• Anonym

Är den japanska anime-kulturen farlig?

Det finns mycket skit i Japan som vi i Sverige oftast slipper se. Men med globalisering kommer kulturer närmare varandra, och då är det frågan om vilka som är direkt farliga och skadliga.

Ta en titt på denna video mellan 19:00-21:00:

Denna serie finns även på svenska, den har alltså fått säljas här (den är ganska gammal, typ drygt 10 år, men iaf). Det som händer i videon är att en lärare smiskar sina kvinnliga högstadieelever på rumpan, klär sedan av dem till trosorna och tar foton på dem. Ingen i Sverige kan försvara ett sådant beteende, och det man ser blir man påverkad av.

Denna serie heter GTO och är snarare en regel än ett undantag då det gäller japansk anime-kultur. Så försök inte påstå att detta är en tillfällighet, för liknande scener finns överallt.

Det handlar om perversa gubbar som gör tonårsflickor till sexsymboler och behandlar dem på ett extremt antifeministiskt sätt. I Norge är det nu på G med en lag som ska förbjuda antifeministiska uttalanden, men sådan här dynga från Japan kan påverka vårt svenska samhälle i fel riktning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?
  • Anonym

Finns det tecknat där kvinnor förnedrar män?

• Anonym
    Anonym (meme) skrev 2013-04-01 21:49:34 följande:
    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.
    GTO är inte hentai, inte ens i närheten. GTO var jättepopulär när det begav sig och manga såldes helt öppet till barn och ungdomar i Sverige översatt till svenska. Så jo, svenska barn har visst läst det där. Scenen i animen är hämtad från mangan.

Vad tror du en mainstream-serie som GTO skickar för signaler till svenska barn och ungdomar? Det är fritt fram att förnedra tonårsflickor för det är ju bara på skoj?

Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-02 04:56:52 följande:
    Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
    Håller med!
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-01 22:54:04 följande:
    Det finns ju både bra och dåliga saker i alla kulturer. Om vi tittar på den amerikanska kulturen, som vi ju är lite mera vana vid, så finns ju mycket som är galet. Till exempel att de har dödsstraff i flera stater, att de glatt blandar religion och politik, att de producerar filmer och dataspel som förhärligar våld och objektifierar kvinnor, och så vidare. Betyder det att den amerikanska kulturen är farlig för våra ungdomar? Det var det säkert många som tyckte på 50-talet. På samma sätt finns det människor som blir upprörda av den japanska kulturen idag, för det är något "nytt" som vi inte är vana vid. Det är den gamla generationens uppgift att förfäras över ungdomskulturen.
    Har TS skrivit att han/hon tycker att det här som du nämner är bra? Bara för att han/hon tycker att den japanska kulturen är farlig, betyder det att han/hon tycker att den amerikanska är bra eller bättre??

För övrigt håller jag med TS, jag kollade inte hela klippet men just mellan 19:00 - 21:00, och jag tycker det är helt sjukt, oavsett om serien är avsedd för barn eller vuxna. Varför i helvete måste det alltid vara kvinnan som blir utsatt?????????? Kolla tex hur kvinnliga karaktärer ser ut i dataspel, med trådsmal midja och stora silikonpattar, urringat osv, jag själv spelar LoL tex, skulle man klä sig så om man ska ut i krig i verkligheten? Nu är det visserligen bara fantasy och allt måste inte vara så verklighetstroget, men varför måste kvinnan alltid framställas som ett sexobjekt för att tillfredsställa männens sjuka fantasier??????????????????????????????? Kan man göra vad som helst för att sedan skylla på att det är ju "bara ett spel", det är "bara tecknat", osv osv, alltid "bara" och "bara", men samtidigt är det också alltid bara kvinnor som förlöjligas!!!!!!!!!!!!!! Om detta inte stämmer, så vill jag ha tips på spel eller serier, tecknade eller vanliga, där män förnedras!!!! För jag vill spela sånt och titta på sånt som en motvikt till allt annat som man matas med så fort man öppnar datorn eller spelar ett spel!

Det är väl fan inte konstigt att man blir manshatare för varför tror alla män att kvinnor finns till för deras skull??????????????????? Alla kvinnor borde bli lesbiska så får männen sitta ensamma vid datorn och runka till tecknade japanska småflickor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-02 14:14:55 följande:
    Har TS skrivit att han/hon tycker att det här som du nämner är bra? Bara för att han/hon tycker att den japanska kulturen är farlig, betyder det att han/hon tycker att den amerikanska är bra eller bättre??

