• EMAS

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

Hej alla som kämpar!

Jag har hängt med lite på olika trådar om missfall och upprepade missfall. Själv har jag inget biologiskt barn och försöker få det nu. Snart ett år har gått sedan jag fick mitt första missfall och sedan dess har jag haft tre till, alltså fyra totalt.

Jag skulle vilja att vi här samlade alla idéer och förslag som vi kan komma på samt, om vi själva har testat dem, även skriver om hur det gått. Än så länge har jag provat följande:

Levaxin (jag hade lite förhöjt värde på sköldskörteln när jag gjorde en missfallsutredning)
    Trombyl (ska hindra tex små blodproppar)
    Progestoron (dessa ska jag "föra upp" två gånger om dagen när jag väl är gravid)
    Akupunktur (har precis börjat och vitsen är att förkorta min menscykel, men just nu verkar det bara ha förlängt den)
    Örter (något kinesiskt örtextrakt som jag ska ta varje dag under de första månaderna av akupunktur)

Detta är var jag provat, vad har ni provat? Jag skulle vilja prova Prednisolon men har inte hittat någon läkare som vill ge mig det. Ännu . Efter fyra missfall är jag beredd att prova lite vad som helst, känns det som...!

Sedan vore det ju förstås bra med ett forum där vi kan peppa varandra så mycket som möjligt!!!

• Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall
  • che71
    EMAS skrev 2012-12-21 08:42:37 följande:
    Nu har jag börjat på akupunktur hos Marietta och dessutom ska vi ner till Borås och träffa läkaren Lennart som gör en studie på par med upprepade missfall. Nu bara måste det ju gå bra ! Inte för att jag är gravid ännu (vad jag vet) men jag har de bästa förutsättningarna, hoppas jag. Hur går det för er andra?!
    Härligt!!Glad

Var sätter de nålarna vid akupunktur för infertiltet/missfall?

Jag har fått akupunktur 3  ggr nu av sjukgymnast för min natt/morgon ryggvärk.

Min cykel är konstig...dag 33 idag (har ju haft en mens sen missfallet som var för 2 månader sen)
    testade negativt på grav test i måndags o har inte vågat testa mer...
    (I vanliga fall brukar min cykel vara mellan 23-27 dagar.)

ÄL stickorna var ju också konstiga så efter 1 veckas testande gav jag upp.
    Nu hoppas jag att det i alla fall blev en ovanligt sen ÄL.Drömmer
  • EMAS

Hej allihopa, igår blev det plus för mig igen, ska det nu fungera, femte gången gillt...? Jag hoppas det!

Jag har bara varit på akupunktur en gång där de får ge akupunktur även när man är gravid, jag har ingen riktig koll på var de sätter nålarna eller hur många, jag ska vara lite mer uppmärksam nästa gång .

Hur går det för er andra?! 

• che71
    EMAS skrev 2012-12-26 23:16:13 följande:
    Hej allihopa, igår blev det plus för mig igen, ska det nu fungera, femte gången gillt...? Jag hoppas det!

Jag har bara varit på akupunktur en gång där de får ge akupunktur även när man är gravid, jag har ingen riktig koll på var de sätter nålarna eller hur många, jag ska vara lite mer uppmärksam nästa gång .

Hur går det för er andra?! 

Grattis!!SkålGlad
    Då håller vi tummarna hårt nu.

Jag fick mens på dag 35 på Lillejulaftonskväll, så lång cykel har det aldrig varit.
  • EMAS

Tack så mycket! Jag ska också hålla lite tummar, förjäkla tråkigt att man, efter så upprepade missfall inte kan glädjas åt en ny graviditet, men det är väl fler än jag som känner så, får jag tro...

När jag började med akupunktur så hade jag också en extremt lång menscykel. Men månaden efter så fick jag ju plus, så nu håller jag tummarna för dig

• idape

Hej tjejer!

Hur går det för er?!
    jag har nu haft tre tidiga missfall på ett halvår!! 
    2 i v 4-5 och ett i v 8. Ska nu kolla upp mig.
    Förstår inte vad detta kan bero på. Det är så himla tråkigt och jobbigt när alla andra runt omkring en ska ha barn.
    Känns som värdefull tid bara går till spillo. Fyller 32 i år.
    Hoppas det går bra för er!! 

• che71
    idape skrev 2013-01-12 11:15:47 följande:
    Hej tjejer!

