• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Minimalou skrev 2013-05-23 23:44:26 följande:
    Å en till fråga, det är alltså flera gånger man gör akupunktur, en behandling är inte bara en gång?

Det är flera gånger. Om man går till en som håller på med den kinesiska varianten så kan det vara svårt att säga hur många behandlingar det är som krävs. Går man till "vanlig" så brukar de ofta säga runt 10 behandlingar
  • Maramina

Hur kan syre vara skadligt för spermierna? Jag menar, när man gör en utredning/IVF kan mannen ta sitt spermieprov på kliniken eller hemma, förutsatt att provet kommer till kliniken inom en timme. Och även om man har provet i en burk så utsätts den ju för syre dels när satsen sprutar ner i burken, dels så blir det ju lyft/syre kvar i burken när man försluter burken. Förutsatt att burken inte är jätteliten och satsen enorm...

Visst är det oromantiskt med att bara ha sex för att man hoppas bli gravid, och än mer att kvinnan är den som gör allt jobbet, eller mannen heller för den delen. Personligen tycker jag att inseminering är ännu mer oromantiskt och avtändande än att den ena gör "allt jobbet". Det skulle bli alltför kliniskt. Dessutom med inseminering måste ju mannen ändå bli upphetsad för att kunna ge sitt bidrag och då tycker jag att det är trevligt att kunna ge honom den glädjen. För åtminstone hos oss tycker min man att det är betydligt trevligare att vi gör det tillsammans än bara ett kliniskt handtralla. Särskilt som man inte bör ta hjälp av saliv eller munnen (alltså att kvinnan suger av) tå det kan fungera spermiedödande

• Maramina

Sedan så behöver man ju inte göra det flera gånger per dag, det räcker ned en gång varannan dag. I alla fall enligt de läkare vi har träffat på vår klinik

• Maramina
    M och M skrev 2013-05-26 21:33:22 följande:
    Under vilka dagar i månaden kör ni med regelbunden mens på ca 28 dagar? Sex vrannan dag mellan dag 7-15 eller dag 8-16 borde väl räcka va tycker ni inte?

Det beror på om man har regelbunden cykel och hur lång den cykeln. Har man bra koll på när ungefär ägglossningen borde vara så behöver man inte hålla på så många dagar i sträck. Jag har rätt regelbunden cykel på 28 +/- 2 dagar och både när jag tempat och använt ägglossningstester har ÄL varit på dag 14. Så då brukar vi åtminstone få till det dag 10, 12, 14 och 16, dvs fyra "måste sex" i månaden. Men det blir sällan så många "måste" då vi har lyckats hålla lusten vid liv och lyckas få till det ändå, mycket tack vare att min sexlust ökar enormt dagarna innan ÄL. Några gånger har det inte blivit något pga sjukdom (läs magsjuka) men annars så har det fungerat bra. Har lusten vid något tillfälle sviktat har Preseed (glidmedel dom till skillnad mot de flesta andra liknande produkterna inte är negativa för spermiern) varit bra att ta till för att göra det skönare.
  • Maramina
    moderlig skrev 2013-05-30 09:20:47 följande:
    ÅH så spännande..! Kommer du gå full hormonbehandling eller vad man nu säger? Haha kände själv att jag blev babblig där. Menar progtest. Har för mig att det värdet kan tyda på över(lr under)stimulerad sköldkörtel eller struma vilket i sin tur påverkar infertilitet.. men detta har du säkert bättre koll på:) (Alltså har ngt konstigt illamående som kommer på tidiga timmar när jag ligger ned. )

Just den kopplingen har jag aldrig hört talas om men jag är ju inte expert Däremot så har jag lite koll på ämnesomsättningsproblematik då jag själv har det. Ska du inte kolla TSH direkt? För den kan ju vara fel även om progesteronet är ok
  • Maramina

Mammamia: De flesta får alltid svagt utslag på sina test och denna kan variera en del under månaden. Det är endast när teststrecket är starkare än kontrollstrecket som man verkligen kan säga att man troligtvis haft ägglossning.

