• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Hoppas att det var en nidblödning! Fast samtidigt, om det var det så borde väl de symptom du känt inte ge dig så starka symptom som du har?

Min mens kom igår. Så nu är det till att hoppas att ämnesomsättningen är ok om tre veckor så att jag kan börja spraya och sedan köra ivf

• Maramina
    Punk Angel skrev 2013-03-02 19:11:50 följande:
    Falskt alarm, det var tydligen mensen. Men konstigt nog tog det 15 timmar innan den kom i gång på riktigt.

Men yrseln är kvar så den beror tydligen på något annat, så det blir till att boka ett läkarbesök nästa vecka.

Jag håller tummarna för att din ämnesomsättning är ok så ni kan göra ert ivf. Är nyfiken, får ni bekosta det själva?

Det får nämligen vi göra iom att vi redan har ett barn sen tidigare (fick jag höra av gyn), har hört att ett ivf ska gå på ca 50 000 kr, men vet inte riktigt om det stämmer. Men om det gör det så är det en galen summa! Då är det inte säkert att vi kommer kunna göra ett ivf om det går så långt för oss. Då kanske vi får fortsätta att vara tacksamma för vår fina friska son och nöja oss med att bara vara föräldrar till honom.

Vi har också ett barn sedan innan så vi får också bekosta det själva. 50000 kr låter dyrt tycker jag! Det brukar ligga på mellan 25000 kr och 35000 kr tycker jag ha mig sett när jag har kollat runt, plus kostnaden för medicinerna, men de går på högkostnadsskyddet så det blir aldrig mer än 2200kr per år. På "vår" klinik kostar ett försök 29000kr men vi har, trots att mitt AMH ligger under deras gräns för tre-försöks-paket, fått tillstånd att köpa just det och den kostar 57000kr för just tre försök. Många kliniker har paketlösningar, det kan ksnske vara värt att kolla på också!

Sedan om man har en bra arbetsgivare kan man göra bruttolöneavdrag vilket medför att man kan få det hela 30-50 % billigare. Men då måste man berätta om sina planer för arbetsgivaren och denna måste godkänna det hela. Tyvärr så kan vi inte utnyttja den förmånen då jag är för tillfället arbetslös och min mans arbetsgivare går inte med på att göra bruttolöneavdrag för IVF Så det kan vara en sak värd för er att kolla upp i alla fall!

De flesta kliniker har samarbete med långivare med mycket förmånliga lån med låga räntor, kanske det skulle kunna vara en lösning om det gick så långt för er?
  • Maramina
    jamka skrev 2013-03-17 14:48:57 följande:
    Jag tänker också söka hjälp privat men åren går och jag vet inte om jag orkar genomgå ivf. :( Ibland tänker jag att min son aldrig ska få något syskon. Vad jobbigt när det inte vill ta sig naturligt:(

En utredning behöver ju nödvändigtvis inte behöva leda till IVF. Det kan ju vara något så enkelt tex som att du behöver ta Levaxin för att ämnesomsättningen inte riktigt är som den ska. Så du har inte funderat på att i alla fall göra en utredning för att se om det är något som ät lätt att fixa till?
  • Maramina

JIPPIIII! Jag var på kliniken i måndags och tog nya prover på ämnesomsättningen. Idag fick jag resultaten - de var bra! Vet dock inte vad den låg på men nu var det grönt ljus för att börja spraya! Så redan imorgon börjar jag min nedreglering med hjälp av två sprut av Synarela morgon och kväll och om två veckor blir det provtagning för att se om jag är nedreglerad och kan börja ta sprutorna inför IVF

• Maramina
    Elisabet7101 skrev 2013-04-02 22:46:52 följande:
    Hej jag försöker också med syskom men jag har 2pojkar och vill så jättegärna ha en liten tös men går bra med en pojke till.Väntar nu för att se om mensen kommer igång idag men än så länge inget och det är jättebra.Imorgon blir det isåfall bim+1 och väntar nog någon dag till för att testa,törs inte ifall jag får negativt.