För övrigt håller jag med TS, jag kollade inte hela klippet men just mellan 19:00 - 21:00, och jag tycker det är helt sjukt, oavsett om serien är avsedd för barn eller vuxna. Varför i helvete måste det alltid vara kvinnan som blir utsatt?????????? Kolla tex hur kvinnliga karaktärer ser ut i dataspel, med trådsmal midja och stora silikonpattar, urringat osv, jag själv spelar LoL tex, skulle man klä sig så om man ska ut i krig i verkligheten? Nu är det visserligen bara fantasy och allt måste inte vara så verklighetstroget, men varför måste kvinnan alltid framställas som ett sexobjekt för att tillfredsställa männens sjuka fantasier??????????????????????????????? Kan man göra vad som helst för att sedan skylla på att det är ju "bara ett spel", det är "bara tecknat", osv osv, alltid "bara" och "bara", men samtidigt är det också alltid bara kvinnor som förlöjligas!!!!!!!!!!!!!! Om detta inte stämmer, så vill jag ha tips på spel eller serier, tecknade eller vanliga, där män förnedras!!!! För jag vill spela sånt och titta på sånt som en motvikt till allt annat som man matas med så fort man öppnar datorn eller spelar ett spel!

Det är väl fan inte konstigt att man blir manshatare för varför tror alla män att kvinnor finns till för deras skull??????????????????? Alla kvinnor borde bli lesbiska så får männen sitta ensamma vid datorn och runka till tecknade japanska småflickor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   
    Tjejerna som fick smisk i videon hade förnedrat en svag kille genom att klä av honom naken och satt trosor på hans huvud och sedan fotat honom och sparat fysiska bilder. Visst, det är hemskt och tjejerna var inte snälla, men det finns fortfarande ingen ursäkt för att en LÄRARE ska bete sig på det sättet som skedde 19:00-21:00.
  • Anonym
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-02 17:41:34 följande:
    Då är det väl tur att ingen lärare har betet sig på det viset.
    Han i videon är deras lärare...
  • Anonym
    Lufsan skrev 2013-04-02 22:25:50 följande:
    Det är TECKNAT= inte på riktigt!
    Med andra ord kan man visa vad som helst bara för att det är tecknat - eller??!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-02 17:33:22 följande:
    Tjejerna som fick smisk i videon hade förnedrat en svag kille genom att klä av honom naken och satt trosor på hans huvud och sedan fotat honom och sparat fysiska bilder. Visst, det är hemskt och tjejerna var inte snälla, men det finns fortfarande ingen ursäkt för att en LÄRARE ska bete sig på det sättet som skedde 19:00-21:00.
    Okej. Nä precis, det är ju skillnad på att ungar är elaka mot varann jämfört med att en lärare gör på det sättet. Han hade kunnat "straffa" dom på ett vettigare sätt än att hämnas med att göra samma sak. Om han vill visa att det dom gjort är fel, så ska han ju inte göra samma sak själv. 
  • Anonym
    Lufsan skrev 2013-04-03 11:41:47 följande:
    Ja det kan jag faktiskt tycka. Det är klart att vissa saker inte känns okej eller äckligt. Men i en tecknad serie/film blir INGEN utnyttjad eller kränkt, därav är det helt okej att rita figurer som gör massa knäppa äckliga saker med varandra. 
    Okej. Där tycker vi olika. Men seriöst, vad får man ut av att titta på sånt egentligen? Och tror du inte det finns äckelmän som sitter och tittar på det och fantiserar om att det är på riktigt? Som kanske får inspiration till att göra liknande saker i verkligheten? Och tror du inte, att även om de är tecknade, så finns ett visst budskap i serierna? Och att budskapet i sig kan vara skadligt, även om ingen fysisk person kommer till skada i serien eftersom den är tecknad. Och budskapet är att kvinnan ska ses som ett sexobjekt. Samma budskap dominerar i all kultur: filmer, musikvideos, dataspel, osv.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2013-04-03 13:30:56 följande:
    Jag tycker inte man kan försvara allt med att det inte är på riktigt eller tecknat.

Idag går det att komma väldigt nära verklighet grafikmässigt.

[...]

Äcklen som finns där ute behöver inte mer uppmuntran i form av dessa tecknade perversa fantasier.   

