• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Åh! Idag fick vi tid till vårt första läkarbesök inför vår IVF/ICSI. Den 8:e februari ska vi få träffa vår behandlande läkare för första gången!

• Maramina

Smellycat, är denna blandning något som någon tipsat dig om eller som du läst om, eller är det något som du själv testat dig fram till efter att ha läst runt lite? Och vad är det i dessa som gör att det är bra i fertilitetssynpunkt? Jag har nämligen inte hittat så mycket om dom sakerna när jag letat på nätet så jag är lite nyfiken och vill alltid kolla upp källan till information och om den känns trovärdig eller ej (som ingenjör/naturvetare är jag källkritisk till tusen)

Jag har ett länktips som fanns med i den broschyr om IVF och fertilitet som vi fick från fertilitetsmottagningen i samband med att vi fick våra resultat från proverna:

fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php

• Maramina
    smellycat1 skrev 2013-01-25 15:02:12 följande:
    Läste fertilitetsguiden, inte helt olik hälsokost mumbo-jumbot ändå. Har hittat en annan sida som verkar relativt rimlig, www.zarahssida.se/blog.php&print=1

Jag håller med angående mycket, men en hel del finns ändå vetenskapliga bevis för, som tex att zink kan ge mannen bättre spermier. Men då gäller det ju att man också har behov av att öka mängden i kroppen så att man inte tar något som gör en sjuk för att det blir för mycket av ämnet.
  • Maramina

Välkommen hit Punk Angel! Då har vi försökt ungefär lika länge!

Nu längtar jag till måndag då min läkare tycker att det är ok att köra på med vår IVF trots att mitt TSH har stigit till 3,6. Tycker hon att det är ok så kommer jag börja spraya på torsdag och så blir det förhoppningsvis äggplock 4-5 veckor senare!

• Maramina

Vi tog alla prover i december, spolning direkt efter julhelgerna och så direkt efter spolningen, samma dag fick vi resultaten. Kan tillägga att vi gått privat, om än landstingsbetald. IVF:en blir istället helt privat då vi inte får hjälp av landstinget pga att bi redan har dottern.

• Maramina

Spolningen behöver inte alls kännas mycket! Jag tyckte att det knappt kändes obehagligt ens, förutom kust själva situationen, att man ligger där med benen i ställningen och så någon som håller på där nere på en

• Maramina

Jag beklagar verkligen Fröken Frågvis! Jag förstår att du känner dig uppgiven nu, men du ska se att snart har du ett frö som kommit för att stanna! Jag försöker sända all styrka jag kan till dig!

Själv så känner jag mig också uppgiven. Jag skulle enligt planen ha börjat spraya imorgon inför vår i IVF men då jag känt mina typiska symptom för att ämnesomsättningen är ur balans så togs ett blodprov när vi var in till kliniken för ett par veckor sedan, och mycket riktigt, mitt TSH låg för högt. Så nu skjuts det hela minst en månad, kanske tom mer. Helt beroende på hur fort vi får balans på skiten

• Maramina
    Fröken Frågvis skrev 2013-02-20 20:52:36 följande:
    Tack för pepp! Beklagar att det strular för dig också. Vad beror dina ämnenomsättningsproblem på? Vad får du för symtom? Kan du medicinera så att värdena stabiliseras? Hoppas du snart mår bättre och får komma igång med din Ivf!

Jag har hypotyreos sedan mer än tio år tillbaka och har medicinerat lika länge och med undantag av graviditeten med dottern(då brukar personer med hypotyreos få öka på sin medicindos, så även jag) så har jag legat stabilt ända sedan vi lyckades hitta rätt dos då när det hel upptäcktes (det tog någon månad). Under det senaste året har den dock hoppat en del. I maj hade jag låga 0,0005, fick minska medicindosen med 0,25 ug och hade vid nästa blodprov, i september 3,2. I december när vi gjorde utredningen hade jag 2,1 och så nu 3,6. Då har jag haft samma dos sedan sänkningen i maj och fram tills nu när vi har fått höja dosen igen. Varför det har blivit så vet jag inte. Kan väl tillägga att bra värden för gravida och de som vill bli gravida är mellan 0,1 och 2,0.

Mina symptom är dels några av de vanligare så som viktuppgång (vilket jag dock inte hade denna gången men jag har inte heller gått ner trots att jag börjat träna 2-4 ggr i veckan jämfört med ungen träning alls och jag äter likadant som tidigare), håravfall, extremt torr hud och även torra ögon och slemhinnor, matthet men även de ovanligare symptomen med smärtor i muskler och leder, men främst under fötterna plus att fötterna lätt "somnar" helt utan anledning.
  • Maramina

Vad spännande Punk Angel! Jag håller tummarna för att du är gravid och inte skengravid eller annat dumt!

För mig så går hoppet upp och ner hela tiden. Jag har den här månaden allmänt, av någon okänd anledning, haft väldigt stort hopp om att vi skulle ha lyckats den här gången. Men så sjönk tempen på ÄL+11/BIM-3 alternativt ÄL+9/BIM-5 och var sänkt under två dagar för att idag höjas igen. Så då steg hoppet igen. Tills jag idag var på toa och torkade mig och det var lite blod på pappret. Då försvann hoppet igen, trots att det inte kommit något mer. Och för att det inte kommit något mer så börjar hoppet återigen växa. Suck, att det ska vara så upp och ner!!!!

• Maramina
    Punk Angel skrev 2013-02-27 22:16:28 följande:
    Usch jag känner igen mig så väl i din beskrivning, man pendlar verkligen mellan hopp och förtvivlan vissa stunder. Men jag håller tummarna för att blödningen var något positivt Det kan inte har varit en nidblödning?

Själv vågar jag knappt tänka på vad gravtestet kommer att visa på fredag, vill inte bygga upp någon förväntning så jag försöker att fokusera på annat istället. Vet det tusan om jag ens kommer att våga titta på testet, bara tanken ger mig ångest just nu. Vill så gärna men vågar inte hoppas. För jag vet precis hur klumpen i magen kommer att komma tillbaka om testet visar neg. Så jag måste bara nollställa mig och sysselsätta mig som tusan i morgon så att det äntligen blir fredag morgon.

Kan, kan det ju. Därför som hoppet börjat gry igen. Temperaturändringen kan ju varit en implantationsdip, men det dom gör mig skeptisk till det är att det var två dagar på raken jag hade det. Sedan kom ju det där blodet samma dag som temperaturen gick upp igen och just den biten skulle ju kunna tyda på att ett befruktat ägg skulle ha fäst. Men jag vet inte. Det går verkligen upp och ner hela tiden. Detta är ju ändå 19:e försöket. 12:e efter missfallet. Och hade det inte varit så att mitt TSH och ämnesomsättning krånglade skulle jag hållt på och sprayat nu för att förbereda kroppen för IVF.

Ja, ja. Endast tiden kan utvisa om det lyckats eller inte. Det blir nog nytt test imorgon. Ska träffa f d kollegor imorgon kväll för en middag och då skulle de mig reagera om jag inte drack något. Fast jag får väl hitta på något. Min magkatarr tex. Den känner de ju till. Men ändå. Det vore skönt att veta definitivt. Samtidigt så är det bra om mensen, om den nu ska komma, kommer tidigast på lördag för då hinner jag garanterat få mina labbsvar på TSH:t i tid för att kunna börja spraya på dag 21 i cykeln. Kommer den idag eller imorgon blir det lite knappt med tid, men det kan gå. Då får jag veta svaren på dag 20 om jag har räknat rätt...
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?