Välkommen hit!
    Punk Angel skrev 2013-04-04 21:32:36 följande:
    27/5 ska vi ha vårt första besök hos privatkliniken som nu tar över vår utredning. Då har vi försökt i nästan två år, trodde inte att vi skulle behöva hålla på så här. Sonen klarade vi på egen hand efter 9 mån försök. Nu vågar jag knappt hoppas på ett syskon längre, just nu känner jag mer sorg än hopp. Men vi får se om privatkliniken kan hjälpa oss. Men jag vågar inte hoppas på nåt.

Vad spännande! Det är lite som för oss då, dottern blev till på 7:e försöket och nu efter 20 försök på ett syskon så har det fortfarande inte blivit någon bebis. Men vi har ju vår utredning gjord och dagens blodprov visade att två veckors sprayande så är jag nedreglerad och ikväll är min första spruta! Du ska se att även ni kommer att få ett syskon även om vägen dit är krokigare och längre än vad man hade trott från början
  • Maramina

Ampin: I vårt fall så är det så plus att jag har dåliga äggreserver. Ska ni nu gå vidare till IVF och ICSI?

• Maramina

Jo, jag började med sprutorna, Gonal F i torsdags och ska in och ta blodprov på tisdag och på fredag är det dags för ultraljud. Då får vi se hur mina äggstockar har reagerat och om det har blivit några äggblåsor och i så fall hur många och hur stora, utifrån det bestäms äggplock. I de första fall kör man sprutor i ca 10 dagar så jag gissar på att det blir äggplock (om det blivit några ägg att plocka ut) i början av näst, nästa vecka.

Vad det gäller våra värden så hat jag inte riktigt koll på annat än AMH: t som låg på 0,6

• Maramina
    Ampin skrev 2013-04-07 21:41:05 följande:
    Vad spännande! Ok, så då är det det "långa" protokollet som ni kör då, har det funkat ok hittills tycker du? Hur mår man liksom (undrar en frågvis )? Har ni förresten köpt något paket med flera behandlingar? Håller tummarna så för att det ska gå hela vägen för er!! Vet du förresten hur pass "dålig" din mans spermiekvalitet var, blir det IVF eller ICSI?

Ja, det är det långa (den körs alltid när kvinnan har lågt AMH) och vi har lyckats få till ett paket med tre försök trots att min AMH är lägre än vad klinikens gräns för paketet ligger på. Jag skriver om det plus en massa annat i mitt liv i min "terapeut", min blogg som du hittar här:

drommaravsilver.wordpress.com/
  • Maramina

Hur går det för er tjejer? I onsdags var jag på äggplock och de fick ut 14 ägg. 5 av dessa befruktades, en fick jag tillbaka i fredags och övriga har vuxit till dig till idag. Imorgon borde jag få veta om det blev något till frysen... Så idag är jag på ruvardag 5

• Maramina

Fröken Frågvis; Hur många pergokurer är det du ska köra? Om inte det fungerar, är IVF nästa steg då?

Ampin: Men! Vad sjukt jobbigt! Finns det inte möjlighet att få göra det någon annanstans? Om inte, du har inte funderat på att söka på annan ort? Vilka konstiga regler de har, att man ska ringa på mensens första dag! Jag tycker att har man koll på sin mens så kan man boka in det redan innan mensen kommit. Men vad vet jag...

Vad det gäller mig och vår behandling så är jag konstigt nog inte så nervös. Känner mer att det blir som det blir. Lyckas vi inte den här gången så har vi två försök till på oss. Skulle det inte hå vägen då har jag förlikat mig med det. Sedan så vet jag ju att det egentligen inte är bästa läget just nu att få syskon med tanke på att jag är arbetslös. Samtidigt vill/kan vi ju inte vänta i evigheter dels pga mitt AMH, dels för att vi inte blir yngre.

Dosen Gonal-F var föresten oförändrad genom hela behandlingen. Och på ultraljudet syntes 11 äggblåsor. Och jag som bara hade förväntat mig ett fåtal...

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?