Galenpanna: Säger läkarna att det är psykisk orsak till ert uteblivna plus? Det var det konstigaste jag har hört på länge av någon inom branschen! Men inte kan det väl vara mer en idiot till läkare som säger det i så fall? Skulle det vara så "enkelt" som psykisk orsak så är det ju enkelt att fixa det: semester, varva ner, massage, yoga, pilates, meditation, kurator och liknande, och vips så är man gravid! Varför skulle landstingen lägga ner en massa pengar på IVF: er om lösningen vore så enkel? Det är ju inte direkt så att landstingen har stora överskott! Och det är konstigt att kvinnor blir gravida trots att de lever under hot, i krigstider, vid våldtäkt osv osv. Du får ursäkta, jag har svårt att tro på den anledningen! Då tror jag absolut inte att vårt senaste IVF skulle ha lyckats då jag mådde inte alls bra då. Bland annat så började jag med behandlingen när min man var på tre veckor lång tjänsteresa. Samma dag han åkte fick jag hög feber, frossa och mer eller mindre sängliggande. Samtidigt så hade jag ju dottern att ta hand om, jag var ny på jobbet, ett jobb som jag inte trivdes alls med, jag vaknade med ont i magen varje vardag som jag skulle till jobbet, stressad över allt nytt jag skulle lära mig på nya jobbet, stressad över de långa dagarna som dottern fick vara på förskolan, stressad för att jag inte hann med, stressad för att jag blev sjuk mitt i allt... Men vi lyckades, och vi har även tre ägg i frysen...
Tyvärr har jag ingen statistik för lyckade IVF för de som man inte har hittat några fel på, men logiskt borde den statistiken vara högre än den jag nämnde innan, att 66-67% av alla par som gör tre försök lyckas. Och då i denna beräknin så är även de med svårare problem, med små möjligheter att lyckas, medräknade.