• Morsan utan koll

Mens efter förlossningen?

Jag fick barn nr 2 i januari.
    Har för 6 år sedan fått diagnosen PCO-S men ändå fått 2 barn i spontana graviditeter.

Barn nr 2 kom till trots ingen mens det året (5 månader).

Fick mens den 24 februari. Med mensont och normal blödning.

Nu lyser mensen med sin frånvaro. Normalt att mensen inte kommer igång normalt direkt efter förlossningen?

Orolig av två orsaker. Ett; rädslan att va gravid igen.
    Två; har jag fortfarande pco-s som jävlas med mig?

• Svar på tråden Mens efter förlossningen?
  • Ellie

Det är helt normalt att det tar tid innan mensen är igång. Ammar du? Då kan det ta upp till ett år. För mig tog det ca 9 månader innan jag fick mens igen, och då har jag helammat till ca 6 månader, och därefter ammar jag nattetid ca 3 gånger och 3-4 gånger per dag. Med ersättning brukar det ofta ta mellan 6 veckor till 3 månader efter förlossningen.

• Morsan utan koll

Ammar inte. Bara nojig varför den inte kommer nu andra gången men kanske tar tid innan den blir regelbunden?

• rockaroll

Det kan ta några månader ändå. Du har fortfarande så mycket hormoner i kroppen.

• planen

Fick barn i november, fick första mensen i januari men nu har februari o mars gått och ingen mens igen.. E de normalt att få en mens sen att de slutar igen? Jag ammar men får ont i magen varje månad runt samma datum o tror mensen e påväg med den kommer aldrig så funderar på att kolla med gyn.. Hoppas de e som folk skriver här att de e vanligt men känns konstigt med magsmärtor varje månad o endast mens under januari..

Svar på tråden Mens efter förlossningen?