• Tummelisa01

Maskerad: Förslag på utklädnad

Jag ska på en maskeradfest i helgen och jag har ingen aning om vad jag ska klä ut mig till. Fick veta det idag, så har lite smått panik :) Orkar egentligen inte köpa något, så skulle bli tacksam för tips på vad man kan klä ut sig till med grejer som man har hemma.

• Svar på tråden Maskerad: Förslag på utklädnad
  • lykantrophona

Ansiktsmålning är ju en grej man kan använda för att klä ut sig till lite vad som helst. Monster, djur, skelett, clown osv. Om du t ex målar dig till en katt så är det bara att leta fram kattiga färger i garderoben (leopard, svart, vitt, grårandigt) och en svans är snabb att göra av lite fuskpäls. I värsta fall tar man en gammal pälskrage, halsduk eller liknande. Lösnaglar ger intrycket av klor. På så sätt kan man fixa väldigt många olika djur. En groda består av gröna kläder, simfenor och ansiktsmålning. Osv.

Klä ut dig till man? Låna lite herrkläder av någon, tryck in brösten i en tajt sport-bh och måla på lite tjockare ögonbryn och skäggstubb.

Klä dig enligt ett visst årtiondes mode, desto mer bortglömt och otrendigt, desto bättre. Men många brukar ju ha sådana "fynd" på vinden.

Prinsessa - ta fram en klänning som känns "lite för mycket" (typ balklänning), kombinera med plastkrona.

Klä dig enligt någon subkultur du inte tillhör - punk, goth, fjortis, nörd, hipster etc. Kolla vad du har hemma som du kan kombinera på nya sätt, kombinera med rätt sorts smink och accessoirer!

Budget-panik: Gör en två-sidig skylt att ha på dig av papp, t ex från gamla flyttkartonger (typ som denna www.signshopper.net/store/images/P/Wearable_Sandwich_Sign.jpg). Måla det du ska vara utklädd till på skylten (båda sidor!). Exempelvis, när jag var liten  gick jag utklädd till en stjärna på det här viset till en maskerad. Då var det en gul stjärna på blå bakgrund på båda sidor. Kombinera med passande eller neutrala kläder.

Zombie: kolla upp zombie-sminkning, sätt på dig trasiga kläder.

• Unbreakable

Klä ut dig till Miss Piggy om du har en stor portion humor och kan spela överdrivet dum på ett kvinnligt sofistikerat sätt eller Tingeling om du är ljushårig eller har en lång blond peruk och saknar stora känslosvall. Då gör du garanterat succe. Vingar kan man klippa av skumplast. Är du mörkhårig så undvik de otäcka och mystiska om du umgås med vanligt folk och inte vill skapa minnesvärd sensation, gå då på Jasmine prinsessstil eller hippiebrud med caracas eller spela grekisk gudinna med lockat stylat högt hår och dekorera dig med tiara och en glansig ljus volangkantad gardin och guldspira. Egyptisk prinsessa kräver huvudbonad av styvt papper och/eller järntråd. Grekisk gudinna fungerar  för alla hårfärger utom mörkblond utan gyllen eller rödtoner. Rödhårig Pippi är nästan ett måste om du inte satsar på sjöjungfruariel. Satsa på något värdigt drottninglikt om du har grått hår. Hårsprej med färg som kan tvättas ut är väldigt tacksamt i neonfärger. Vill du spetsa till det ta ett av barnens gosedjur som kväker eller jamar eller en tygorm. Något sportigt som full hockeymundering är varmt och otympligt medan en fotbollsskjorta och benskydd och coola skor fungerar utmärkt. Vill du ha jättekul satsa på rullskridskor inomhus eller batteridriven elgitarr och heavy metal kläder men då måste du ha halvgalna polare. Det finns alltid endel pirater på maskerad så om du vill göra sensation med den utstyrseln får du ta med en skära eller krok sån som man hänger upp boxningskudden i och helst en papegoja eller grannens kanariefåglar. Spökryttare med svart eller vit häst är min definitiva favorit men inget att ha inomhus.

Svar på tråden Maskerad: Förslag på utklädnad