• Maramina

Blää. Idag var sista dagen som mensen kunde komma för att vi skulle kunna köra IVF innan semestrarna, men icke. Nu är den fem dagar sen och både mens och positivt gravtest tycks vara långt borta Tydligen är det rätt vanligt att första "riktiga" mensen efter misslyckad IVF blir sen. Så tidigast den sista juli kan jag börja med sprutorna, men det är ju förutsatt att mensen kommer max tre dagar tidigare. Så i augusti borde jag i alla fall kunna börja spruta igen. Förutsatt att vi inte lyckats själva innan dess, vilket chansen är liten att vi kommer att göra. Det betyder att vi kommer att ha passerat två år försök vid det laget. Nu vill jag bara få våra sista försök avklarade, jag vill gå vidare med mitt liv. Antingen som blivande tvåbarnsmamma alternativt som en nöjd mamma till en dotter och nöjd med det. Jag vill ju lägga min energi på annat än att stå stilla och trampa och aldrig komma ett endaste steg framåt!

• Maramina
    M och M skrev 2013-06-04 19:33:18 följande:
    Hm hoppas det går vägen!!! Ja det känns verkligen som man står fast i livet och stampar. Rebusen "Vad är det so går och går men aldrig kommer till dörren" har fått en helt ny innebörd... :-P

Är det inte så typiskt, idag på eftermiddagen kom mensen. Om den ändå skulle vara sen kunde den väl ändå ha väntat en dag till, i alla fall? Om den hade kommit ett dygn tidigare, ja, om den hade kommit bara 16-17 timmar tidigare så hade vi fått köra på nu med behandlingen. Nu får vi istället vänta två månader.
  • Maramina

Dels så stänger de för semester snart, dels så får man inte börja behandlingen på en onsdag. Vet inte riktigt varför, men misstänker att det är för att inte riskera att äggplock alternativt återinförandet blir på helgen.

Men jag får tänka positivt. Jag är ju arbetslös just nu och företagen gör ett sista ryck nu inför semestrarna och nu kan jag helt till 100% fokusera på de intervjuer jag har blivit kallad till och jag behöver inte oroa mig för att behandlingen ska på något vis påverka mig negativt under intervjuerna. Men jag måste säga att det känns rent ut sagt, ursäkta språket, för d-ligt! Det handlar ju om så futtigt få timmar!

• Maramina
    Ampin skrev 2013-06-05 19:25:58 följande:
    Neeej vad störigt! Att det ska handla om bara timmar, vad är oddsen?!! Men du får precis som du säger försöka se det positivt, du kommer vara dig själv under intervjuerna och få en sommar "ledig" från hormonbehandlingar...

Eller hur! Men en sak som är positivt, i nästa vecka har jag tre (!) jobbintervjuer inbokade, en första intervju och två där jag träffar företaget för andra gången. Om mensen hade kommit tidigare så skulle jag varit mitt inne i behandlingen och mått Gud vet hur. Nu är jag istället hormonfri (inte helt, men i alla fall inga extra tillagda) och mår förhoppningsvis tipp topp och briljerar förhoppningsvis rejält så att jag lyckas i alla fall ro hem ett av jobben.
    mammamia78 skrev 2013-06-05 09:26:46 följande:
    Tror jag fått mensen, men smärtan är lite annorlunda mot för hur den brukar vara vid mens för mig. Kraftigare och blodflödet känns mindre, mer ljusrött blod utan så mycket klumpar i som det brukar (ursäkta detaljer).

Är det mensen trots allt eller kan det vara en graviditetsblödning? Anledningen att jag undrar är för den inte brukar komma tidigare som den gjorde nu... och smärtan var lite annorlunda, magen är sjukt svullen och det gjorde ont när jag gick förut till affären och tillbaka varje steg ömmade magen.

Det kan vara vilket som. En blödning trots graviditet kan se så olika ut. Det kan vara en sådan blödning. Det kan vara ett tidigt missfall eller så är det bara en helt vanlig mens, men lite annorlunda mot dom du brukar ha. Om du inte redan har gjort det så ta ett test. Det är det enda som kan ge dig svar på din fråga
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?