• Ninnie

Sex igen?

Jag födde en dotter den 27 december 14  dagar över tiden. Men det gick fort när det väl satte igång 5 timmar efter första värken var hon ute. Men jag fick sys på operation med ryggbedövning för att jag fick en del bristningar. Efteråt fick jag en infektion int ei livmodern men de fick klippa upp några stygn för att få ut varet. Nu är jag rädd för att ha sex igen :( Min första dotter födde jag med kejsarsnitt. När har ni andra som fått sys ganska mycket haft sex igen och hur ska man göra för att våga ha sex igen? Jag är rädd att det ska göra så ont.

• Svar på tråden Sex igen?
  • skogsvitter

Men det har ju gått jättekort tid ännu! Vanligast är ju att man väntar åtminstone de ca 2 månaderna tills man varit på efterkontroll, om man inte verkligen verkligen känner att allt är som vanligt och man verkligen vill ha sex väldigt tidigt. Jag tycker alltså att du minst ska vänta i två månader, göra efterkontrollen som brukar ske någon gång mellan 8-12 veckor efter förlossningen och då kan du prata lite med dem där också om du fortfarande känner dig orolig.

Tillägger att jag väntade 2 mån med båda mina och då sydde jag ändå ingenting andra gången men det är mycket annat som jag tycker att man hellre kan fokusera på när man just fått en ny bebis, som amning och att bebisen får en bra start.

• Ninnie

Ja än är inte jag så sugen på sex. Ska prata lite om det på efterkontrollen ska få träffa läkaren som sydde mig tog en timme att bli färdig. Men jag hoppas sexlivet kan återuppstå om ett tag Flört

• Smulan 89

Jag blev sydd en hel del på operation efter min första son. Gick över 14 dagar och han vägde 4220 g. Vi hade sex efter 5 veckor. Andra sonen (gick över 11 dagar och vägde 3620 g) blev bara något stygn och sex igen efter 13 dagar.
    Var inte på efterkontroll någon av gångerna. Kändes onödigt att gå dit när allt känns bra. 

• skogsvitter

Vill bara säga att det inte är storleken på bebisen som avgör om man får sy eller inte. Jag fick sy efter ena dottern som bara vägde 2600 och var 3 veckor tidig.

Sen är det dumt att säga att efterkontrollen är onödig bara för att det känns bra, de flesta tycker det känns bra efter 2-3 månader men man går ändå dit. Det är ett rutinbesök och man kollar tex även blodvärden och blodtryck vilket är sådant som man inte direkt kan bedöma själv. Man får också kolla upp vilken förmåga man har att knipa (då över 22 procent får långvariga problem med ansträngningsinkontinens kan det vara värt att kolla upp så att man verkligen kniper rätt) och får information om hur man gör knipövningar på rätt sätt samt vikten av att göra dem.

De allra flesta nyförlösta går nu för tiden på en sådan här efterkontroll. Men visst, man kan ju också säga att det är onödigt att gå till tandläkaren, eller ta bebisen till BVC eller gå till MVC över huvudtaget när man är gravid. Om man menar att förebyggande åtgärder är onödiga.

• Ninnie

Min dotter vägde 4000 g men hon kom för fort med axlarna därför sprack jag så mycket. Jag har svårt med knipövningarna tycker vet inte om jag kniper rätt.

Svar på tråden Sex igen?