Hur går det för er?!
    jag har nu haft tre tidiga missfall på ett halvår!! 
    2 i v 4-5 och ett i v 8. Ska nu kolla upp mig.
    Förstår inte vad detta kan bero på. Det är så himla tråkigt och jobbigt när alla andra runt omkring en ska ha barn.
    Känns som värdefull tid bara går till spillo. Fyller 32 i år.
    Hoppas det går bra för er!! 
    Hej!
    Beklagar dina missfall.
    Jag har haft 4 missfall på de 2½ år vi försökt.
    i v 5, v 11 (där VUL några veckor innan visat tickande litet hjärta), v 9 o nu sist i v 5
    Inga barn sen innan.

missfallsutredningen visade på APC resistens så jag fick ta blodförtunnande sprutor sist men det blev ändå missfall

Nu har jag tagit Pergotime igen, för att hjälpa ÄL
    (6 kuren sen oktober 2011, 1:a fick vi inte försöka pga 3 äggblåsor,
     2:a trotsade vi läkaren o på o de resterande är på eget bevåg....på 3 av de har jag blivit gravid, så på alla utom 1 där vi inte försökte o 1 som förmodligen var för nära efter ett missfall har jag blivit gravid)
    Är nu på ÄL+6 o hoppas så att det ska bli plus o gå hela vägen denna gång!!
    Är så trött på att leva i väntan o längtan...
  • idape

Tack för ditt svar!!
    Skönt att ha fler som känner likadant att prata med.
    Jag ska gå privat och kolla upp mig på torsdag. Känns då skönt att veta om det är nåt fel el inte.
    Tror man kan slappna av mer sen. Nu är man ju helt säker på att det kommer gå illa nästa gång igen.
    Hur långt tid tog det att få svar på blodprov och sånt? Behöver pojkvännen följa med då första gången eller kan han lämna blodprov sen? Jag tänkte nämnligen bara kolla upp mig själv först.
    Men tar det lång tid få reda på om nåt är fel med kromosomerna oss emellan? 

• che71
    idape skrev 2013-01-12 11:45:07 följande:
    Tack för ditt svar!!
    Skönt att ha fler som känner likadant att prata med.
    Jag ska gå privat och kolla upp mig på torsdag. Känns då skönt att veta om det är nåt fel el inte.
    Tror man kan slappna av mer sen. Nu är man ju helt säker på att det kommer gå illa nästa gång igen.
    Hur långt tid tog det att få svar på blodprov och sånt? Behöver pojkvännen följa med då första gången eller kan han lämna blodprov sen? Jag tänkte nämnligen bara kolla upp mig själv först.
    Men tar det lång tid få reda på om nåt är fel med kromosomerna oss emellan? 
    Först skrev läkaren på KK akut vid 3:e missfallet remiss till RMC som har missfallsutredning o jag tror att det bara någon vecka eller 2 senare fanns blodprovsremiss till mig med posten.
    Jag fick lämna 9 rör blod.
    Sen fick vi tid 4 veckor senare hos en läkare där vi var bägge o hon gjorde VUL o berättade om APC resistensen.
    Så skickade hon oss på kromosomblodprov bägge två samma dag som besöket. Det fick vi svar på telefon efter 4-5 veckor.
    Nu efter 4:e missfallet skyller hon allt på min ålder o vill inte utreda mer eller ge tex progesteron eller andra mediciner.Obestämd
    Men innan det sista missfallet lät hon lite hoppfull o sa att jag såg ung ut o att Mamma fick barn vid 42 var positivt i fertilitetssammanhang.
  • idape

Får man fråga hur gammal du är?
    Min släktings tjej är 37 och blev med barn med en gång!! Dock äter hon trombyl eller något sådant sedan innan då hon har två barn med en annan man sen många år tillbaks.
    Men jag menar kan hon på första försöket så ska det väl gå även om man får försöka länge!!
    Sjukvården är så himla kall när det gäller detta tycker jag så jag väljer att gå privat. Fick tid en vecka efter.
    9 blodprovsrör??!!?!? Jag kommer att dö!!!! Svimmar på ett för tusan!!
    Så himla tråkigt när man inte får hjälp. Dom måste väl göra allt tycker man för att hjälpa på alla sätt och vis. I af försöka eller bara visa att dom försöker tror jag ger hopp.
    Kräv att dom ska göra mer!! Eller gå privat och välj själv som jag.

• che71
    idape skrev 2013-01-12 12:12:33 följande:
    Får man fråga hur gammal du är?
    Min släktings tjej är 37 och blev med barn med en gång!! Dock äter hon trombyl eller något sådant sedan innan då hon har två barn med en annan man sen många år tillbaks.
    Men jag menar kan hon på första försöket så ska det väl gå även om man får försöka länge!!
    Sjukvården är så himla kall när det gäller detta tycker jag så jag väljer att gå privat. Fick tid en vecka efter.
    9 blodprovsrör??!!?!? Jag kommer att dö!!!! Svimmar på ett för tusan!!
    Så himla tråkigt när man inte får hjälp. Dom måste väl göra allt tycker man för att hjälpa på alla sätt och vis. I af försöka eller bara visa att dom försöker tror jag ger hopp.
    Kräv att dom ska göra mer!! Eller gå privat och välj själv som jag.

41 år nu o fyllde 39 precis när vi började försöka med ÄL tester varje månad (vi har varit ihop i 3 år o innan dess levde jag i ett förhållande i 10 år där killen inte ville ha barn)

Första graviditeten blev efter bara 4 månader men efter det missfallet tog det  1 år o det var då jag sökte hjälp privat o fick Pergotime.
    Jag har provat trombyl också, i somras innan missfall nr 3 (på eget bevåg efter tips här på FL)
    o nu tar jag det också efter ÄL.
Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall