Punk Angel skrev 2013-03-02 19:11:50 följande:
Falskt alarm, det var tydligen mensen. Men konstigt nog tog det 15 timmar innan den kom i gång på riktigt.
Men yrseln är kvar så den beror tydligen på något annat, så det blir till att boka ett läkarbesök nästa vecka.
Jag håller tummarna för att din ämnesomsättning är ok så ni kan göra ert ivf. Är nyfiken, får ni bekosta det själva?
Det får nämligen vi göra iom att vi redan har ett barn sen tidigare (fick jag höra av gyn), har hört att ett ivf ska gå på ca 50 000 kr, men vet inte riktigt om det stämmer. Men om det gör det så är det en galen summa! Då är det inte säkert att vi kommer kunna göra ett ivf om det går så långt för oss. Då kanske vi får fortsätta att vara tacksamma för vår fina friska son och nöja oss med att bara vara föräldrar till honom.
Vi har också ett barn sedan innan så vi får också bekosta det själva. 50000 kr låter dyrt tycker jag! Det brukar ligga på mellan 25000 kr och 35000 kr tycker jag ha mig sett när jag har kollat runt, plus kostnaden för medicinerna, men de går på högkostnadsskyddet så det blir aldrig mer än 2200kr per år. På "vår" klinik kostar ett försök 29000kr men vi har, trots att mitt AMH ligger under deras gräns för tre-försöks-paket, fått tillstånd att köpa just det och den kostar 57000kr för just tre försök. Många kliniker har paketlösningar, det kan ksnske vara värt att kolla på också!
Sedan om man har en bra arbetsgivare kan man göra bruttolöneavdrag vilket medför att man kan få det hela 30-50 % billigare. Men då måste man berätta om sina planer för arbetsgivaren och denna måste godkänna det hela. Tyvärr så kan vi inte utnyttja den förmånen då jag är för tillfället arbetslös och min mans arbetsgivare går inte med på att göra bruttolöneavdrag för IVF
Så det kan vara en sak värd för er att kolla upp i alla fall!
De flesta kliniker har samarbete med långivare med mycket förmånliga lån med låga räntor, kanske det skulle kunna vara en lösning om det gick så långt för er?