Exakt!
  • Anonym
    Lufsan skrev 2013-04-03 14:08:13 följande:
    Det är klart det finn. Men ingen kommer till skada. Jag tror inte att en tecknad serie är farligre än någons egen fantasi. Den tecknade filmen kan inte förväntas ta ansvar för hur folk tolkar dess "budskap". I så fall är viss musik och vissa böcker också skadliga. Ska vi förbjuda dessa också? Jag tycker att det är astrist att det är stereotypa bilder av kvinnan och mannen som finns i media, men jag tror inte att lösningen finns i förbud. Och jag tror att filmer med mera speglar hur vi som samhälle ser på t.ex. mannen och kvinnan. Därav är lösningen att förändra vårt sätt att tänka så kommer media följa med. 
    Men varför måste man uppmuntra folk till att fantisera om kvinnoförnedring, pedofili etc? Jag håller med om att man inte kan förbjuda allt, men det är läskigt att toleransnivån bara höjs hela tiden. Sen undrar jag fortfarande vad man får ut av att titta på sånt, oavsett hur tillåtet det är.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-03 15:53:58 följande:

Det finns säkert även en hel del "äckelkvinnor" som sitter och tittar på det och fantiserar om att det är på riktigt. Poängen är att det inte är olagligt att fantisera, och att en fantasi inte behöver betyda att man kommer att vilja leva ut handlingen på riktigt. En utav de vanligaste fantasierna bland kvinnor är våldtäktsfatasin. Det betyder på intet vis att de faktiskt vill bli våldtagna på riktigt.
    Jag blir mer äcklad av att män fantiserar om sånt än om kvinnor gör det, eftersom det är kvinnan som är offret i den situationen. Som t ex när en mörkhyad människa kallar sig själv "neger" så är det inte alls samma sak som när en vit kallar honom för neger.

Om en man fantiserar om att våldta en kvinna, tror du inte att han skulle tycka om att göra det på riktigt också? För en man blir det ju inte så stor skillnad mellan en riktig våldtäkt och en fejkad. I båda fallen pumpar han på och sprutar trots att kvinnan skriker nej, aj, sluta, osv. Men för kvinnan däremot blir det skillnad eftersom hon får ont och blir förnedrad osv om hon blir våldtagen medans hon njuter av det om hon är med på noterna och fejkar ett nej.
  • Anonym
    Lufsan skrev 2013-04-03 16:14:12 följande:
    Och så fall kan vi prata om hur hemskt det är att man i filmer som går på svenkbio uppmuntras till mord, våldtäkt, massmord, rasism, kvinnoförtryck, terrorism. med mera. 
    Ja, men jag tycker faktiskt att det också är rätt hemskt. Bara för att jag reagerade på klippet som TS länkade till betyder det inte att jag tycker att allt annat är ok. ;)
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-03 15:46:49 följande:
    Jag tycker att det känns som att du spelar fel dataspel. Glad I de spel jag spelar är männen precis lika "ideliserade" som kvinnorna, man ser aldrig en överviktig, medelålders man med finnar, utan alla har en midja som är en tredjedel så stor som axelbredden och stora muskler (utom runt rumpan!). Förövrigt kan man i många MMO's själv välja utseende på både männen och kvinnorna, vill du spela som en pinnsmal dvärg eller en överviktig elva är det bara att starta en sån karaktär.

Sen tror jag inte heller att man själv kan bestämma över sin sexuella läggning. 
    Ja, fast där håller jag med. Det var lite så jag menade alltså. Att det är stereotypa könsroller där dom manliga karaktärerna har stora muskler typ alfa-hane och dom kvinnliga har stora pattar, urringat, långa ögonfransar osv.

Jag spelar mest LoL eftersom det är det enda online-spelet som jag hittils fastnat för. Där har man färdiga figurer att välja på. Man kan även välja skin på dom men annars kan man inte påverka deras utseende särskilt mycket.

