Mens efter skrapning? Orolig för sammanväxning i livmodern
Hej!
Är i desperat behov av era erfarenheter vid skrapning=) Jag har under det senaste året haft 2 missfall, missfall i juni i v. 7 och det senaste i oktober i v. 11. Jag blev skrapad i oktober. Jag blödde endast 1 dag efter skrapningen och min ägglossning kom prick 2 veckor efter skrapningen. Vad skönt tänkte jag, nu har allt blivit normalt efter missfallet....
Exakt 2 veckor efter ägglossningen fick jag "sparsam men" i form av bruna/rosa flytningar som varade i 5 dagar till och från. Behövde knappt trosskydd. Under tiden fick jag väldigt ont i magen. Kändes som att den svullnade upp och det ilade och smärtade samtidigt. Detta varade ca 1 dag. Under tiden kunde jag knappt göra nr 2 för det gick inte att "trycka på" (ursäkta detaljen...) Sen slutade flytningarna efter 5 dagar. Blev såklart orolig men tänkte att det kan ju vara lite knas efter skrapningen. Men sen hände samma ska igen... Ägglossning regelbunden, exakt 2 veckor efter första bruna flytningen och sen "sparsam mens" på utsatt tid. Fick vanlig mensvärk i början som avtog i samma smärta som sist. Nu börjar jag bli riktigt orolig så jag ringer till KK och får komma på underöskning.
Igår var jag på undersökning och underläkaren förklarar att det säkert beror på att slemhinnan inte hunnit växa till sig ordentligt efter skrapningen, men hon kan inte förklara vad smärtan beror på. Hon gör VUL och konstaterar att allt ser normalt ut. 3 mm slemhinna med vätska runt (4 mm med vätskan inräknad), var på dag 8 i cykeln. Hon menar att jag haft ägglossning med tanke på den regelbundna mensen samt att jag fick positivt äl-test båda cyklarna och menar att sammanväxningar efter skrapning är extremt ovanligt och man gör inte hysteroskopi när mensen endast krånglat i några månader. Hon vill att jag avvkatar minst 2 cyklar till för att se ifall jag får mer riklig mens och smärtorna försvinner.
Jag har redan självdiagnostiserat mig; jag tror att jag fått sammanväxning i livmodern efter skrapning kallat "Ashermans syndrom" Men ingen skulle bli gladare än jag om det visat sig att det inte är det!
Hur var er mens efter skrapningen? Var den regelbunden men sparsam (trots att ni haft ägglossning)? Har någon haft mycket smärta under mensen och den vart sparsam? Då vi såå gärna vill bli gravid efter missfallen, skulle det kännas snopet om jag haft sammanväxningar alla månader. Vet att man kan bli gravid med sammanväxningar men det ökar risken för missfall, och den risken vill vi inte ta med tanke på att vi redan haft 2. Det här året har verkligen varit ett pissår för oss! Vi får hoppas att 2013 blir ett bättre år=)
Snälla, kom med era erfarenheter! Börjar bli så less på allt googlande och väntande på att mensen ska komma igång på riktigt innan vi får en ordentlig utredning...=)