• Anonym (Orolig)

Ögonkontakt fyra månaders bebis

Jag är nog världens oroligaste men jag behöver er hjälp. Är så orolig för min dotter som jag upplever undviker min blick... Hon är 4,5 månad nu. Tyckte hon tog bättre kontakt förut då man kunde "konversa" med henne på golvet och hon svarade tillbaka. Nu är hon ganska tyst. Har börjat greppa sak och kan sen en månad tillbaka vända rygg till mage. Det som oroar mig är att hon så flyktigt tittar på mig. Pratar jag med henne tittar hon snabbt på mig, ler lite samtidigt som hon viker undan med blicken. Ibland tittar hon inte på mig alls :(. Ler mot pappan när han kommer hem från jobbet, iakttar sina syskon ler ibland men inte alltid. Syskonen var mer aktiva i sin ögonkontakt vid denna ålder. Kan det variera så här och ändå vara normalt???? Mycket tacksam för svar och andras erfarenheter!

• Svar på tråden Ögonkontakt fyra månaders bebis
  • Anonym (Barnpsykolog)

Jag tycker att du ska ta upp detta med BVC. Bebisar vill ha en relation med sina föräldrar. Ibland sker saker omedvetet eller ej, som gör att samspelet störs. Det finns goda chanser att reparera relationen om ni får hjälp i ett tidigt skede.

• Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar. Vi har en tid snart till bvc så jag ska ta upp det då. Är bara så orolig fram tills dess och tänker mycket på vad det kan vara, om det är något konstigt eller om det är normalt att de i perioder inte söker lika mycket ögonkontakt??? Någon med erfarenheter?

• Anonym (Anonym)

Gammal tråd men försöker. Jag upplever samma sak med vår snart 5-månaders och har gjort i ca 1-2 v. Hur har det gått för er ts? Får ni mer kontakt nu eller finns det misstankar om t.ex. autism? 

• Anonym (Birger)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-09 07:56:05 följande:

Gammal tråd men försöker. Jag upplever samma sak med vår snart 5-månaders och har gjort i ca 1-2 v. Hur har det gått för er ts? Får ni mer kontakt nu eller finns det misstankar om t.ex. autism? 

Hur har det gått för er?
Svar på tråden Ögonkontakt fyra månaders bebis