Tips om några spel som inte är så stereotypa eller som inte objektifierar kvinnan? :)

Nej, jag tror inte heller att man kan välja sexuell läggning. Jag var lite upprörd när jag skrev inlägget. ;) 
  • Anonym
    Lufsan skrev 2013-04-03 23:33:18 följande:
    Men tycker du själv att det känns logiskt eller ens görbart att förbjuda allt det. Vad är okej att visa? Om vi skriver en bok om en mamma som hatar sitt barn, då uppmuntrar vi ju i så fall andra att hata sina barn så den går BORT. Då skriver vi istället en roman om förvirrad tonårstjej som prövar olika droger, men då kommer ju alla börja pröva droger så den går BORT. Och så vidare. 
    Då är det alltså bara tillåtet att berätta historier om roliga mysiga saker, som bara är positiva och inte kan tolkas på något negativt sett. Vad roligt det ska bli att läsa böcker/ manga, se filmer/serier, läsa tidningar med mera i din värld!  
    Det kommer förmodligen aldrig att bli så att allt det där förbjuds och folk kommer bara att gå omkring och tänka på positiva saker, så du behöver inte oroa dig.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-03 23:36:22 följande:

Du är helt tillåten att bli äcklad av andra människors fantasier. Däremot har du ingen rätt att säga att de inte får fantisera om vad de vill, för det hade varit att säga att du får bestämma över vilka tankar som är tillåtna. Tankar får vi alldrig lagstifta emot, det enda vi har rätt att bestämma över är människors handlingar.

Att fantisera om att våldtäkt innebär på intet vis att man känner ett behov av att gå ut och våldta (eller bli våldtagen). Redan i 4-årsålden klarar människor av att avgöra vad som är "på riktigt" och vad som är "på låtsas". Att man fantiserar om något behöver verkligen inte innebära att man vill leva ut fantasin i verkligheten.

Det enda som vi kan ha lagar emot är handlingar, inte tankar. Att tänka att man (exempelvis) vill mörda någon är inte något som påverkar någons liv. Det som påverkar är när man får för sig att leva ut handlingen i praktiken. De flesta som fantiserar om våldtäkt skulle aldrig någonsin utföra dådet i praktiken. Människor som kan göra sådant saknar spärrar. De hade begått dessa brott, oavsett vad de sett på TV.
    Fast har jag sagt att folk inte får fantisera om vad de vill? Fantisera gör man i huvudet. Att teckna och publicera en serie är en handling.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-04 00:17:23 följande:
    Själv spelar jag Lord of the Rings Online just nu (det är ett MMO vilket tydligen LoL också är -har aldrig provat just LoL), och kan verkligen rekommendera det. Det är en enormt trevlig atmosfär, inte alls som WoW, utan folk är väldigt öppna och snälla mot varandra. Om man dessutom läst/sett Sagan om Ringen blir det extra roligt, det finns något speciellt med att springa genom the Shire som hobbit. Skrattande 

Annars, om du inte vill spela med andra utan föredrar att vara solo, kan jag rekommendera Fallout (alla versioner), Silent Hill (kanske lite gammalt, men jag älskade verkligen att man kunde ställa in gåtorna på en nivå och "action/skjuta på saker"-nivån på en annan), Penumbra (om man vill slippa slåss, bara köra "överlevnad" och lösa problem), Stalker (väldigt lite fokus på utseendet på karaktären, enbart på att bli duktig) eller varför inte Elder Scrolls (Oblivion/Skyrim). Ett annat spel som har några år på nacken, men är väldigt kul -funkar även bra att spela tillsammans framför datorn- är Myst (väldigt gamla spel [där man enbart går runt och löser kluriga problem], men jag tror att de går att få igång på en modern dator fortfarande).

Alla är fokuserade på en handling, inte på att den ska springa runt och se snygg ut i olika kameravinklar. Där det är möjligt brukar jag testa alla spel genom att först köra som kill-karaktär och sedan som tjej, bara för att se om där finns någon skillnad. Tungan ute

Man kan ju även välja att spela ett online-spel som har dessa könsbegränsningar, men att gå helt emot dem. Min "main" (den jag huvudsakligen spelar med) i Lord of the Rings Online är en elva (tjej) som spelar "tank", alltså tung rustning och försvar -vilket ju inte är vad man väntar sig av vare sig en bräcklig älva eller en tjej! Men folk bryr sig inte, för jag är duktig på det jag gör. Glad

Om du är intresserad av att börja köra Lord of the Rings så skicka mig ett mail så kan jag berätta vilken server jag finns på, så kan vi spela tillsammans. Glad 
    Va kul med så många spelförslag! :) Jag tycker nog det roligaste är att spela med andra. Efter en snabbgoogling verkar det som att Lord of the Rings är gratis, vilket jag gillar, för det är en anledning till att jag började spela just LoL. Jag har inte råd att betala en viss summa i månaden för att spela. Det verkar helt klart värt att prova. Nu blir det lite off topic så jag skickar ett mail till dig så kan vi prata vidare om spel där. Glad
Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?