i dramat! Som sagt kan såklart progesteronnivåer och förhöjt TSH också ha orsakat dina missfall, och om du då är rel ung anser läkarna att du nog kommer bli gravid bara progesteronet och TSH ligger normalt. Tyvärr har jag inte hört om några läkare i Sverige som utreder autoimmunitet kopplat till missfall. Men det finns en jättebra tråd här "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" (vet inte hur jag ska länka, dessutom citerar jag alltid tråden fel). Många som har fått behndling av någon Dr.D i Aten har lyckats bli gravida efter flera missfall. Men det verkar vara dyrt! Men om man tror att det är detta som orsakar infetiliteten, antar jag att man tycker att det är värt det om man får "diagnos", behandling och ev. blir gravid. Jag förstår inte riktigt hur andra har lyckats få intralipid i Sverige med tanke på att de inte utreder autoimmunitet som fertilitetsproblem. Kanske kan man få hjälp om man har fått diagnos från utlandet och ordination av utländsk läkare. Ställ dessa frågor till de som genomgått behandlingen efter utredning i Aten! (Anledningen till att jag har fått Intralipid är en annan, jag har en annan sjukdom, IL verkar bara ha fördelar!).
    Får jag fråga vad ditt TSH-värde låg på?

• EMAS

Bambi2, hahaha, jo, ja, jag tycker jag är relativt ung, är 35 och fyller 36 om ett par veckor ... Idag är för övrigt årsdagen för mitt första missfall då vi dagen innan sett hjärtljud och läkaren sa till oss att det var högst osannolikt att vi nu skulle få missfall. Blä.

Nu när jag tar levaxin är värdet 1,7, innan var det på 3,4. Men jag fick alltså sista missfallet när jag redan börjar med levaxin. Hur går det för dig själv? I vilken "fas" i detta är du?

Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall