-
På andra försöket. Trots många ägg var de inte av så bra kvalitet så då blev det inget till frysen och ett tillbaka. Andra gången fick jag ett tillbaka och tre till frysen. Jag har glömt mycket men om du vill veta mer om hur det var för mig så kolla på min blogg, drommaravsilver.wordpress.com. Det är ungefär ett år sedan vi gjorde andra försöket (så att du slipper leta och slipper läsa om hur livet blev sedan). Jag har även märkt de flesta av dom inläggen med just "IVF".M och M skrev 2014-09-16 11:33:40 följande:På vilket försök lyckades ni?
-
Jag tror att många har på eftermiddagen, då äggplock har jag för mig brukar vara på morgonen och förmiddagen (för att stämma med ägglossningssprutan som tas exakt 36 timmar innan plock).M och M skrev 2014-09-20 16:29:21 följande:
Är det någon speciell tid kliniker brukar ha för återinföring?
-
Nej, det får man inte, inte vid sekundär barnlöshet där det redan finns gemensamma barn sedan tidigare! Se www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Behandling/Provrorsbefruktning-IVF/MoM11 skrev 2014-09-23 06:24:04 följande:
I Göteborg kan man få hjälp med ivf även vid sekundär barnlöshet om man är under 35 och har försökt i 2 år.
-
Vet de om att ni har gemensamt barn för annars vet jag inte varför du har fått den informationen? Eller kan de ha missat ett "inte" i brevet för annars har både mina läkare som jag träffade under vår IVF-/utrednings-karusell fel, liksom de av mina vänner och bekanta som är/har varit mitt i det hela? Plus att de på Sahlgrenska har skrivit fel på sin egen hemsida som dessutom uppdaterats i år. Vore jag du så skulle jag kontakta dom snarast och kolla upp det hela så att du inte går med några falska förhoppningar. Och är det så att du har rätt och jag har fel så är det ju bra att påtala för dom att ändra på sin hemsida, jag är rätt säker på att vi är många som har gemensamma barn sedan tidigare och som skulle vilja ha syskon till dessa.MoM11 skrev 2014-09-23 23:24:10 följande:
Då har jag fått brev från Sahlgrenska med falsk info i så fall.
-
Lycka till M och M
-
Jag har för mig att jag har läst att det är ca 30% chans att lyckas på varje IVF och 70% chans på tre försök.M och M skrev 2014-10-02 17:07:41 följande:
Jag får för mig att många misslyckas med sin första ivf, varför är det så?
-
Millan: Jag gjorde först en IVF med långa protokollet, fick tillbaka ett men inga till frysen. Vid andra försöket för ett år sedan så testade vi korta och fick då ett tillbaka och tre till frysen. Och nu har jag en 3 månaders sovandes i sin vagn! Hoppas att ni får liknande resultat! Just det ja, vid första försöket befruktades hälften på "vanligt" vis och hälften med ICSI, både gav lika bra resultat. Till andra försöket var det därför tänkt att man bara skulle köra vanligt, men spermiekvaliteten var så dålig att de gjorde ICSI på samtliga.
-
Kikar in här och kollar hur det går för er. Vad tråkigt med misslyckades ivf-försök! M o m, du vet väl att hormonerna vid ivf ofta rubbar kroppens egna hormoner så det kan ta några cykler innan de går till det "normala"? Särskilt första cykeln blir ofta rubbad. Jag tror inte att jag träffat någon med misslyckad ivf som inte fått det
-
Fru Karlsson: Hur var det, har ni fått bekräftelse på att det är fel på din man? I så fall, hur kommer det sig att du får hjälp att förstärka din ägglossning? Om inte, ta inga förhastade beslut, det är ändå så att i ungefär 1/3 av fallen där ett par inte lyckas bli gravida så hittar man inte några fel hos varken mannen eller kvinnan.
Sedan så undrar jag vad som ingick i den utredning som du gjorde? FSH? AMH? Test av din immunitet? I vårt fall så såg ju allt bra ut hos mig vid utredningen men sedan betalade jag extra för att få AMH kollad och då visade sig det ligga alldeles för lågt, dvs mina äggreserver var för dåliga för att vi själva skulle lyckas.
Vad det gäller immunitetsdelen så är det inget som brukar kollas här i Sverige men däremot utomlands. Om du kollar runt här på FL så hittar du en tråd (minst) om just det och där folk åker till Grekland för att få hjälp. Kanske är jag helt ute och cyklar men det är lite tråkigt att läsa att du funderar på att gå ifrån din sambo innan det verkligen är konstaterat att det är hans fel att ni inte lyckas -
Och just det, har han tagit några kosttillskott? Jag vet flera män, däribland min, som fått fler och bättre spermier efter att ha tagit tillskott av bla zink och det i högre doser än vad vanliga multivitaminer innehåller.
