• Lufsan

Är den japanska anime-kulturen farlig?

Anonym (meme) skrev 2013-04-01 21:49:34 följande:
    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-02 21:26:21 följande:
    Han i videon är deras lärare...
    Det är TECKNAT= inte på riktigt!
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-02 23:57:51 följande:
    Med andra ord kan man visa vad som helst bara för att det är tecknat - eller??!
    Ja det kan jag faktiskt tycka. Det är klart att vissa saker inte känns okej eller äckligt. Men i en tecknad serie/film blir INGEN utnyttjad eller kränkt, därav är det helt okej att rita figurer som gör massa knäppa äckliga saker med varandra. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-03 13:11:42 följande:
    Okej. Där tycker vi olika. Men seriöst, vad får man ut av att titta på sånt egentligen? Och tror du inte det finns äckelmän som sitter och tittar på det och fantiserar om att det är på riktigt? Som kanske får inspiration till att göra liknande saker i verkligheten? Och tror du inte, att även om de är tecknade, så finns ett visst budskap i serierna? Och att budskapet i sig kan vara skadligt, även om ingen fysisk person kommer till skada i serien eftersom den är tecknad. Och budskapet är att kvinnan ska ses som ett sexobjekt. Samma budskap dominerar i all kultur: filmer, musikvideos, dataspel, osv.
    Det är klart det finn. Men ingen kommer till skada. Jag tror inte att en tecknad serie är farligre än någons egen fantasi. Den tecknade filmen kan inte förväntas ta ansvar för hur folk tolkar dess "budskap". I så fall är viss musik och vissa böcker också skadliga. Ska vi förbjuda dessa också? Jag tycker att det är astrist att det är stereotypa bilder av kvinnan och mannen som finns i media, men jag tror inte att lösningen finns i förbud. Och jag tror att filmer med mera speglar hur vi som samhälle ser på t.ex. mannen och kvinnan. Därav är lösningen att förändra vårt sätt att tänka så kommer media följa med. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-03 15:27:23 följande:
    Men varför måste man uppmuntra folk till att fantisera om kvinnoförnedring, pedofili etc? Jag håller med om att man inte kan förbjuda allt, men det är läskigt att toleransnivån bara höjs hela tiden. Sen undrar jag fortfarande vad man får ut av att titta på sånt, oavsett hur tillåtet det är.
    Vad folk får ut av att titta på sånt vet jag inte, det får de själva förklara. Men jag tycker inte man kan bestämma vad folk ska teckna precis som man inte kan bestämma vad folk ska tänka. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-03 15:27:23 följande:
    Men varför måste man uppmuntra folk till att fantisera om kvinnoförnedring, pedofili etc? Jag håller med om att man inte kan förbjuda allt, men det är läskigt att toleransnivån bara höjs hela tiden. Sen undrar jag fortfarande vad man får ut av att titta på sånt, oavsett hur tillåtet det är.
    Och så fall kan vi prata om hur hemskt det är att man i filmer som går på svenkbio uppmuntras till mord, våldtäkt, massmord, rasism, kvinnoförtryck, terrorism. med mera. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-03 23:03:09 följande:
    Ja, men jag tycker faktiskt att det också är rätt hemskt. Bara för att jag reagerade på klippet som TS länkade till betyder det inte att jag tycker att allt annat är ok. ;)
    Men tycker du själv att det känns logiskt eller ens görbart att förbjuda allt det. Vad är okej att visa? Om vi skriver en bok om en mamma som hatar sitt barn, då uppmuntrar vi ju i så fall andra att hata sina barn så den går BORT. Då skriver vi istället en roman om förvirrad tonårstjej som prövar olika droger, men då kommer ju alla börja pröva droger så den går BORT. Och så vidare. 
    Då är det alltså bara tillåtet att berätta historier om roliga mysiga saker, som bara är positiva och inte kan tolkas på något negativt sett. Vad roligt det ska bli att läsa böcker/ manga, se filmer/serier, läsa tidningar med mera i din värld!  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?