-
Jag tror att jag har länkat till denna sida innan, men den är verkligen bra med mycket bra info som är värd att läsa både en och två gånger: www.fertilitetsguiden.com
-
Ni har inte kollat köerna privat? Vi gjorde vår landstingsbetalda utredning på Nordic ivf. Då var kön på tre månader. Hade vi valt att betala utredningen helt själva hade vi kunnat påbörja den redan veckan efter att jag kontaktade dom. Sahlgrenska kollade jag aldrig upp ens då jag trodde inte att man kunde få någon utredning via landstinget om man hade gemensamma barn sedan tidigareGweny skrev 2014-12-03 17:57:01 följande:
En som jag är med i en IVF-tråd med för Sahlgrenska, hade ringt in idag och dem sa att det just nu är 5,5 månads väntetid.... suck! Hoppas den är mindre när våran tur kommer. Ska även ställa upp oss på kort varsel-kön.
-
Utredningen kan ni göra på annan klinik även om själva ivf:en görs på Sahlgrenska
-
I och med att de inte har hittat några fel på er så kan ni ju trots allt lyckas själva, även om det känns otroligt med tanke på hur länge ni har försökt. Kanske har ni något "fel" som läkarna inte kollar upp här i Sverige, tex med immunsystemet, kanske inte. Jag hoppas i alla fall att ni, liksom alla andra här inne ska få era efterlängtade bebisar/syskon till de barn ni redan harFru Karlsson skrev 2014-12-08 11:35:58 följande:Tack:) Men för att vi ska lyckas behöver vi också ivf och det kommer inte vara möjligt för oss så här slutar nog vår resa och försök:(
-
Fru Karlsson: Hur tänkte du nu med det du skrev om Chasing Dreams och det hon skriver i sin blogg? Varför ska hon behöva skämmas för det hon skriver där? Nu har jag inte läst hennes blogg och vet därmed inte vad det står där, men det är hennes blogg och hon ska väl få skriva vad hon vill där? För det första så skriver du ju själv att du "bara hade morgonillamåendet". Nu vet jag inte hur hon har det men utifrån det jag förstår av din text så har hon värre än bara på morgonen. Varför skulle hon inte få beklaga sig över det? För att hon har kunnat göra ivf men det kan/får inte du? Tycker du så även i andra frågor, att bara för att du inte får/kan/lyckas med något ska ingen annan heller få det? Eller anser du i allmänhet att de som gör ivf, på egen eller på landstingets bekostnad inte ska få beklaga sig alls över eventuella graviditetskrämpor i hänsyn mot de som inte får/kan? Vart går i så fall gränsen för var och när man får beklaga sig i ditt tycke i så fall? Är det ok att beklaga sig över bieffekter vid en ivf? Tex vid en överstimulering? Havandeskapsförgiftning i en ivf graviditet? Missfall? Inga ägg alls? Inga spermier? Allvarligt sjuka barn med missbildningar etc hos barn som blivit till mha ivf? Och hur är det med de som inte behöver ta till ivf utan lyckas själva men råkar ut för dessa saker? Får de beklaga sig?
Som någon annan redan skrev, det finns alltid någon som har det värre. Många är de tex som tycker att alla vi som är eller har varit med i denna tråden inte skulle få gnälla, vi har ju redan barn sedan tidigare, de har ju ingen. Men vi tycker ju att vi har "rätt" att klaga!
Jag tycker att det låter väldigt vettigt av dig att ta en paus från allt. Det verkar som du själv inser behovet. Jag föreslår även att du söker hjälp och försöker få samtalsstöd för att lära dig kunna hantera dina känslor över era problem att få till ett syskon. Gör det för din skull, men även för den familj du har. Jag hoppas att du snart mår bättre och själv ser hur dumt det är att känna så dum avundsjuka och ilska som du visade med ditt inlägg. För som sagt var, det finns alltid någon som har det värre. Försök se till dom. I ditt fall se till de som inte lyckats med ens ett första barn. Vill du se det från den vinkeln kan jag tipsa om min vän JZ79:s blogg. Hon har dåliga äggreserver och dåliga ägg så de fick gå över till äggdonation. Men hennes mans spermier är inte heller bra så nu verkar deras hopp vara kombinationen sperma och äggdonation... -
Glömde lägga in hennes bloggadress, jz79.wordpress.com
Det ger kanske lite perspektiv -
Bara för att man har mens så behöver man inte ha ägglossning så vore jag du skulle jag ifrågasätta om det är rätt läkare du går till... Och även om man har ägglossning så är det mycket annat som kan vara fel. Som ämnesomsättningen, AMH och äggreserverna, äggkvaliteten, mannens spermier etc.bruksortsbo skrev 2015-08-17 21:18:21 följande:
Jag är 28 år. Enligt läkaren har jag ägglossning eftersom jag har mens?
Känner av ägglossning rätt tydligt (värk, pms). Han kollade mina "värden" och främst prolaktinnivåerna eftersom jag kan klämma ut grön vätska ur ena bröstet. Inte fått något plus än....